אקסלנס: הפדרל ריזרב לא ממש מבין למה העלה את הריבית

יניב חברון, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות: "תורידו את ציפיות הריבית שלכם, כי גם העלאת הריבית האחרונה בארה"ב הייתה רק מכוחה של אנרציה, גם הם כבר לא ממש מבינים למה עשו זאת"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

"תורידו את ציפיות הריבית שלכם, כי גם העלאת הריבית האחרונה בארה"ב הייתה רק מכוחה של אנרציה, גם הם כבר לא ממש מבינים למה עשו זאת", כך סבור יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, בסקירתו השבועית למשקיעים. 

לדבריו, "בשבוע האחרון היה אפשר לחוש את המתח בקרב בכירי הפדרל ריזרב לגבי הצורך בהמשך העלאות ריבית מהירות כאשר האינפלציה מגמגמת, הכלכלה לא מראה סימני עוצמה מחודשים ומעל כולם, מחיר הנפט ממשיך לצנוח. הדולר אומנם נותר חלש בינתיים, ולכן הפגיעה בכלכלה בעקבות העלאות ריבית אינה גבוהה אם בכלל ובכל זאת נראה שבבנק המרכזי בארה"ב רצים מהר מדי עם העלאות הריבית רק כדי לעמוד מאחורי הערכות שלהם ל-3 העלאות ריבית השנה".

 

חברון מציין, כי "שוק האג"ח האמריקאי מגלם עצירה מוחלט של העלאות הריבית בשנים הבאות, מה שלא מסתדר עם קצב העלאות המהיר של הפד מתחילת השנה. הסיבה היא ששוק האג"ח לטווח ארוך ניזון בסופו של דבר מנתוני מאקרו ולא מהציפיות של הבנק המרכזי. משוואת סיכון-סיכוי לשוק האג"ח לא מבשרת הרבה לרבעון הקרוב, ובכל זאת ישנם מספר תרחישים שיכולים לשנות את התמונה בצורה משמעותית יותר:

"אם טראמפ מצליח להעביר את השינויים הדרושים בתוכנית הבריאות של אובמה כדי לפנות מעט תקציבים עבור התוכניות שלו, ציפיות האינפלציה עשויות להשתפר מה שבהחלט יתמוך בתשואות אבל לא יותר מזה. לעומת זאת גלישה של הנפט למחיר של 40 דולר לחבית ומטה, יחלישו את ציפיות האינפלציה ואף יעלו מחדש את הסיכון בשווקים ויתמכו בירידת תשואת חדה יותר מתחת לרמה של 2% ב-10 שנים האמריקאי. גם התפתחויות שליליות נוספות בנושא קשריו של הנשיא האמריקאי והקרמלין יכבידו על התשואות".

בשורה התחתונה, לדברי חברון, "שוק האג"ח האמריקאי אומנם נראה יקר מאוד אבל לפחות לתקופה הקרובה לא בטוח שתהיה התפתחות שתביא לירידות שם. רצוי לחכות להתפתחות חיובית משמעותית בתוכניות הכלכליות של טראמפ או חדשות משמעותיות שיכולות להפוך את המגמה השלילית במחירי הנפט, לפני שמוכרים אותו מחדש.