אל-על מציגה את מטוסי הדרימליינר שרכשה ב-1.25 מיליארד ד'

במטוסים יש 282 מושבים הנחלקים ל-3 מחלקות נוסעים, כשהחברה מוותרת על המחלקה הראשונה לטובת מחלקת עסקים משודרגת ומרשימה, מחלקת פרימיום אקונומי ומחלקת תיירים

בהשקעה של יותר מ-1.25 מיליארד דולר, חברת התעופה אל-על הציגה היום (א') את מטוסי הבואינג דרימליינר שרכשה, אשר יחליפו בהדרגה את צי המטוסים הקיים.

המטוס הראשון מבין 16 מטוסי הדרימליינר בואינג 787-9 המתקדמים בעולם כיום ינחת בישראל בחודש אוגוסט וישתלב בשלב ראשון בטיסות לניו-ארק. בשלב הבא ישולבו המטוסים בטיסות ליעדי אל-על בצפון אמריקה (כולל בקו החדש שתפעיל החברה למיאמי) ולהונג-קונג.

מטוסי הדרימליינר של אל-על כוללים 282 מושבים הנחלקים ל-3 מחלקות נוסעים, כשהחברה מוותרת על המחלקה הראשונה שלה (בדומה לחברות תעופה רבות בעולם) ומציעה מחלקת עסקים משודרגת ומרשימה, הכוללת 32 מושבים של חברת Recaro הנשכבים למיטה מלאה (בסידור של 1-2-1); מחלקת פרימיום אקונומי ובה 28 מושבים (בסידור של 2-3-2); ומחלקת תיירים בתצורת מושבים של 3-3-3, ובה 222 מושבים, כאשר כל מושב מצויד במערכת בידור אישית (מבית פנסוניק) מצוידת במסך מגע, שקעי טעינה ועוד.

תאורת המטוס משתנה בהתאם לסדר הטיסה, והחלונות גדולים ומרווחים. גם תחושת הנוסעים במטוס המורכב מתרכובת חומרים קלה נעימה יותר ומורגשת בטיסות לטווח הרחוק. במהלך 2018 ייכנס לשירות גם אינטרנט מהיר לטובת הנוסעים.

בכך למעשה מיישרת אל-על קו עם חברות התעופה שכבר משתמשות באחד מתוך 500 מטוסים הדרימליינר שכבר בשירות, כולל בקווים מישראל ליעדים שונים (דוגמת יונייטד, אייר אירופה ועוד). עבור אל-על מדובר בשדרוג משמעותי לצי המטוסים הקיים, שיאפשר לא רק חוויית לקוח משופרת לאין-שיעור אלא גם אפשרות של חיסכון של עשרות אחוזים בתצרוכת הדלק - לדוגמה חיסכון של עד 47% בתצרוכת הדלק בקו הישיר בין תל-אביב לניו -יורק, בהשוואה למטוסי ה-747 הפועלים בקו זה כיום, יעילות בהיבט תחזוקת המטוסים (בתדירות הטיפולים הנדרשים) ואפקטיביות שיאפשרו להטיס את המטוסים הללו בתדירויות גבוהות.

 

מחירי כרטיסי הטיסה לנוסעים לא צפויים להשתנות לאור התחדשות צי המטוסים, כפי שהסביר הבוקר בהשקה החגיגית מנכ"ל אל-על, דוד מימון. לדבריו, "המחירים נתונים לביקוש והיצע ולתחרות, ולא להתחדשות במטוסים החדשים".

עוד ציין מימון כי במסגרת מערכת היחסים המיוחדת של בואינג עם אל-על, מהחברות הבודדות בעולם שכל צי המטוסים שלה הוא של בואינג, אספקת המטוסים ארכה שנתיים בלבד מרגע ביצוע ההזמנה.

גם ריי קונור, נשיא בואינג היוצא, סגן יו"ר מועצת המנהלים של תאגיד בואינג העולמי, התייחס באירוע הבוקר למערכת היחסים המיוחדת בין שתי החברות ואמר כי "מדובר במערכת יחסים שהיא הרבה מעבר למטוסים. הייתי מעורב במאות מכירות ועסקאות של מטוסים וביקרתי כמעט בכל מדינה בעולם. ישראל היא אחת האהובות עליי, והיחסים שלנו עם אל-על הם מהמיוחדים שיש לנו בעולם". הדברים, יש להניח, מתייחסים גם לזווית הביטחונית ולעסקאות הענק של צה"ל וההתחדשות במטוסי ה-F-35 בעסקה האחרונה.

16 מטוסי הדרימליינר שרכשה אל-על ייכנסו לשירות בהדרגה עד לשנת 2020, והם יחליפו במהלך השנים הקרובות את צי מטוסי ה-747-400 וצי 767-300. מטוסים אלה מתווספים למטוסי ה-737-900 שפועלים כבר כיום בקווים באירופה והופכים את צי מטוסי אל-על לצעיר יותר. לפי הסכם של אל-על עם בואינג, יש לה אופציה לרכוש 13 מטוסי דרימליינר נוספים.

מימון הוסיף ואמר: "קבענו לעצמנו רף גבוה מאוד של מצוינות שירותית ומוצרית, על-מנת להתמודד בזירה התחרותית ולשמור על מעמדנו כבחירה הראשונה והמועדפת של הנוסעים, אל ומישראל. עם כניסתי לתפקיד כינסתי את פורום ההנהלה המורחב והצגתי את חזוני לעשור הקרוב. על-מנת ליישם את החזון הוקמו צוותי עבודה, ואחד מהם עסק בשדרוג ובהחלפת המטוסים. היו קשיים ואתגרים, ואני גאה שהחלום הפך למציאות".

מימון התייחס גם לפתיחה עתידית של קווים חדשים (כך למשל ייתכן שמדובר בקו לסן פרנסיסקו שבו אל-על לא מתחרה עדיין) ולהחלטה לוותר על מחלקה ראשונה במטוסים החדשים לטובת מחלקת עסקים יוקרתית, אותה הוא מכנה ביזנס-פירסט, "כך שלא מצאנו מקום להשאיר מחלקה נוספת במטוס".

באשר לגורל המחלקה הראשונה במטוסים הקיימים (ב-777), אמר מימון כי תתקבל החלטה בחודשים הקרובים. לדבריו, "יכול להיות שנחליף את המחלקה ונשדרג בדגם הזה את מחלקת העסקים הקיימת".

שר התחבורה ישראל כץ, שנכח בהשקה הבוקר, אמר כי "הסכם השמיים הפתוחים מעמיד את חברת אל-על בשורה אחת עם חברות התעופה מהמתקדמות בעולם. אל-על הצליחה לעמוד בתחרות ושמרה על נתח של יותר מ-30% בפעילות התעופתית. למרות החששות הרבים של חברות התעופה הישראליות מרפורמת השמיים הפתוחים, הצליחה אל-על לעמוד באופן מכובד ביעדים שקבעה לעצמה".

עוד אמר כץ: "אנו זוכרים את נבואות הזעם כי חברות התעופה יקרסו בעקבות הרפורמה, ואף נאלצתי לעמוד מול לחצים כבדים של גורמים רבים שחששו לגורל החברות הישראליות. כשנודע לי שאל-על השיקה את טיסות הלואו קוסט (באמצעות המותג UP, מר"ח), אמרתי למנכ"ל החברה - אני אתכם, הוכחתם שבתנאים לא קלים אתם עומדים בתחרות. רפורמה שמצליחה היא של תחרות הוגנת ובגלל היכולת של אל-על לעמוד בתחרות בענף המורכב הזה".