טל אלדרוטי: "כיום אסור להתנבא על מחירי הדירות"

השמאי הממשלתי לשעבר: "אנחנו נמצאים באירוע גדול. אבל זה לא אירוע נדלנ"י, זה אירוע פסיכולוגי" ■ "הלמ"ס מוביל אותנו בגאון לצפות פני עבר, הוא לא יכול לתת למקבלי ההחלטות נתונים"

טל אלדרוטי / צילום: איל יצהר
טל אלדרוטי / צילום: איל יצהר

"אנחנו נמצאים באירוע גדול, אבל זה לא אירוע נדלנ"י, זה אירוע פסיכולוגי. מצד אחד, היזמים אומרים שאין ירידות מחירים, מצד שני משרדי הממשלה אומרים שהמחירים ירדו. יש כאן מלחמה פסיכולוגית".

כך אמר היום (ג') טל אלדרוטי, השמאי הממשלתי הראשי לשעבר במשרד המשפטים, בכנס נדל"ן של הבית האקדמי ועיריית הרצליה. אלדרוטי הוסיף כי "המצב היום הוא שאי-אפשר ואפילו אגדיל ואומר שאסור להתנבא לגבי המחירים. פשוט אי-אפשר לדעת".

אלדרוטי היה חתום על סקירת המחירים הרבעונית שמשרדו היה מפרסם פעם ברבעון והתייחסה למחירי דירות 4 חדרים ב-16 ערים ברחבי הארץ. בשנה שעברה התקבלה החלטה בקבינט הדיור, בראשותו של שר האוצר משה כחלון, להפסיק את פרסום הסקירה לציבור ולהותיר את הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) כגוף היחידי שמוסמך לפרסם לציבור נתונים אודות שונות במחירי הדירות.

על אף שהסקירה חדלה להתפרסם, במשרד המשפטים ממשיכים לעקוב אחר המחירים. על בסיס המידע שמתקבל שם אמר אלדרוטי היום: "אנחנו מזהים אי-שקט של השוק, הרבה אי-ודאות, תזזיתיות. הטיעונים של הממשלה נכונים, אבל גם הטיעונים של הקבלנים נכונים. הבת שלי או הילדים של כולנו לא יודעים איזו החלטה לקבל".

אלדרוטי התייחס גם לנתוני הלמ"ס: "הלמ"ס מוביל אותנו בגאון לצפות פני עבר. הוא לא יכול לתת למקבלי ההחלטות נתונים, נכון לעכשיו. המתודה שלהם צריכה אולי להשתנות. מה שיש היום לא בטוח יהיה נכון לעוד ארבעה חודשים. זה לא כלי. והבעיה הכי גדולה היא שהיום אין שום כלי אחר".

 

חגי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אמר בכנס: "נראה גם ירידה במחירי הדיור, בסופו של דבר. היום רואים את הירידה בפעילות המשקיעים. קשה להתנבא, אבל בינתיים יש את מחיר למשתכן, יהיו דירות ויש כאן תוכנית טובה".

רזניק ואלדרוטי דיברו בפאנל בו השתתפו גם שלושה מנכ"לים של חברות יזמות ובנייה - אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים; ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר; ו-ויקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג. היזמים בפאנל, טענו כי המחירים לא יורדים ומחיר למשתכן רק מעלה את מחיר הקרקע בשוק החופשי. 

חגי רזניק / צילום:משרד הבינוי והשיכון
 חגי רזניק / צילום:משרד הבינוי והשיכון

אמסלם אמר: "המכרזים יוצאים למחיר למשתכן ואין מכרזים לבנייה בשוק החופשי. זו בעיה". פרידמן הוסיף: "העובדה שיש מיעוט בעסקאות אינה מאותתת שיש פחות ביקוש, ושפחות זוגות צעירים שצריכים לקנות דירה. הם רק ממתינים עכשיו". הוד אמר: "המספרים של מחיר למשתכן, נכון להיום, לא תומכים בירידת מחירים".

רזניק הגיב לדברים: "הממשלה לא מייצגת את הקבלנים, אלא את הציבור הרחב".