ניקוי אורוות: אובר פיטרה כ-20 עובדים שהטרידו מינית

המפוטרים מעורבים בהטרדה מינית, אפליה ומעשי נקם ■ משרד עורכי דין ששכרה אובר ממשיך לחקור עשרות תלונות נוספות: "הסוגיה תמשיך להיות בחזית הבמה עד שהחקירה תושלם"

טראוויס קלניק / צילום: רויטרס
טראוויס קלניק / צילום: רויטרס

ניקוי האורוות באובר (Uber) נמצא רק בשלביו הראשוניים. אובר פיטרה יותר מ-20 עובדים בעקבות חקירה שהקיפה את כל חלקי החברה ושנערכה בתגובה לטענות הטרדה מינית. אובר שכרה שני מנהלים בכירים ובולטים שתפקידם יהיה לגבש אסטרטגיה ולשנות את מיתוג החברה.

משרד עורכי הדין פרקינס קויי (Perkins Coie) הוביל את החקירה, שבמסגרתה נבדקו 215 טענות ביחס לליקויים בתחום משאבי האנוש של החברה. לא ננקטו שום צעדים לגבי 100 מהטענות, והמשרד עדין לא סיים את בדיקתן של 57 טענות אחרות. במקביל מתנהלת חקירה נפרדת, שהוזמנה בידי אובר, ושאותה מנהל התובע הכללי לשעבר של ארה"ב אריק הולדר. צוות חקירה זה דיווח על ממצאים מפורטים לתת ועדה של מועצת המנהלים של אובר, וסיכום הממצאים יתפרסם בשבוע הבא, לדברי מקור יודע דבר. אובר מתכננת גם לנקוט צעדים לגבי הממצאים בדו"ח בשבוע הבא, לדברי המקור.

"הם מראים שהם הולכים לקחת כמה צעדים ספציפיים לתיקון הסוגיה", אמר איבן רואולי, פרופסור בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת קולומביה, "הסוגיה תמשיך להיות בחזית הבמה עד שהחקירה תושלם".

אובר שקועה בחקירות לאחר שמהנדסת לשעבר בשם סוזן פאולר פרסמה הודעת בלוג שבה טענה כי הוטרדה מינית, וכי הפרשה לא טופלה כיאות בידי מחלקת משאבי אנוש וצוות ההנהלה הבכיר של החברה. בעיותיה של אובר אינן מוגבלות לפרשה זו בלבד. אובר נפגעה גם מעזיבתם של כמה מנהלים בכירים, כולל מנהלי מחלקות הכספים, הצמיחה, ההנדסה, המדיניות והתקשורת. מנכ"ל החברה טראוויס קלאניק, שביצע בעצמו כמה שגיאות בתחום יחסי הציבור - ואף צולם בווידיאו כשהוא צועק על אחד מנהגי החברה - הודה שהוא זקוק לסיוע בתחום המנהיגות, ושכר חברת השמת כוח אדם כדי לגייס סמנכ"ל תפעול לחברה.

בובי ווילסון, עורך דין בפרקינס קויי, דיווח אתמול (ג') לעובדי אובר, שמספרם עולה על 12 אלף, לגבי מצב החקירה, לדברי מקור יודע דבר. כמה מעשרים המפוטרים הם מנהלים בכירים, לדברי המקור, שביקש לשמור על עילום שם מכיוון שמדובר בסוגיות כוח אדם. אובר לא נקבה בשמות המפוטרים.

בנוסף לעשרים המפוטרים, נשלחו 31 עובדים לייעוץ או להכשרה, ושבעה עובדים קיבלו אזהרות בכתב, על פי דובר החברה. הסוגיות כוללות הטרדה מינית, אפליה, מעשי נקם ובעיות כוח אדם אחרות.

קלאניק נקט גם צעדים נוספים לטיהור תדמיתה של אובר. הוא דרש את התפטרותו של אמיט סינגאל, המנהל החדש של מחלקת הנדסת התוכנה, לאחר שלאובר נודע על קיומן של טענות הטרדה מינית נגדו במקום עבודתו הקודם, גוגל. סינגאל, שעזב בסוף פברואר, הכחיש את המיוחס לו.

בעקבות התלונות והוואקום שנוצר בצוות ההנהלה של החברה, שכרה אובר שתי נשים לתפקידי ניהול בכירים: בוזומה סנט ג'ון מאפל מונתה לסמנכ"לית מותג, ופרנסס פריי, פרופסורית מבית הספר לעסקים באוניברסיטת הרווארד, מונתה לסגנית נשיא לענייני מנהיגות ואסטרטגיה.

סנט ג'ון התבלטה בכנס המפתחים השנתי של אפל אשתקד, שבו היא השיקה גרסה משופרת של שירות הזרמות המוזיקה של החברה. היא אמרה ל-Business Insider כי תפקידה באובר יהיה לשפר את מותג החברה באופן שהוא יהיה דומה יותר למותג אפל. "אובר צמחה במהירות כל כך רבה תוך זמן קצר - וצוות ההנהלה וצוותים אחרים היו כל כך ממוקדים בהצמחת העסק, שכרגע מדובר בשינוי תדמיתה של אובר ובעיצוב סיפור המותג שלה", אמרה סנט ג'ון לאתר Business Insider, "זה עדין לא בוצע". סנט ג'ון הצטרפה לאפל באפריל 2014 בתפקיד מנהלת עולמית לשיווק צרכני של אייטונס ו-Beats Music. בעבר היא עבדה כמנהלת שיווק מוזיקה ובידור בפפסיקו.

פריי אמרה ל-Recode כי מטרתה היא "להפוך את אובר לחברה עולמית שתוכל להתגאות בעצמה בסופו של דבר, במקום להיות שרויה במבוכה". פריי כתבה ספר בשם "שירות יוצא דופן: איך לנצח באמצעות הצבת הלקוחות בליבת העסק שלך" (Uncommon Service: How to Win by Putting Customers at the Core of Your Business". היא מתכננת לנסוע באופן קבוע ממקום מגוריה בקיימבריג', מסצ'וסטס, למקום עבודתה החדש בסן פרנסיסקו.