האי לפקדה ביוון: נופש אקזוטי וגם יעד נדל"ני לישראלים

בשנים האחרונות "מתגלה" בכל קיץ אי יווני חדש. בשנים קודמות היו אלה זקינתוס וקרפאטוס, השנה מככב לפקדה ■ אז מה יש בו, באי הקטן והסימפטי הזה?

אי יווני לפקדה / צילומים: גילי מצא

בכל קיץ צצים שוב הפרסומים על אי יווני "חדש" ועל טיסה ישירה אליו - סיבה טובה לישראלי הסקרן לשים פעמיו אל היעד. לצד האיים המוכרים, ובראשם כרתים, רודוס, סנטוריני, מיקונוס ודומיהם, "מתגלים" בשנים האחרונות - במיוחד מאז שהתיירות לטורקיה בצניחה תלולה - עוד ועוד כוכבים חדשים. בשנים קודמות היו אלה זקינתוס וקרפאטוס, השנה מככב לפקדה, או בשמו המקומי "לפקאס", מדרום לאי קורפו.

לפקדה הוא אי קטן. אפשר להקיפו ביום טיול אחד, אבל מי שרוצה להוריד הילוך, יכול לבלות בו גם יותר משבוע. לפקדה הוא בעצם כפר גדול וסולידי, נטול ריזורטים מפוארים. הוא גם לא אי של צעירים הוללים, שמגיעים בהמוניהם למסיבות פרועות או דוהרים באופנועים בסיבובים הפתלתלים, שמטפסים לעשרות כפרים ציוריים בהרים ולחופים מפורצים.

שמו של האי נגזר מהסלעים הלבנים שמכונים "לפקוס". לפי האמונה הרווחת, המשוררת סאפפו קפצה אל מותה מהצוק הלבן הכי גבוה, בגלל ייסורי אהבתה הנכזבת לפאון.

בעבר היה זה חצי אי, אבל כיום הוא מחובר ליבשת באמצעות גשר. בתחילת אפריל 2017 נפתחה האוטוסטרדה שמקצרת את הדרך בין העיר יואנינה, שנמצאת כשלוש שעות מלפקדה, לאתונה. לפקדה הוא שמה של בירת האי, הנמצאת בחלקו הצפוני, מרחק 20 דקות נסיעה מנמל התעופה אקטיון, שאליו יש החל מהחודש טיסות ישירות.

 

יהודים, ישראלים ונדל"ן

נראה שבין הטסים מישראל יש גם כאלה שאינם תיירים. באחרונה הצטרפו ל-25,000 תושבי האי עוד אי-אילו ישראלים, בעיקר כאלה שקנו בלפקדה קרקע או וילה, כבית קיץ או להשכרה רווחית. כמה ישראלים? קשה לדעת בבירור, אבל מתווך נדל"ן שפגשתי, קוסטס פיליטוס, סיפר לי שרק באמצעותו התבצעו באחרונה כ-15 רכישות.

האזור המבוקש במיוחד לדבריו הוא אמוסו (Amouso) בדרום האי. "המחירים הם בין 30 אלף אירו לדונם, וכפול אם זה ליד המים. מחירי הווילות נעים בין כ-400 אלף אירו למיליון וחצי ומעלה. רישיון בנייה ניתן להשיג תוך כשלושה חודשים. העלות פה זולה בכ-50% מכרתים ורודוס, שגם שם הישראלים מרבים לרכוש". לדברי קוסטס, אם קונים נכס ביותר מ-250 אלף אירו, מקבלים אישור שהייה לחמש שנים. ולמי שעוד לא השתכנע, המיסוי באי ירד מ-10% ל-3%, אומר קוסטס.

בעבר הייתה באי קהילה יהודית, אבל אחרי מלחמת העולם השנייה איננה עוד. מעטים שמים לב לשלט באותיות דהויות, בכיכר המרכזית, ליד הכנסייה הישנה. חלק ממצבת שואה, לזכר מאות יהודים שהוצאו במקום להורג, כך סיפרו לי במקום, ואמרו שהמידע קיים בספר "יוון והיהודים", שכתב מארק מזואר (Mark Mazower) - היסטוריון בריטי ממוצא יווני. את הספר לא מצאתי.

השכנים של אונאסיס

ההיסטוריה של לפקדה מוכרת כבר מהמאה ה-7 לפנה"ס, אבל בעולמנו תאב הסלבריטאים התפרסם האי בעיקר בזכות השכן ממול, אייל הספנות אריסטוטלס אונאסיס, שגר באי הפרטי שלו, סקורפיוס, הסמוך ללפקדה. באי הזה הוא נשא לאישה את ג'קלין קנדי ואירח שועי עולם. אגב, האי הזה כבר אינו שייך למשפחת אונאסיס.

אתינה אונאסיס, נכדתו של אונאסיס והיורשת הבלעדית של אימפריית הספנות הגדולה בעולם שבנה סבה, מכרה אותו בשנות המשבר הכלכלי ביוון לבתו של אוליגרך רוסי. בהפלגה ביכטה, סירת מירוץ או קרוז יומי מתקרבים לאי סקורפיוס, וניתן לראות מעט מאוד מהאחוזה ומהפארק המרהיב. שלטים גדולים מבהירים שמדובר בשטח פרטי. במרכז הנמל הקטן שבצדו המערבי של האי, מתנוסס פסל ארד של אונאסיס - ממושקף, וז'קט מוטל בנונשלנטיות על כתפו.

במסעדת פליסבוס (Flisvos) שבה אכלנו מעדנים ימיים, תלויות תמונות של אונאסיס ובתו כריסטינה. השניים היו מגיעים לאכול אצל בעל המסעדה, שהיאכטה שלו עדיין מדורגת אחת מ-100 הגדולות בעולם. אולי בזכות אונאסיס עלה לפקדה על מפת היאכטות העולמית, וכיום הוא נחשב לאחד האיים היווניים הכי נחשבים לסקיפרים. במרינה שלו עוגנות כ-500 יאכטות, חלקן יצירות מופת ימיות, שמחירן דמיוני.

בצד השני של האי, תנאי ים של רוחות חזקות מהווים מוקד משיכה לגולשי גלים ורוח מרחבי העולם. מפרצים עם חלוקי אבן וצבע ים ירוק-טורקיז-שקוף יש בשפע. לכותרת המחייבת "אחד מעשרת החופים היפים בעולם" זכה אחד מהם, פורטו קציקי - Porto Katsiki.

רובו של האי מכוסה חורש ירוק ובו מושבות ציפורים, שרידי טחנות רוח, כרמים ועצי זית עתיקים. העיירות המרכזיות בו: לפקדה (בצפון), נידרי (בחוף המזרחי), וסיליקי (בדרום) וקרייה (בהרים). מומלץ לשכור רכב, לקחת מפה וכל יום לבחור חוף אחר, טברנה טובה ושקיעה לקינוח. למשל, ליד המגדלור דוקטו (Ducato) שבדרום האי, שלמרגלותיו אתר צלילה ידוע. ואם מיציתם, אפשר לצאת להפלגה לאחד משבעת האיים שמקיפים את לפקדה.

 

חופים, כפרים, דייגים

כמו כל אי שזוכה לפופולריות, החופים הם הגלויה וכרטיס הביקור שלו.

לפורטו קציקי Katsiki porto. יש דגל הצטיינות וחמישים גוונים של כחול. בכביש עקלתון יורדים למצוק אדיר, שממנו יש מדרגות לחוף שהלסת צונחת למראהו. חלוקי נחל גדולים וחלקלקים מקשים את הכניסה למים, לכן מומלץ להצטייד בסנדלי ים.

חוף אגרמני Egremni. החוף הכי ארוך באי, שהגישה אליו בעייתית עקב רעידת האדמה שפקדה את האזור אשתקד. 350 המדרגות שמובילות אליו, נהרסו בחלקן וכעת עובדים במרץ על תיקונן וגם על הסדרת כביש הגישה, שנחסם. רעידות אדמה הן לא נושא שאוהבים לדבר עליו כאן, אבל ראיתי במו עיניי כבישים וחופים שניזוקו באי מהרעידה שהייתה בשנה שעברה. לכן בונים פה לא יותר משתי קומות, בשיטה שמשלבת קורות עץ, שבזכותה הנזקים מוזערו משמעותית.

חוף ניקיטס Nikitas. נמצא בכפר דייגים עם מפרץ אינטימי, שבו טברנות מגישות מאכלי ים. החוף הוא תאילנד, בקטנה.

מפרץ וסיליקי Vassiliki. מומלץ לגלשני רוח וקייט סרפינג, בשל הרוחות המאפיינות אותו. הטיילת עם טברנות ובתי קפה נמצאת בשיפוץ מסיבי ורועש, שמסתיר את המפרץ היפהפה. למי שנוסעים לשם כדאי לברר אם בינתיים גמרו כבר לשפץ.

כפר האורגות קרייה Karia. שמו של הכפר ההררי הקטן נישא למרחקים בזכות אמנות הרקמה העדינה הייחודית שעוברת מאם לבת. השכן שלו הוא הכפר אנגלובי (Englouvi), שהעדשים שלו נחשבות למעדן ידוע במטבח המקומי.

כפר חורטטה Chortata. במערב האי. כדי למצוא את הקפה השחור הכי טעים שיש, שמכינה בעלת הבית שגילה מתקרב לתשעים, צריך לחפש מרפסת לנוף ועץ עתיק יומין. בקצה השני של הכפר תמצאו את t'Aloni, מסעדה מפתיעה במנות מקוריות, שמצדיקה את הציון הגבוה שהיא זוכה לו באתרים שמדרגים מסעדות.

רוב הצד המערבי אינו מיושב. לאורך הכביש היורד דרומה מהעיר לכיוון מזרח נמצאים כעשרה יישובים. העיקרי שבהם הוא עיירת הנופש נידרי (Nydri). נידרי היא איתקה של הומרוס, האפוס המיתולוגי, כך טען הארכיאולוג הגרמני וילהלם דורפלד, שהאמין ששבילים שמצא בחפירות אזוריות הם עדות גיאוגרפית לתיאור הספרותי.

ממרכז נידרי נדרשו לי 20 דקות לצעוד למפל דימוסרי (Dimossari), הצונח לבריכות צוננות, שמתייבשות לקראת הקיץ. במקום מסעדת גן ובית קפה שהם ריאה ירוקה מרעננת. לקראת שקיעה, מומלץ לנהוג לפיתול הראשון מעל נידרי. מהמרינה התוססת של העיר יצאנו להפלגה לכפר פיסקרדו (Fiscaro) באי הגדול קפלוניה (Cephalonia - כפר שהבתים הצבעוניים שלו מצטלמים נפלא. עצרנו גם באי הקטן Meganissi, שבו האטרקציה היא מערת הים Papanikolis, שגודלה סיפק מחבוא לצוללת יוונית בשם זה, שהפגיזה את האיטלקים במלחמת העולם השנייה.

רוקדים, שרים, חוגגים

אם תגיעו לאי בשבוע האחרון של אוגוסט, תוכלו ליהנות מפסטיבל פולקלור בינלאומי של מוזיקה, שירה וריקוד שמתקיים כאן מדי שנה מ-1962. החגיגה הצבעונית מתרחשת בכיכרות, רחובות ובמות מאולתרות, ועל דגלה חרת מסר של שלום ואחווה. עשרות להקות של ריקודי עם מרחבי העולם מכ-150 ארצות לקחו חלק עד היום באירוע, ונחמד לגלות שגם ישראל מיוצגת בו. הפסטיבל מסתיים בריקוד שלום ובטקס החלפת מתנות בין המשלחות. גולת הכותרת של הפסטיבל הזה הייתה בשנת 1964, כאשר מריה קאלאס, בהופעתה הפומבית האחרונה, שרה בו בנוכחות אונאסיס.

בכלל, נראה שהלפקדים אוהבים לשיר ולרקוד. עד כמה שהתרשמתי, כל מקומי שני מנגן על מנדולינה, גיטרה, הרמוניקה או אקורדיון. בהשראת האווירה הזו, החלטתי לנסות לחולל בצעד לפקדי מסורתי, שנקרא אגרמוס (Agermos). הצטרפתי לכיתת נשים, שמדי מוצ"ש מתכנסת בסטודיו ברחוב צדדי. חלקן מחוללות בפסטיבל השנתי, בתלבושת אותנטית רקומה. השתלבתי בריקודי מעגל, ממש השתדלתי לא לדרוך על אף אחת. בסוף השיעור, המורה הקשוח שדבר רק יוונית, חייך אליי.

מידע מעשי

הגעה: בין יוני לספטמבר, אופק תיירות ונסיעות משווקת חבילות נופש שכוללות טיסה ישירה, העברות ולינה במשך שלושה לילות עד שבוע, כולל ארוחת בוקר (החל מ-399 אירו לשלושה לילות. החל מ-799 אירו לשבוע).

אני בחרתי לחזור לאתונה באוטובוס בין-עירוני מרווח. הנסיעה ארכה כחמש שעות. בדרך ראיתי את תעלת קורינטוס, גשר ריו אינטריו והמון כחול של ים (כ-40 אירו, יש אוטובוס ארבע פעמים ביום. ללוח זמנים:http://lefkas.net/buses-on-lefkas/)

לינה: אם אתם לבד או בזוג - מומלץ פיליו סטודיו Filio studios בלב שכונה בנידרי, שם מצאתי חדר מרווח שכולל שירותים, מטבחון ומרפסת. מוקפת בשכנים יוונים ובהשכמה של קרקור תרנגולים, חוויה לוקאלית. העלות מחוץ לעונה - אוקטובר עד מאי, 20 אירו ללילה. www.filiostudios.gr, טל' 30-6946552737.

למשפחות מומלץ כפר הנופש Thealos Village, שנמצא כ-6 ק"מ מהעיר לפקדה. סביב בריכה פרטית יש דירות וסוויטות מפנקות עם נוף לים, מצוידות בכל מה שנדרש למטבח, ובנוסף סלון, מרפסת גדולה וכמה חדרי שינה. החבילה לזוג עם שני ילדים, ארבעה לילות, מ-619 אירו לאדם. www.thealosvillage.gr.

מסעדות ובתי קפה: Cafe di Paris - בית קפה הממוקם מול המרינה בעיירה נידרי, מגיש קרפים נהדרים, יוגורט מרענן ואמיתי עם פירות טריים, קוקטיילים סקסיים ותשומת לב מבעל הבית, פאנוס, שאוהד ישראלים ומארח כאילו היית אצלו בסלון. טל' 30 2645 092235.

Liotrivi - קפה גלריה בכפר Sivota. ב-1908 החלו להפיק במקום שמן זית, ועד היום מרכזו של בית הקפה המקסים, שיושב בקצה המרינה, הוא גת מסיבית. במקום נשמרו גם כלים בני 108 שנה.

פסטיבל הפולקלור: פסטיבל הפולקלור הבינלאומי למוזיקה, שירה וריקוד שהוזכר בכתבה מתקיים מדי שנה בשבוע האחרון של אוגוסט (20-27 בחודש). השנה משתתפות להקות מאיטליה, ברזיל, אינדונזיה, נורווגיה, פולין, צרפת, , , אקוודור, ברזיל, קוסטה ריקה, דרום אפריקה, איי תימור ועוד. http://liff.gr.

טיפ: אנסטסיה גזי הייתה המתווכת שלי לכל מה שרציתי לעשות באי, ולדברים שלא ידעתי על קיומם. סוכנות הנסיעות שלה, בורסלינו טרוול, נמצאת ברחוב הראשי של נידרי ומקושרת להפלגות יומיות, השכרת רכב, ספורט ימי, חדרים בקטגוריות שונות ובעיקר יחס אישי ודאגה כנה לקבלת שירות מהיר במחיר הוגן. www.borsalinotravel.gr, טל' 30-2645092528

gazianastasia@gmail.com