מבקר המדינה דחה את בקשת קב"ט עמידר לחסינות מפיטורים

המבקר: הקב"ט אבי בטיטו לא טען לשחיתות בחברה לפני הזימון לשימוע ■ עמידר חתמה איתו הסכם פשרה להפסקת עבודתו ואומרת שטענותיו הן "אוסף של סילופי מידע" ■ נמשכת הבדיקה של העברת מימון לגרעינים תורניים - הפעם באמצעות מסירת מועדוניות של הדיור הציבורי להפעלה בידיהם

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

מבקר המדינה יוסף שפירא סירב להעניק חסינות לקצין הביטחון של חברת עמידר, אבי בטיטו, ולמנוע את פיטוריו על-ידי הנהלת החברה, וזאת למרות שבטיטו הציע למסור למבקר מידע על שחיתות בחברת השיכון הממשלתית. הנימוק לסירוב הוא שבטיטו לא פנה במועד לנציב תלונות הציבור במשרד המבקר ולא מסר את המידע כאשר הדבר נדרש עוד לפני שנודע לבטיטו על כוונה לפטרו.

בטיטו היה אחד הבכירים בעמידר שהוזכרו בסידרת כתבות ב"גלובס" שפורסמה מנובמבר 2016 ועד פברואר 2017, שעסקה בשורה של מכרזים בהם התגלו חריגות חמורות באופן ניהול המכרזים וקביעת הזוכים. מדובר במכרזים לביצוע חקירות, פינוי פולשים, שירותי פוליגרף, אספקת לחצני מצוקה, בחירת חוקרים למסירת מסמכים ואספקת אביזרי מיגון ושירותי שמירה.

בחקירות פנימיות על מכרזים אלה, שנעשו על-ידי משרד עורכי הדין ראב"ד מגריזו בנקל ועל-ידי משרד החקירות ויצמן יער, עלו ממצאים חמורים שהצביעו על חשש לתפירת מכרזים, קביעת זוכה עוד לפני המכרז, ניפוח סכום המכרז, מסמכים חשובים שנעלמו ו"שיפוץ" רטרואקטיבי של הצעה של מתמודד מסויים. כמו כן נמצא, שבאחד המכרזים זכה משרד חקירות עליו המליץ יו"ר עמידר יצחק לקס, למרות שלא היה ברשימת הספקים של החברה.

"הסכם פרישה נדיב"

בעקבות פרסום הכתבה הראשונה ב"גלובס" הוחלט בעמידר לזמן את בטיטו לשימוע לקראת פיטורים בפני המנכ"ל ראובן קפלן. באמצעות פרקליטו עו"ד מואיז פסי טען בטיטו, כי הוא למעשה שעיר לעזאזל, וכי יש בכירים נוספים בעמידר האחראים לחלק מהמכרזים הבעייתיים.

עוד בטרם התקבלה החלטה על פיטוריו, בטיטו סיפק להנהלה אישורי מחלה במשך תקופה של חודשים אחדים, ובמקביל, כאמור, פנה למבקר המדינה בבקשה לקבל הגנה ולמנוע את פיטוריו. גורמים המעורבים בפרשה אמרו, כי בשל "מאזן אימה" בין בטיטו לגורמים בהנהלה, ספק אם יפוטר ולמעשה מתגבש עבורו "הסדר פרישה נדיב".

לאחרונה חזר בטיטו לעבודה בעמידר וחודש הטיפול בעניינו. בתגובה לשאלת "גלובס" נמסר מעמידר: "במהלך הימים האחרונים נחתם הסכם פשרה בעניין הפסקת עבודתו בחברה. מפאת צנעת הפרט לא נוכל לפרט מעל לדפי העיתון את תנאי פרישתו".

"בטיטו לא פנה לנציבות"

מלשכת מבקר המדינה נמסר בתגובה: "מנהלת החטיבה המופקדת על הביקורת בעמידר ליאורה שמעוני ובכירים נוספים בחטיבה, הם שנפגשו בתאריך 1.1.2017 עם מר אבי בטיטו, על-פי בקשתו. הוא ביקש את הפגישה לאחר שקיבל מעמידר זימון לשימוע. לפגישה הגיע בגפו. מבקר המדינה לא נכח בפגישות כלשהן עימו.

"צוות הביקורת נפגש איתו עוד קודם לכן במשרדי חברת עמידר, במסגרת ביצוע הבדיקה בחברה. בפגישות אלה לא טען טענה כלשהי לגבי שחיתות בעמידר.

"בפגישה עם ליאורה שמעוני הוא דרש לקבל א-פריורי צו הגנה, כתנאי למסירת מידע כלשהו, דבר שאינו מקובל כלל ועיקר, ואין לו תקדים. משרד מבקר המדינה מצפה מכל גוף מבוקר על כל עובדיו, וכך גם דורש החוק, להעביר לו את כל המידע הדרוש לביקורת, על אחת כמה וכמה אם מדובר בטענות לשחיתות.

"זאת ועוד, על-פי החוק, צווי הגנה ניתנים בעקבות פנייה לנציבות תלונות הציבור. על-פי הרישומים, אבי בטיטו לא פנה לנציבות תלונות הציבור לקבל צו הגנה עד כה.

"במסגרת הביקורת המתבצעת עתה על עמידר, שנוגעת בעיקר לתקופת יואב גלנט כשר השיכון, מתקיימת בדיקה גם לגבי טענות על מכרזים בתקופת קודמו (הם אינם קשורים בשר אורי אריאל עצמו). הבדיקה בעיצומה ולפי שעה אין כל מסקנה לגביה".

חברת עמידר דחתה את הטענות שהעלה בטיטו בשימוע ובפני מבקר המדינה על מעורבות של בכירים נוספים במכרזים ובפרשיות אחרות, ומסרה בתגובה: "איננו מכירים את פנייתו של מר בטיטו למבקר המדינה והיא מעולם לא הגיעה לפתחנו. אנו דוחים בתוקף את כל הטענות הנוספות שהועלו בפנייתך, שכל מטרתן היא הסטת תשומת הלב והטלת דופי. איננו מנהלים את ענייני העובדים מעל לגבי העיתון, וחבל לייצר כותרות מאוסף של סילופי מידע.

"החברה פועלת בהתאם לנהלים ולהוראות החוק, על בסיס מקצועי בלבד, כשלהנהלת החברה אין היכרות אישית עם החברות המוזכרות בפנייתכם.

"באשר למכרזים - הפוסל במומו פוסל, שכן בגין מכרזים אלו בדיוק הוזמן העובד לשימוע".

בטיטו סירב להשיב לשאלות "גלובס".

"מבקר המדינה אמר את דברו"

לאחר מינוים של אורי אריאל כשר השיכון בממשלה הקודמת ושלמה בן אליהו למנכ"ל המשרד, התחיל מסע חילופי בכירים בצמרת חברת עמידר. היו"ר החדש יצחק לקס מהבית היהודי קיבל פיקוד, יחד עם המנכ"ל החדש ראובן קפלן. עיקר המהלכים להחלפת צמרת החברה נעשו מסוף 2014 ובמהלך 2015.

ארבעה בכירים בעמידר, שנלחצו במסע הטיהור ו"שוכנעו" להתפטר, התארגנו בתחילת 2016 לפנייה משותפת למבקר המדינה יוסף שפירא, ופרשו בפגישה עם צוות חוקרים את טענותיהם על חריגות בעמידר. מדובר ביעקב ברוש, המנכ"ל הקודם; שלומי נבון, מנהל אגף דיור וגבייה ויו"ר ועדת המכרזים (שפוטר בפועל); דוד שטמפטר, סמנכ"ל תפעול; איציק בלה, מנהל אגף לקוחות. בנוסף להם, מבקר הפנים בעמידר מנחם מרום, שהתריע על החריגות במכרזים שערך בטיטו, זומן לפיטורים אבל קיבל ממבקר המדינה צו הגנה כחושף שחיתות, צו העומד בתוקף עד היום.

מבקר המדינה כבר פרסם חודשים אחדים לפני פגישה זו דוח חמור על שימוש נרחב בדירות עמידר, שנמסרו בשכר דירה מוזל במיוחד לעמותות וארגונים המקורבים למפלגת הבית היהודי. ארבעת הבכירים מסרו לצוות המבקר מידע על עניינים חמורים נוספים: החריגות במכרזים שפורטו בכתבות ב"גלובס" ומצויות עדיין בחקירת המבקר; מינויים ופיטורים שרירותיים של עובדים; מכרזים פיקטיביים להפעלת מועדוניות בדירות עמידר, שבהם "זכו" גרעינים תורניים הקשורים לסיעת הבית היהודי; מכרז תפור למקורבים לאספקת מנות מזון; הכוונה למכור כ-300 דירות של עמידר במחירים מגוחכים ללא מכרז לגופים המקורבים לבית היהודי - כוונה שטורפדה בעקבות פעילותו של שלומי נבון וסיוע של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס.

סעיף עיקרי במידע שנמסר למבקר בא לידי ביטוי בדוח המבקר האחרון מ-16 במאי. בכירי עמידר מסרו באותה פגישה למבקר על לחץ שבכירי משרד השיכון הפעילו על בכירי עמידר, להעברת כ-100 מיליון שקל מהכנסות עמידר למשרד השיכון לצורך חלוקה בין הגרעינים התורניים המקורבים לאורי אריאל והבית היהודי - זהו המקור לדוח המבקר האחרון על חלוקת 110 מיליון שקל דרך החטיבה להתיישבות לגרעינים תורניים עירוניים, במקום ליישובים בפריפריה ותוך עיוות החלטת הממשלה על סיוע לפריפריה; 56% מההקצאות נמסרו לגופים ועמותות הקשורים לאורי אריאל והבית היהודי.

דוח זה הועבר ליועץ המשפטי לממשלה לצורך חקירה, דבר המצביע על כך שיש בו חשד לפלילים.

לשאלת "גלובס" על הטיפול בחומרים הנוספים שבידי המבקר, האם ומתי יפורסמו כדוחות, נמסר ממבקר המדינה: "נבדק מהלך מסוים להעברת מימון למועדוניות של הדיור הציבורי באמצעות גרעינים תורניים. אשר למכירת דירות של עמידר לעמותות - כפי שכבר פורסם, משרד השיכון עצר את המהלך והדירות לא הועברו. מבקר המדינה אמר את דברו בקשר לחטיבה להתיישבות בדוח האחרון שפורסם ב-16.5.2017, בפרק על משרד הבינוי, והדברים מהדהדים".