האם יבוטל מחר כתב האישום נגד עו"ד רונאל פישר?

השופט משה סובל: "אם לא יהיה ניתן להתחיל בחקירה הנגדית של עד המדינה ערן מלכה במועד, מחמת עיכוב הנעוץ במח"ש - יהיה מקום לשקול את ביטול כתב האישום"

רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור
רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור

האם שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, יודיע מחר (ה') על ביטול כתב האישום נגד עו"ד רונאל פישר בגין אי-העברת חומרי חקירה כנדרש מהתביעה לסנגורי הנאשמים בתיק?

שלשום (ב') נדמה היה כי נמצא פתרון שיאפשר סוף-סוף את חידוש משפטם של פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) לשעבר, עו"ד רות דוד, שנקטע באיבו בחודש מארס האחרון בשל אי-העברת חומרי חקירה להגנה.

היום (ד') הודיע השופט סובל, הדן בתיק, כי על המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) להעביר את חומרי החקירה שנתפסו במחשב ובטלפון הנייד של עד המדינה ערן מלכה עד הדיון מחר. לדברי השופט, הודעת מח"ש מתחילת השבוע, לפיה נמצא מתווה לעיון של הסנגורים בחומרי החקירה, אינה מספקת, והיא אינה ממלאת באופן מלא אחר החלטות בית המשפט בסוגיה.

עמיתתו של סובל, השופטת חגית מאק-קלמנוביץ', קיבלה שלשום הודעה ממח"ש בדבר מנגנון העיון בחומרי החקירה שמציעה מח"ש. המנגנון אמור לאפשר לסנגורים של פישר ושל שאר הנאשמים בפרשה לעיין בתוצרים שהופקו מהטלפון הנייד ומהמחשב של עד המדינה, קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה - מה שהיה מאפשר לאחר מכן את חידוש המשפט.

השופט סובל איים בשבוע שעבר לבטל את כתב האישום בפרשת פישר, אם לא ניתן יהיה לחדש מחר את חקירתו של עד המדינה מלכה בשל אי-העברת חומרי החקירה במלואם. נראה כי המנגנון שמציעה מח"ש אינו מקובל על השופט.

משפטם של פישר, דוד וחבריהם נקטע כאמור בחודש מארס האחרון במהלך עדותו של מלכה, לאחר שהתברר שחומרי חקירה חשובים, ובעיקר מידע שהופק מהטלפון הסלולרי ומהמחשב של מלכה, לא הועבר להגנה. המידע לא הועבר בשל מחלוקת שניטשה ועודנה ניטשת בין מח"ש, המנהלת את התיק, לבין הסנגורים באשר להיקף החומר שצריך להעביר לצוותי ההגנה ואופן העיון בו.

זכות העיון בחומרי חקירה היא זכות בסיסית של נאשמים, שנועדה לאפשר להם להתגונן כיאות מפני האישומים והטענות נגדם. אולם בין מח"ש לצוותי ההגנה של הנאשמים בפרשה התגלעה מחלוקת, בין היתר בשל דרישת מח"ש כי העיון בחומרי החקירה ייעשה במשרדי מח"ש ובפיקוח נציגי לשכת עורכי הדין. זאת מאחר שעל חלק מהחומרים חל חיסיון, שכן פישר החזיק בטלפון בעת שעבד כעורך דין.

במלים אחרות, בעוד באי-כוחו של פישר ביקשו לקבל את הקבצים מהטלפון הנייד והמחשב של מלכה בשלמותם, וללא סינון כלשהו שתערוך מח"ש - ביקשה מח"ש להעביר רק חלק מהחומרים, אלה הדרושים לטענתה להגנתו של פישר, וכן ביקשה כי הדבר ייעשה במשרדיה ובפיקוח.

מאחר שהשופט סובל אינו אמור להיחשף לחומרי החקירה בשלב זה של המשפט, הנושא הועבר ממנו לטיפולה של מאק-קלמנוביץ'. לפני כשבועיים ולאחר שמח"ש והסנגורים לא הגיעו להסכמות, העביר השופט סובל ביקורת נוקבת על הצדדים, ובעיקר על מח"ש. "בנסיבות אלה אין לאפשר את המשך המצב הבלתי נסבל שאליו נקלע ההליך, במיוחד בשלב בו הוא מצוי, והגיע הזמן להציב גבול באשר למועד השלמת העברת חומרי החקירה", פסק סובל.

השופט סובל הטיל פצצה: "אם לא יהיה ניתן להתחיל בחקירה הנגדית של מלכה במועד שצוין לעיל - (מחמת עיכוב הנעוץ במח"ש) - יהיה מקום לשקול את ביטול כתב האישום", קבע.

למותר לציין כי המשמעות של ביטול כתב אישום בפרשה היא דרמטית. מדובר באחת מפרשות השחיתות החמורות שהתרחשו בארץ, שבה מעורבים, בין היתר, קצין משטרה בכיר לשעבר (מלכה שכבר הודה במעשים ומשמש עד מדינה) ושל פרקליטה בכירה לשעבר, רות דוד. הדעת אינה נותנת כי משפט כזה יבוטל בשל בעיות פרוצדורליות שלא אי-העברת חומרי חקירה מצד התביעה לנאשמים.

פרשת רונאל פישר התפוצצה ביולי 2014. פישר, עיתונאי לשעבר, "סלב" לעת מצוא ועורך דין מוכר ומקושר, נעצר בחשד לשוחד ומירמה. בין היתר נחשד פישר כי הציע לאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אותו ייצג, לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד תמורת 1,500 דולר שיועברו לאנשי משטרה.

 

המעצר של פישר התגלגל לכתב אישום בגין שלל מעשים ועבירות שפרשיית חסן הייתה רק אחת מהן. פישר מואשם כי קשר קשר עם קצין המשטרה ערן מלכה, במסגרתו העביר לו האחרון, שלא כדין, מידע מחקירות סמויות וגלויות אודות לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום, בו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של עו"ד פישר.

מלכה הודה בביצוע המעשים, חתם על הסכם עד מדינה נגד פישר, והוא מרצה עונש של 7 שנות מאסר.

לצדו של פישר הועמדו לדין עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"ב, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין. דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע; נאשמים נוספים הם יאיר ביטון, לשעבר בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלים של חברת בנייה.