כצפוי: הפדרל ריזרב מעלה את הריבית בארה"ב ל-1.25%

בפד מעריכים כי יתחילו לצמצם את המאזן השנה ■ יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות: כרגע המשקיעים מעריכים כי מכירת האג"ח ע"י תידחה לשנה הבאה - זו הסיבה שאנחנו לא רואים עליית תשואות דרמטית

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

בהתאם לתחזיות המוקדמות העלתה היום ועידת השוק הפתוח (ה-FOMC) את הריבית בארה"ב מ-1% ל-1.25%. כעת מעריכים בארה"ב שהבנק המרכזי יעלה את הריבית עוד פעם אחת לפחות השנה.

במקביל הודיעו בבנק המרכזי שבמידה והכלכלה תמשיך לנוע בכיוון הנכון יתחילו עוד השנה לצמצם את המאזן שלהם שעומד כיום עם 4.5 טריליון דולר.

במסיבת העיתונאים שלאחר פרסום ההודעה אמרה יילן כי היא צופה ששוק העבודה ימשיך להתחזק אם כי הצמיחה של הכלכלה בשנים הקרובות תהיה מתונה יותר. יילן צופה כי האינפלציה תמשיך לעלות ותתייצב על מרכז יעד יציבות המחירים, כלומר 2% בטווח של שנתיים.

באשר למאזן של הבנק אמר שניתן לצפות שהבנק יתחיל לצמצם את המאזן שלו, שעומד על 4.5 טריליון דולר, עוד השנה. התוכנית תתפרש על פני מספר שנים והכספים שיתקבלו ממכירת אגרות החוב שרכש הבנק יושקע מחדש. בהמשך השנים הקרובות, אמרה יילן, המאזן של הבנק המרכזי יחזור להיות נורמלי כשהיא אומרת שהיא מתקשה כרגע להגיד מה זה נורמלי. "אני יכולה לדעת שהמאזן של הבנק המרכזי יהיה נמוך ביחס לרמה שלו עכשיו אך גבוה מרמתו מלפני המשבר - איפה בדיוק? אינני יכולה לדעת" אמרה יילן.

"מאזן הבנק המרכזי אינו אמור להיות לי מוניטרי בזמנים נורמליים" אמרה יילן.

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות אמר הערב ל"גלובס" כי "חברי הפד משדרים שהם מיתנו את הדעה שלהם לגבי העלאות ריבית נוספות ולגבי הקצב שלהם ומשדרים מסר מתון לשווקים לגבי העלאות ריבית נוספות.

"השאלה אם השווקים ייקחו את זה לכיוון השלילי ואז זה אומר שחברי הפד פחות בטוחים בכלכלה האמריקאית. לגבי צמצום מאזן הפד, השוק מצפה שהפד ידחה את תוכנית מכירת האג"ח הממשלתי שברשותו כי מכירה כזו יכולה להביא להעלאת ריבית אפקטיבית ולצמצם את קצב הצמיחה ולכן אנחנו לא רואים עכשיו את התשואות עולות בשיעורים דרמטיים. ההערכה בשווקים היא שהתוכנית תצא לפועל רק בשנה הבאה"

אילן ארד קשת, מנכ"ל בית ההשקעות יצירה: "יילן ירתה את יריית הפתיחה לצמצום המאזן של הפד שעומד על 4.5 טריליון דולר. התוכנית תכלול מכירה של 10 מיליארד דולר אג"ח ממשלתי ואג"ח מגובה משכנתאות ותגדל ב-6 מיליארד דולר כל חודש עד 50 מיליארד לחודש. הנגידה ציינה שהתוכנית תחל "מתי שיהיה ניתן" אך התכנון הוא להתחיל עוד בשנה הנוכחית.

"בנוסף מציינת ילן כי לא תעשה שימוש במכירות האג"ח ככלי מוניטרי ובמידת הצורך היא משאירה לעצמה את האפשרות להפסיק את התוכנית ואף לחזור לרכישות. תוכנית הפד לצמצום המאזן עלולה להכניס אי וודאות לשווקים בטווח הקצר אם זאת היא מבוצעת תוך אמון בעוצמת הכלכלה. לאור הנתונים הסותרים של ירידה ברמת האבטלה יחד עם ירידה באינפלציה והורדת התחזית לצמיחה ל-2017 ספק אם יתקיימו התנאים אליהם ילן מדברת על מנת להתחיל את תוכנית צמצום המאזן"