צו עיכוב היציאה מהארץ של בני שטיינמץ הוארך בחודשיים

זאת במקום 180 ימים כפי שביקשה המשטרה ■ בשנים האחרונות מתנהלת נגד איש העסקים הישראלי חקירה חובקת-עולם, בחשד כי נתן שוחד בהיקף 30 מיליון דולר לנשיא גינאה בתמורה לרישיונות כריית ברזל

בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)
בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)

בית משפט השלום בראשון-לציון האריך היום (ה') את איסור יציאתו מהארץ של איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ ועובדו לשעבר אשר אבידן למשך חודשיים נוספים בלבד - זאת במקום ל-180 ימים כפי שביקשה המשטרה.

זאת, על-מנת לאפשר למשטרה לבצע בחו"ל את החקירות, שלטענתה עלולות להשתבש על-ידי שטייינמץ ואבידן אם ייצאו מהארץ. לאחר תקופה זו יוכלו השניים, למשך 4 חודשים נוספים, לצאת מהארץ בליווי אדם שקיבל את אישור המשטרה לכך. 

בשנים האחרונות מתנהלת נגד איש העסקים הישראלי חקירה חובקת-עולם, בחשד כי נתן שוחד בהיקף 30 מיליון דולר לנשיא גינאה בתמורה לרישיונות כריית ברזל, שהניבו רווחים של 5 מיליארד דולר. במסגרת החקירות אף זומן שטיינמץ לחקירות בשווייץ.

כאמור, הצו הוטל היום גם על אשר אבידן, עובד בכיר לשעבר של שטיינמץ בגינאה, ששימש כנשיא זרוע הכרייה בחברת האחזקות BSGR של שטיינמץ במשך עשור. 

תנאי השחרור שעניינם מעצר-בית וההרחקה ממשרדי החברה - פגו זה מכבר, אולם המשטרה חוששת משיבוש הליכי חקירה ומכך שהשניים לא יתייצבו לחקירה, למשפט ולריצוי העונש.

בדיון היום ביקשה המשטרה, לפיכך, להאריך ב-180 ימים את תנאי השחרור שעניינם איסור היציאה מהארץ ואיסור יצירת קשר עם כלל המעורבים בפרשה.

בית המשפט קבע, לצד הארכת איסור היציאה בחודשיים בלבד, כי להבטחת תנאי השחרור - איסור היציאה ויצירת הקשר - ישמשו הכספים והערבויות שהופקדו ושנחתמו עד כה (נכסים וכסף בשווי 100 מיליון שקל מצד שטיינמץ, מיליון שקל וערבות צד ג' בשווי 8 מיליון שקל מצד אבידן), וכן כי אבידן יחתום על התחייבות עצמית בסך 8 מיליון שקל.

בית המשפט הסביר את התקופה המוגבלת לה הוארך איסור היציאה בכך שגם אם אמנם ניסה שטיינמץ להסתיר בעבר מסמך ובכך לשבש את החקירה - הדבר לא אירע לאחר מעצרו, וכי אין "רמה של קירבה לוודאות" שהשניים לא יתייצבו למשפט ולריצוי העונש.

ביחס לאיסור היציאה טען היום שטיינמץ, כשהתייצב לראשונה בבית המשפט, כי "מאז 1997 כל שבוע או שבועיים נסעתי לחו"ל, זה הלחם שלי. העבודה שלי זה לתת ייעוץ. לפעמים אני עובר 4 ארצות בשבוע. עשו לי שיימינג במעצר הזה בארץ ובעולם".

עוד טען שטיינמץ כי שיתף פעולה לכל אורך הדרך. "יש פה קונספירציה, בעזרתו הכספית והמנטלית של ג'ורג' סורוס; הגשנו תביעה לפני חודש וחצי נגד ממשלת גינאה, והאמת תצא לאור".

באפריל, יוזכר, תבעה BSGR - חברה בשליטתו של שטיינמץ - את המיליארדר ג'ורג' סורוס, בטענה כי הסב לה נזק של לפחות 10 מיליארד דולר בגלל מסע הכפשה ששלל ממנה זכויות על מרבצי עפרות ברזל בגינאה והזדמנויות עסקיות נוספות ברחבי העולם.

החקירה בעניין טייקון הכרייה הישראלי מנוהלת במשותף על-ידי רשויות אכיפה בארה"ב, בשווייץ, בגינאה ובישראל, זאת במסגרת אמנת ה-OECD כנגד תופעת השוחד לעובדי ציבור זרים ברחבי העולם - אמנה לה ישראל שותפה.

בישראל עברה החקירה נגד שטיינמץ לשלב הגלוי שלה בדצמבר אשתקד, כאשר היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות של המשטרה (יאח"ה) עצרה את שטיינמץ לחקירה באזהרה, ומאז הוטלו עליו מגבלות שונות, בהן איסור היציאה מהארץ. בסוף חודש מארס האחרון התירה המשטרה את יציאתו של שטיינמץ מהארץ לצורך חקירה בשווייץ והתנתה זאת בטיסה מסחרית, חלף שימוש במטוסו הפרטי.

 

בא-כוחו של שטייינמץ, עו"ד רונן רוזבלום, מסר: "מדובר בפרשה ישנה שמקורה בקונספירציה שיזמו ג'ורג' סורוס ואחרים. בטרם נפתחה החקירה בישראל, פנה בא-כוחו של שטיינמץ לרשויות בישראל בבקשה להעביר את כל החומרים הרלוונטיים. טענות המשטרה בדיון התייחסו לחומרים ישנים שכבר נבדקו ברחבי העולם מבלי שנמצא בהם ממש. מר שטיינמץ שיתף פעולה עם החקירה, ואנו שמחים שבית המשפט קצב את זמנה של המשטרה לבחון את הדברים וקבע מועד להסרת המגבלה ששטיינמץ נאות לקבל על עצמו, תוך דחיית טענות המשטרה לגבי שיבוש והימלטות מהדין". 

מטעמם באי-כוחו של אשר אבידן, עורכי הדין ז'ק חן, מיכל רוזן-עוזר ונועה פירר, נמסר: "אנו שמחים שבית המשפט דחה בנחרצות את טענות המשטרה ואת בקשתה וקבע כי אין כל חשש לשיבוש ולהימלטות מצדו של מר אבידן".