המדינה מבהירה כי ההפרדה המבנית בבזק לא תבוטל השנה

שאול אלוביץ' עשוי להידרש להחזיר 100 מיליון שקל שיורוקום בבעלותו קיבלה בעקבות עסקת בזק-yes ■ חשיפת "גלובס" בנושא התלות של אלוביץ' בהחלטות משרד התקשורת

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

בעקבות החשיפה ב"גלובס": משרדי התקשורת והאוצר מבהירים באופן חד-משמעי כי ההפרדה המבנית בבזק לא תבוטל השנה. המקסימום שהמדינה מוכנה להעיר בנושא הוא שיש סיכוי שהשימוע הציבורי בנוגע להפרדה יפורסם לקראת סוף השנה. המשרדים אינם מוכנים להתחייב על מועד לאור אירועי הפרשה, אך החלטה סופית בעניין ההפרדה לבטח לא תתרחש ב-2017.

תגובת המדינה מגיעה בעקבות הפרסום ב"גלובס" לפיו התלות של בעל השליטה בבזק שאול אלוביץ' במשרד התקשורת הופכת להיות בעייתית, היות שאי ביטול ההפרדה המבנית עשויה לחייב אותו להחזיר לפחות 100 מיליון שקל שיורוקום שבבעלותו קיבלה, בגין עסקת בזק-yes.

כפי שחשפנו אתמול, בעקבות לחץ של סמנכ"ל הכספים הפורש של בזק, אלון רווה, נוסף לדוח הכספי של החברה ביאור שלפיו אם לא תבוטל ההפרדה המבנית ב-2017 יורוקום תיאלץ להשיב כספים לבזק (יורוקום קיבלה כמקדמות 114 מיליון שקל: 57 מיליון שקל ל-2015 ו-57 מיליון שקל ל-2016). מכאן נובע הלחץ לבטל את ההפרדה המבנית עד סוף 2017, וכדי להשיג את היעד הזה דרוש שיתוף פעולה מצד משרד התקשורת. כלומר, אם ביטול ההפרדה המבנית יידחה ביום אחד ויבוצע ב-1.1.2018 במקום ב-31.12.2017, הדבר עלול לעלות לשאול אלוביץ' יותר מ-100 מיליון שקל.

 

אי הוודאות סביב המועד לביטול ההפרדה הוליד גל של שמועות, וגם פגישות של אנליסטים עם משרד התקשורת שהבינו כי ההפרדה תושלם השנה, לא תרם לבהירות בנושא. במשרד טוענים כעת כי מורכבות הנושא, יצירת מערכת הסכמות עם בזק ועם יתר השחקנים עוד לפני שמתפרסם השימוע, תקופת החופש הגדול והחגים - כל אלה מביאים לכך שהשימוע הציבורי לא יפורסם השנה.

על השאלות בנוגע לזמן הרב שדורש תהליך הכנת השימוע, כאשר הנושא נמצא על סדר יומו של המשרד שנתיים לפחות, משיבים במשרד התקשורת כי מדובר בסוגיה מורכבת שמחייבת קודם כל גיבוש הסכמות בין המשרדים, דבר שבלעדיו אי אפשר להתקדם. לאחר מכן המשרדים צריכים לבחון מודלים שונים מהעולם, לפתור סוגיות משפטיות של מה יקרה ביום שאחרי הביטול ואופן העבודה של בזק מול יתר המפעילים, ולא חסרים נושאים נוספים או אף  סכסוכים בבג"ץ שיכולים להתעורר בעקבות זאת.

דבר נוסף וחשוב שהמדינה מבהירה הוא שבכל מקרה ביטול ההפרדה יהיה מדורג, כלומר yes לא תהיה החברה הראשונה שיותר לה להתמזג לתוך בזק, וסביר להניח שבראש ובראשונה תהיה זו בזק בינלאומי, ורק אח"כ יתר החברות בקבוצה.