נמל אשדוד: ביה"ד הארצי הורה לאיגוד קציני הים לשוב לעבודה

(עדכון) -  בית הדין הארצי לעבודה הורה לאיגוד קציני הים בהסתדרות לשלוח את הגוררת קיסריה מחדרה לאשדוד באופן מיידי, כדי לאפשר את גרירתה של האונייה ym winner לתוך הנמל

סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר
סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר

בית הדין הארצי לעבודה הורה היום (א') בצהריים לאיגוד קציני הים בהסתדרות לשלוח את הגוררת קיסריה מחדרה לאשדוד באופן מיידי, כדי לאפשר את גרירתה של האונייה ym winner לתוך הנמל. "בחינת מאזן הנזקים מלמדת כי הנזק העלול להיגרם כתוצאה מאי-פריקת האונייה הממתינה כעת למשק, ליבואנים ולצדדים שלישיים, עולה על הנזק שעלול להיגרם כתוצאה ממתן צו זמני בנסיבות שלפנינו, דהיינו צו שיאפשר את גרירת האונייה לנמל ופריקתה".

מוקדם יותר פורסם כי אוניית הענק ym winner תקועה מחוץ לנמל אשדוד מאז השעה 2:00 לפנות בוקר, בעקבות עיצומים של איגוד קציני הים. האיגוד, הנאבק נגד שימוש בגוררות פרטיות בנמל, אך מחויב לצו מניעה שהוציא בסוף השבוע שעבר בית הדין לעבודה, ניצל תקלה בגוררת "אריה" כדי להורות לגוררת "קיסריה" מנמל הפחם בחדרה שלא להגיע כדי לתת גיבוי באשדוד.

בעקבות הצעד הארגוני הגישו הבוקר נמל אשדוד, לשכת הספנות והתאחדות התעשיינים "בקשה בהולה" לבית הדין הארצי לעבודה, להוציא צו שיחייב את עובדי קיסריה, החברים גם הם בהסתדרות, להגיע לנמל אשדוד כדי לאפשר את כניסתה של אוניית הענק. הגוררת השנייה האמורה להשתתף בהכנסת האונייה שייכת לחברת דאנקור, שזכתה במכרז שהוציא הנמל בינואר השנה.

בעתירה, שהגיש בשם העותרים עו"ד יעקב מלישקביץ' ממשרד פיינברג, נכתב כי היא מוגשת בעקבות "צעדים בריוניים הננקטים על-ידי האיגוד הארצי לקציני ים, תוך הפעלה אלימה ועבריינית של כוחו הארגוני", ובשל "עזות-מצח ותוך הפרת חוק בוטה" של אבי לוי, יו"ר האיגוד. "למותר לציין כי שביתה זאת ננקטה ללא שום הודעה כדין, ללא הצדקה כלשהי, מתוך גחמנות ובריונות אלימה לשמה".

העותרים חששו שהאונייה תמשיך לנמל פיראוס, אליו היא אמורה להיכנס מחר (ב'), ובכך תתעכב פריקת כ-3,000 מכולות הנמצאות עליה ומיועדות לשוק הישראלי. בעקבות העתירה הורה הבוקר בית הדין לעבודה לאיגוד קציני הים להגיב עד השעה 10:30, כדי שניתן יהיה לקבל החלטה בפרק זמן שיאפשר להעביר את הגוררת מחדרה לאשדוד - הליך האורך 6 שעות - ועדיין לשחרר מחר את האונייה.

בתגובת איגוד קציני הים, שהוגשה על-ידי המחלקה המשפטית של ההסתדרות בראשות עו"ד איריס ורדי, נכתב כי "הנהלת נמל אשדוד, השמה ללעג ולקלס את מחויבותה על-פי ההסכם הקיבוצי, מבקשת את עזרת 'האח הגדול' - התאחדות התעשיינים - להושיע אותה מפני תוצאת התנהלותה. אם מדובר בשביתה אשר היא 'הפעלה אלימה ועבריינית של כוח', היה עליה לפנות לבית הדין האזורי לעבודה... כמתחייב מהוראות חוק בית הדין לעבודה".

האיגוד טוען כי מכיוון שאין בין נמל אשדוד לעובדי הגוררת קיסריה יחסי עובד-מעביד, לא מדובר בשביתה. מטרת המהלך, על-פי התגובה, היא "לעקוף את מחויבותה (של הנהלת הנמל, נ"י) להפעיל את שירותי הגרירה באמצעות עובדי הנמל, ועל-מנת להימנע מהתמודדות משפטית בשאלות אלה, שמשמעותן היעדר עילה לבקשה לקבל צו מניעה, מזעיקה הנהלת הנמל את אחיה הגדולים על-מנת שיפנו לבית הדין הנכבד בבחינת עותר ציבורי שנפגע".

ההסתדרות, בשם איגוד קציני הים, מציינת בתגובתה כי על-פי ההסכם הקיבוצי מ-2002, כל עבודות הגרירה והכנסת האוניות לנמל צריכות להתבצע על-ידי עובדיו, ולא במיקור חוץ. לטענת המשיבים, הבעיה נעוצה בכך ש"בשונה מן הנמלים האחרים בארץ, נמל אשדוד החליט שלא להיערך להגעתן של אוניות הענק, ולמרות הזמן הרב שעבד לרשותו, לא רכש גוררת מתאימה ולא הפעיל את עובדיו להפעילה".

לטענת נמל אשדוד על כך שהגוררת קיסריה פעלה בשנה האחרונה בנמל אשדוד פעמים רבות, כולל בשבוע שעבר, משיבים בהסתדרות בטענה כי מלכתחילה היה מדובר בהסדר זמני, ולכן אין לאפשר את המשך קיומו.

מהנהלת נמל אשדוד נמסר: "האיגוד הארצי לקציני ים חיבל הלילה במזיד במאמצים הגדולים שהחברה עושה להגדלת הפעילות העסקית לקראת עידן התחרות בנמלי הים. ההחלטה להשבית את פעילות הגוררת גורמת לנזקים פיננסיים כבדים להנהלת נמל אשדוד ולעובדיו".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מסר: "התעשיינים מוחזקים על-ידי הוועד כבני-ערובה, בעבור מאבק שלא מעניינם. אני מצפה כי יוענק סיוע מיידי בתפעול האונייה המעניקה שירות חיוני לתעשייה הישראלית, שתקועה באופן מביש מחוץ לנמל".