צירוף משקיע ישראלי לרוכשים זרים: פתרון רגולטורי או טריק?

לאחרונה הודיע מיטב דש כי קרן XIO הזרה שרוכשת אותו תפעל לצרף להשקעה ישראלי, שגם יהיה יו"ר בית ההשקעות אם וכאשר תושלם העסקה ■ צעד זה דומה למהלך שמובילה יאנגו הסינית, שצירפה את יונל כהן לעסקה לרכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס מידי קבוצת דלק

לפני ימים אחדים הודיע בית ההשקעות מיטב דש על כך שאיום הפיצוץ שריחף מעל עסקת הענק למכירת כל מניות בית ההשקעות לידי קרן ההשקעות הזרה XIO, הוסר לפי שעה. בבית ההשקעות השני בגודלו במשק, שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת, העניקו לקרן הרוכשת, שחלק מראשיה נמצאים בפלונטר משפטי בחו"ל, זמן נוסף לשינוי מבנה העסקה, בין היתר במטרה לאפשר לרוכשת לצרף לצדה, לטובת הרכישה של מיטב דש, שותף מיעוט ישראלי, שיכהן גם כיו"ר בית ההשקעות.

ואולם, למרות שהעסקה שנחתמה עם הקרן הזרה גוזרת למיטב דש שווי נאה של 1.5 מיליארד שקל, הרי שנראה ששוק ההון המקומי עודנו סקפטי לגבי סיכויי ההשלמה של העסקה, ושווי החברה עומד על 1.07 מיליארד שקל - הנמוך בכמעט 30% מהשווי שאותו מוכנים לשלם הזרים. מדוע קיים הפער הגבוה האמור, גם לאחר ההודעה על שינוי מבנה הקבוצה וצירוף גורם ישראלי, במה שנראה כמהלך שמקרב את השלמת העסקה?

ברור לכל כי החיפוש אחר הישראלי הבכיר שיצטרף לקרן הזרה נעשה לא בגלל ציונות, כי אם במטרה להשיג את האישור הנכסף - ההכרחי להשלמת העסקה - מהממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר. למעשה, כבר כמה שנים שגופים זרים, בדגש על סינים, מנסים לרכוש חברות ביטוח בישראל, כולל כלל ביטוח, ונסוגים בסוף, וזאת - לפי הערכות - מאחר שהבינו שלא יקבלו את אישור הרגולציה.

עתה נראה כאילו ענף הפיננסים בטוח שמצא את התרופה: מיטב דש הבהירו כי XIO יצרפו לצדם ישראלי בכיר, וזאת בדומה למה שיאנגו הסינית עושה לאחרונה, במסגרת מאמציה לקבל את אותו אישור נכסף מסלינגר - רק לגבי השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס.

במה מדובר? באוגוסט נחתמה העסקה בין יאנגו לבין קבוצת דלק, שמחזיקה בשליטה בהפניקס (52.3%). באפריל שונתה העסקה, והתמורה עודכנה מעלה, ליותר מ-4.1 מיליארד שקל. ב-30 באפריל השנה התקשרה יאנגו בהסכם רכישת מניות ושיתוף פעולה עם יונל כהן, באמצעות תאגיד בשליטתו, שלפיו ירכוש האחרון 4% מהון הפניקס לפי שווי של 3.2 מיליארד שקל - 2.2% ממניות הפניקס שירכוש כהן יירכשו מיאנגו, כך שזו עדיין תחזיק במלוא השליטה בהפניקס, אם וכאשר תושלם עסקת הפניקס, והיתרה, 1.8%, תירכש מהשוק.

בין כהן ליאנגו נקבעו שורה של תנאים, בהם מינויו של כהן ליו"ר הפניקס, מתן זכויות וטו לכהן על עסקאות בעלי עניין והישארותו בגרעין השליטה למשך זמן ניכר. מאז היוודע שינוי הרכב הקבוצה הרוכשת, עלתה הפניקס "רק" ב-5%, ואולם, היא נסחרת לפי שווי גבוה של 3.96 מיליארד שקל - השלישי בגובהו בענף הביטוח המקומי - כך שהפער בין מחיר העסקה לבין שווי הפניקס בבורסה נמוך משמעותית מזה שקיים במיטב דש. אגב, הצדדים הודיעו אז כי המועד להשלמת העסקה יהיה 4 ביוני, ולאחר מכן כל צד יורשה לבטלה, אם לא ימולאו התנאים להשלמתה (ואישור הפיקוח הוא התנאי המרכזי בהקשר זה).

בכל אופן, עולה השאלה האם נמצאה הנוסחה לקבלת אישור הרגולציה למכירת גוף מוסדי לגוף סיני, או לקרן השקעות זרה עם ניחוח סיני, או שמא מדובר במהלך שייתפס כמניפולציה, ולא ישכנע את הרשות. זאת לאחר שנים של רוח קרירה שנשבה מהמסדרונות של הפיקוח בירושלים כלפי הרוכשים הפוטנציאליים, שבחנו וקידמו רכישות שכאלה כאן, ולא משנה אם מדובר באגף פנימי באוצר או ברשות עצמאית - הרוח היא אותה רוח בדיוק.

"קיבלנו בקשה אחת: לרכוש את הפניקס"

בוועידת שוק ההון של "גלובס", שהתקיימה שלשום (ג'), אמרה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, כי "כיום יש בפנינו בקשה אחת ויחידה: לרכוש את השליטה בקבוצת הפניקס. אנחנו בודקים בצורה מאוד מקיפה ויסודית". סלינגר הבהירה כי מבחינתה אין מדובר על מדיניות רשמית של פסילת גופים זרים, לא אחת בעלי אוריינטציה סינית, והוסיפה כי להערכתה גופי הביטוח והפיננסים המערביים המובילים לא באים לכאן מאחר ש"הרבה גופים בינלאומיים מעדיפים להשקיע במדינות אחרות, בין השאר מכיוון שהשוק הישראלי קטן מדי".

ואולם, על פי גורמים בשוק נראה כי למרות התשובה של סלינגר, שהבהירה לא בפעם הראשונה כי כל מקרה נבחן לגופו, הרי שמוקדם מדי לברך על המוגמר בכל מה שקשור למציאת הפתרון שיביא לאישור קבוצות "בעייתיות" לאישור, באמצעות צירוף של בעל מניות מיעוט ישראלי, מוכר ככל שיהיה. יונל כהן היה מנכ"ל מגדל ומבעלי השליטה באיילון ביטוח, וסביר מאוד שגם מיטב דש יביאו דמות מוכרת ובעלת "אמינות רגולטורית" גבוהה.

מדוע? נראה כי ברשות שוק ההון דבקים בבדיקות מעמיקות ומחמירות לגבי כל מי שמבקש לקבל היתר שליטה בגוף מוסדי, אשר מתייחסות לזהות מבקש השליטה, למצבו הפיננסי, לרקע העסקי שלו, לאיתנות הפיננסית שהוא מקנה לחברת הביטוח, לתרומה שלו לחברה, לתרומה שלו לענף, להשלכות על אמון הציבור ועוד כהנה וכהנה בדיקות - וכל זאת בהסתכלות על הרכב הקבוצה בכללותה, תוך בחינה של מאזני הכוחות בין החברים בגרעיני השליטה.

בכל אופן, הבקשה של יאנגו כבר על האש, ונבחנת ברשות, ו-XIO אמורה להחליט תוך זמן קצר האם גם היא מגישה בקשה רשמית, או נסוגה מעסקת הענק, כך שקרב המועד שבו נדע האם עסקאות הענק בפיננסים מתקרבות, וכבר רואות את האור בקצה המנהרה הרגולטורית, או שמא בקרוב הבעיה רק תחמיר - כשלצד מיעוט הרוכשים בעלי הפוטנציאל לעבור את משוכת הרגולציה יתווספו עוד שתי קבוצות ענק למכירה: כלל ביטוח ופסגות. המפתחות בידיים של סלינגר.