באוצר חותכים בפיצויים שיקבלו בעלי שכר גבוה שעברו לתאגיד

ההחלטה פוגעת גם בעובדי רשות השידור ששכרם נחתך בחדות עם המעבר לתאגיד, ולהם נמצא פתרון חלקי ■ במקביל, כמה עשרות עובדים נדרשו להחזיר פיצויים גבוהים מדי שקיבלו בטעות

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

בימים אלה נערכים כנסי הפרישה לעובדי רשות השידור, שיצאו לדרך כבר בשבוע שעבר, ובהם אמורים העובדים שעדיין לא עשו זאת לחתום באופן סופי על הסכמי הפרישה שלהם ועל סכום הפיצויים שיקבלו, בהתאם להסכמים שנערכו עם סגירת רשות השידור.

למרות זאת, גם כעת ממשיכים להתנהל מאבקים וקרבות מאסף בנוגע לפיצויים שלהם יהיו זכאים עובדי הרשות לשעבר. אחד מהמאבקים הללו נוגע לעובדים שזכו שם לשכר גבוה בחוזה אישי (כ-20 אלף שקל ומעלה) ונקלטו בתאגיד השידור.

באוצר החליטו בשלב מסוים כי עובדים מקבוצה זו - שכוללת כמה מהטאלנטים הבכירים של רשות השידור - יזכו לפיצויים מופחתים, זאת בטענה כי אין היגיון בכך שעובדים שנהנו משכר גבוה מהמדינה ברשות השידור וייהנו ממנו גם בתאגיד, יזכו בנוסף גם לפיצויים גבוהים.

אלא שההחלטה הזאת, שעליה התבשרו העובדים לטענתם באופן חד-צדדי בחודש שעבר, לא הביאה בחשבון כמה מרכיבים חשובים, ובראשם העובדה שחלק מעובדי הרשות הבכירים שנקלטו בתאגיד עשו זאת תוך פגיעה משמעותית בשכרם. עבור עובדים ששכרם הופחת דרמטית, הבשורה שגם הפיצויים שלהם יופחתו בחדות - במקרים בודדים מדובר ביותר מ-100 אלף שקל - הופכת את היקלטותם בתאגיד לבלתי כדאית לחלוטין מבחינה כלכלית.

בנוסף, ההחלטה למעשה מתמרצת עובדים, חלקם חיוניים לתאגיד, להיקלט בכלי תקשורת מתחרים ובמקומות עבודה פרטיים אחרים, שכן במקרה כזה הם יזכו למלוא הפיצויים. בכך מחלישה המדינה את גוף השידור הציבורי, שהצלחתו אמורה להיות אינטרס שלה.

טיעונים אלה ואחרים הועלו במכתב ששלחה בחודש שעבר אגודת העיתונאים בירושלים, באמצעות עו"ד אופיר טל. בעקבות הפנייה התקבל בשבוע שעבר מענה מסגן הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, שבו הביע האוצר הסכמה להתחשב בעובדים ששכרם צנח בחדות בעקבות המעבר. לפי ההחלטה הנוכחית של האוצר, גם עובדים אלה יזכו למענק מופחת, אך הקיצוץ שייעשה בו יהיה קטן יותר ויביא בחשבון את הירידה בשכרם במעבר.

באוצר אישרו בתגובה כי לאחרונה שונתה עמדתם בעניין הפיצויים לעובדים שמשכורתם נחתכה בחדות במעבר. בנוסף טוענים שם כי במקור, בניגוד לטענת אגודת העיתונאים, עובדי הרשות שבחוזים אישיים לא היו אמורים לקבל פיצויים מוגדלים, כך שכבר במצב הנוכחי תנאיהם של "כל עובדי רשות השידור בחוזים אישיים אשר נקלטו בתאגיד לא רק שלא הופחתו, אלא השתפרו לאין-ערוך".

באוצר כן ממשיכים לעמוד על כך שהטאלנטים של רשות השידור שנקלטו בשכר גבוה גם בתאגיד יזכו לפיצויים מופחתים.

תיקונים בדיעבד לרעת העובדים

נושא נוסף שעלה לאחרונה על הפרק ונוגע אף הוא לפיצויי הפרישה של עובדי רשות השידור, קשור לתיקונים בדיעבד שנעשים בסכומי הפיצויים שהועברו לעובדים. באוצר עושים שימוש במשרד רואי חשבון חיצוני שבודק עבורם את הפיצויים שקיבלו עובדי הרשות, ובמקרים שבהם מתגלות טעויות נדרשים העובדים להחזיר את הסכום העודף. בחלק מהמקרים מדובר בעשרות רבות של אלפי שקלים, ובמקרים בודדים אף בסכומים של יותר מ-100 אלף שקל.

על-פי הערכות, עד כה התבקשו 25-30 עובדים להחזיר רטרואקטיבית פיצויים שקיבלו. גורמים המכירים את הנושא אמרו כי ההליך של בדיקת הפיצויים שניתנו והשבה שלהם במקרה של טעות הוא הגיוני, במיוחד בשל העובדה שמדובר בכספי ציבור.

עם זאת, אל האוצר הועברה פנייה כי במהלך הבדיקה מחדש של הפיצויים שניתנו לעובדים יעדכן משרד רואי החשבון החיצוני את העובדים גם על מקרים הפוכים, שבהם מתגלה במהלך הבדיקה כי הטעות שנעשתה בסכום הפיצויים שהועבר לו הייתה לרעתו ושללה ממנו כספים שמגיעים לו.

חלק גדול מהעובדים לא בקי בחישובי הפיצויים המורכבים, ולא יכול לזהות טעויות כאלה בכוחות עצמו. למרות זאת, על-פי הטענות, באוצר הודיעו לאחרונה כי הם מסרבים להיענות לבקשה ולא יעדכנו את העובדים במקרים שבהם הטעות פגעה בהם.

מהאוצר נמסר היום (ב') בתגובה כי "האחריות לחישוב תשלומי הפרישה לעובדי רשות השידור היא של הרשות", וכי "במקרה שבו משרד רואי החשבון סבור כי יש לבחון שוב את התשלום שלו זכאי העובד (גם במקרים בהם התשלום לעובד נעשה בחסר ביחס למגיע לו), הוא מפנה את תשומת-לב עובדי הרשות וממליץ להם לבחון שוב את נתוני העובד וסכומי התשלום".

עם זאת, גורמים ברשות אישרו כי משרד רואי החשבון החיצוני אינו מעדכן אותם במקרים שבהם הטעות היא לרעת העובד. למרות זאת, לטענתם, כן היו מקרים שבהם הרשות מצאה טעויות לרעת עובדים וביצעה את התיקונים הנדרשים.

מרשות השידור נמסר כי היא "עושה כל שביכולתה לשלם לעובדים את שהם זכאים לו וכן למנוע טעות בחישובי השכר. החישובים של מאות רבות של עובדים נבדקים ומאושרים על-ידי נציגי משרד האוצר. ככל שנדרש, גם הנחיות משרד האוצר לקיזוז מבוצעות על-ידי הרשות. יצוין כי בהחלט היו מקרים שבהם חלה טעות לרעת העובד ותוקנה על-ידי הרשות".