שוק המזון והצריכה בהתאוששות; מכירות המותג הפרטי בירידה

מכירות מוצרי המזון והצריכה גדלו ב-347 מיליון שקל מתחילת השנה, ואולם נתח השוק של כלל עשרת הספקים הגדולים דווקא ירד בתקופה זו ל-55.5% ■ תנובה ושטראוס התחזקו

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

למרות מדיניות הגידול במכסות היבוא של גבינות ובשר ללא מכס, מכירות המותג הפרטי במגמת היחלשות. לפי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", במאי השנה הגיעו מכירות המותג הפרטי לשפל, ונתח השוק שלו עמד על 5.8% מכלל מכירות שוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG).

מדובר בנתון מפתיע לאור התגברות פעילות רשתות השיווק בגזרת המותג הפרטי, במיוחד רשת שופרסל, שרשמה בדוחות האחרונים נתון שיא של המותג הפרטי - 21.4% מכלל מכירות הרשת; ורמי לוי, שהמותג הפרטי שלו הגיע לכ-12% מהמכירות.

מכירות המותג הפרטי הגיעו לשיא של כל הזמנים בחודשים דצמבר 2016 ובינואר 2017, אז עמד נתח השוק על 6.4%. ההיחלשות בחודש מאי היא המשך של המגמה שהחלה בפברואר, כשנתח השוק של המותג הפרטי ירד ל-6.2%. בחודשים מארס-אפריל הוא המשיך לרדת ל-6%.

לדברי ניצן גולדברג, סמנכ"ל המכירות של תנובה, "נראה כי המותג הפרטי הגיע בשלב זה למיצוי, וכי למרות היבוא המוגבר, הצרכנים ממשיכים להביע נאמנות למותגים הישראליים".

שוק המזון והצריכה, לעומת זאת, מראה התאוששות. כלל מכירות השוק צמחו מתחילת השנה ב-2.1% והסתכמו ב-17.27 מיליארד שקל. מדובר בתוספת מכירות של 347 מיליון שקל במחירי צרכן. ואולם, לא כל הספקים נהנו מצמיחת מכירות השוק. דווקא נתח השוק של עשרת הספקים הגדולים ירד בתקופה זו מ-55.9% ל-55.5%.

עלו בנתחי השוק

מבין עשרת הספקים הגדולים, שתי חברות בלבד עלו בנתח השוק שלהן - תנובה ושטראוס. מכירותיה של תנובה עלו מתחילת השנה ב-4.7%, ונתח השוק שלה עלה בהתאם מ-13.5% ל-13.8%. גם נתח השוק של שטראוס, שמכירותיה עלו ב-2.7%, עלה מ-10% ל-10.1%.

"אנחנו מעודדים מנתוני המכירות של חג השבועות ובכלל מהתאוששות מכירות שוק המזון והחלב בכלל והמכירות של תנובה בפרט", אומר גולדברג. "אנחנו רואים צמיחה מתמשכת בקטגוריית הקוטג', שרק בשבועות רשמה עלייה של יותר מ-6% במכירות".

לעומתן, אסם-נסטלה, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), יוניליוור, חוגלה-קימברלי וטמפו רשמו היחלשות בנתח השוק. ההיחלשות של החברה המרכזית למשקאות נובעת מהיחלשות של חברת טרה, הנמצאת בבעלותה, וכן מהיחלשות כללית של מכירות המשקאות.

טרה היא החברה היחידה מכלל השחקניות בשוק החלב שחתמה את מכירות חג השבועות בירידה במכירות של 4.2%. זאת בזמן שהשחקניות האחרות - תנובה, שטראוס, גד והמחלבות הקטנות - עלו במכירות. בשבוע החג נתח השוק של טרה הגיע לשפל במכירות מאז שנפתחו מחלבת נועם בתחילת 2014 ל-10.7% בלבד.

נתחי השוק של הספקים מצטבר מתחילת השנה
 נתחי השוק של הספקים מצטבר מתחילת השנה