אנליסטים: "השוק אינו מתמחר את הסיכון בבריטניה באופן מלא"

בלקרוק: "הבחירות בבריטניה הופכות לאירוע עם פוטנציאל השפעה שלילית מהותית על השווקים" ■ פסגות על מו"מ הברקזיט: "תרזה מיי נכנסת לקרב יריות עם אגרופן" ■ גם גולדמן זאקס ואופנהיימר הגיבו

תרזה מיי / צילום: רויטרס
תרזה מיי / צילום: רויטרס

לפי התוצאות המסתמנות בבריטניה, מפלגת השלטון השמרנית של תרזה מיי נחלה כישלון בבחירות ואיבדה את הרוב בפרלמנט למרות שגרפה את מספר המושבים הגדול ביותר. ברקע המדגמים ולקראת התוצאות הסופיות והרשמיות, אנליסטים כבר מגיבים ומספקים תחזיות לעתיד הנראה לעין בבריטניה.

אורי גרינפלד, כלכלן ראשי בבית ההשקעות פסגות, סבור כי "מיי נכנסת לקרב יריות עם אגרופן" בהתייחס למשא ומתן של הבריטים עם האיחוד האירופי בנוגע לתנאי הברקזיט. "ללא פרלמנט יציב ותומך, בריטניה תתקשה להתייצב על רגליה האחוריות מול הדרישות של האיחוד ותאלץ להתגמש בלא מעט נושאים ובעיקר בכל הנוגע להגירה, לחוקי העבודה וליחסי הסחר", הוא מעריך. 

לדבריו, "מצבה של בריטניה הורע בעקבות תוצאות הבחירות, אך מבחינת השווקים הפיננסיים דווקא מדובר על חדשות טובות. תוצאות הבחירות והיעדר ממשלה חזקה בבריטניה הם קטליזטורים משמעותיים לכך שבסופו של תהליך הברקזיט מערכת היחסים בין בריטניה לאיחוד האירופי יוותרו כמעט לחלוטין כפי שהיו לפני התהליך, שכן ללא יכולת מיקוח האינטרס האירופי לייצר יציבות באזור צפוי לנצח.

"עם זאת, הדרך עד להשגת תוצאה זו היא ארוכה. בריטניה עשויה להיגרר לתהליך של בחירות נוספות בשנים הקרובות וגם אם הממשל הנוכחי (לאחר הרכבת קואליציה) יחזיק מעמד, הבריטים לא ימהרו למחול על כבודם, כך שהתהליך עצמו צפוי להיות רצוף דרמות ומהמורות", אמר גרינפלד.

גולדמן זאקס: הברקזיט יסתבך

בהודעה שהוציא גולדמן זאקס ללקוחותיו נכתב, כי תוצאות הבחירות צפויות לסבך את תהליך הברקזיט והמו"מ של הבריטים עם האיחוד האירופי. בגולדמן צופים תקופה של אי ודאות בבריטניה שעלולה להשפיע גם על השווקים הפיננסים בשאר העולם. 

להערכת הכלכלנים בגולדמן זאקס, רמת התנודתיות בשוק הבריטי עלולה לעלות, מה שיכביד בעיקר על המטבע המקומי; בטווח הקצר חוסר הוודאות הפוליטי יחריף את הסיכונים הכלכליים; "ברקזיט מרוכך" עשוי להיות אפשרי יותר, אך הדרך הלאה עדיין אינה ברורה.

אופנהיימר: תרזה מיי משלמת את המחיר

הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר, אמר כי תרזה מיי משלמת את המחיר על הכרזת הבחירות, שנעשתה ללא הכרח אמיתי. הוא מעריך כי ברמה הפיסקאלית, סביר להניח שבריטניה תלך להגדלת הוצאות. גם הסקוטים וגם הליברל-דמוקרטים יבקשו כנראה תוספת תקציבים לתחומים מסויימים כתנאי להצטרפות לקואליציה. סיבה ראשונה להיחלשות הליש"ט.

עוד לדבריו, בריטניה הולכת לתקופה של אי ודאות - המגעים הקואליציוניים עשויים להיות ארוכים ובסיטואציה מסויימת במידה ואף מפלגה לא תצליח להרכיב ממשלה, ייתכנו בחירות נוספות. סיבה שנייה להיחלשות המטבע הבריטי. נכון לעכשיו, לא נראה שהברקזיט בסכנה. גם השמרנים וגם הלייבור הודיעו כי יתמכו במהלך ללא קשר לתוצאות הבחירות.

מבחינת השווקים הפיננסיים, מעריך גילאון כי ה-FTSE100 (לארג' קאפ) יציג ביצועי יתר על ה-FTSE250 (מיד-סמול קאפ), בגלל האופי היצואני שלו. אפשרות נוספת היא להיחשף לבריטניה בנטרול מטבע, מחשש שהפאונד יהיה תחת לחץ בתקופה הקרובה.

בלקרוק: "השוק אינו מתמחר את הסיכון באופן מלא"

בצוות האסטרטגיה של בלקרוק אמרו כי "השוק אינו מתמחר את הסיכון הפוליטי בבריטניה באופן מלא. למרות שיש עלייה בתנודתיות של הליש"ט, נראה שיש מידה מסויימת של שאננות בשוק. המשקיעים הבריטיים מתקשים להוריד חשיפה לשוק המקומי, בגלל ה-Home Bias שלהם. מנגד, משקיעים שאינם בריטים מתייחסים לבחירות כנושא מקומי ולא אירופאי, בניגוד למשל לבחירות בצרפת שנתפסו כנושא עם פוטנציאל להשפיע על היבשת כולה. יש אינדיקציה מסויימת להוצאת כספים מבריטניה (בהיקף של כחצי מיליארד ליש"ט בשבוע האחרון), לא בהיקפים משמעותיים.

"בשורה התחתונה, הבחירות בבריטניה שהיו אמורות להיות מאוד חד צדדיות, הופכות לאירוע עם פוטנציאל להשפעה שלילית מהותית על השווקים. כמו במקרה של הברקזיט, אז דיוויד קמרון התעקש לבצע משאל עם על הישארות בריטניה באיחוד, הסיבה לכך היא ההחלטה של תרזה מיי להכריז על בחירות, ללא צורך אמיתי בכך".