אפילו מקדונלד'ס כבר לא בעסק: אולימפיאדה? לא תודה

מקדונלד'ס הצטרפה לשורה של חברות אמריקאיות בהסרת החסות מהמשחקים האולימפיים, וחתמה בכך קשר עסקי של 41 שנה ■ זהו רק אחד מהסימנים לדעיכת הפוטנציאל הכלכלי באירוח המשחקים

האצטדיון המתוכנן של משחקי טוקיו 2020 / צלם: רויטרס
האצטדיון המתוכנן של משחקי טוקיו 2020 / צלם: רויטרס

בספטמבר הקרוב יכריז הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) בבת-אחת על זהות שתי ערים שיארחו את המשחקים האולימפיים - פריז שתקבל ככל הנראה את 2024 ולוס אנג'לס שתארח את 2028. הדיל המשולב מעיד שפחות ערים ומדינות מעוניינות במשחקים האולימפיים בשטחן, לכן נשיא הוועד תומאס באך וחבריו מעדיפים לתפוס את ההזדמנות הזו ולחלק את מתנת האירוח בין שתי הערים היחידות שעדיין מתחרות על אירוח משחקי 2024. תחילה הגישו המבורג, בוסטון, רומא ובודפשט בקשה לאירוח משחקי 2024, אבל כולן משכו את ההצעה בשל חוסר אמון של משלמי המסים.

ה-IOC נמצא בעיצומו של משבר המאיים על עתיד התנועה האולימפית. רק בשבוע שעבר הודיעה מקדונלד'ס, ספונסר מוביל שמשלם מאות מיליוני דולרים, שתסיים חסות בת 41 שנה לוועד האולימפי.

מקדונלד'ס מצטרפת לשורה של חברות אמריקאיות כ-Hilton, AT&T, Citibank שבחרו שלא להמשיך לשלם על הטבעות האולימפיות עשרות מיליוני דולרים מדי שנה. נטישת ספונסרים אמריקאים קשורה גם לירידה ברייטינג הטלוויזיוני - אחוזי הצפייה בריו צנחו ב-8.3% לעומת לונדון. סיבה נוספת טמונה במיקום הגיאוגרפי של המשחקים שמקשים על צפייה בזמן שיא: שלוש האולימפיאדות הבאות (2018 - משחקי חורף בקוריאה הדרומית; 2020 - קיץ בטוקיו; 2022 - חורף בבייג'ין) יהיו כולן באסיה בזמן שהצופה האמריקאי נמצא בשנתו.

ערים חוששות היום לגשת לפרויקט אירוח בעיקר בגלל העלויות. מחקר של אוניברסיטת אוקספורד מ-2016 ניתח את עלות אירוח המשחקים והתמקד בעלויות הקשורות לספורט (ללא עלויות עקיפות כשדרוג תשתיות ותחבורה). הנתון המעניין עלה עוד לפני תחילת המחקר - נתונים מדויקים לגבי תקציב ההצעה המקורית והעלויות העתידיות היו זמינים ל-19 מתוך 30 משחקי הקיץ וחורף שהתקיימו מאז 1960. כלומר, בשליש מהמשחקים לא ידעו המארחות מה הייתה החריגה מהתקציב המקורי.

המחקר מצא שהעלות הממוצעת של הוצאות למשחקי הקיץ היא 5.2 מיליארד דולר, ו-3.1 מיליארד דולר עבור משחקי חורף. משחקי הקיץ היקרים אי פעם היו בלונדון ב-2012, שהסתכמו ב-15 מיליארד דולר. משחקי החורף בסוצ'י 2014 היו יקרים מלונדון, והסתכמו ב-21.9 מיליארד דולר.

החריגה התקציבית הממוצעת עבור אולימפיאדה היא 156%. 9 מ-19 אולימפיאדות שקיימים לגביהן נתונים מאז 1960 חרגו תקציבית ביותר מ-100%. מונטריאול 1976 היא הדוגמה יוצאת הדופן, עם חריגה של 720% מהתקציב המקורי. במשך 30 שנה לקח לעיר להסדיר את החוב האדיר, וזו גם הסיבה שהקנדים נמנעו להתמודד על אירוח משחקי הקיץ.

בשורה התחתונה: ההודעה של מקדונלד'ס באה בתזמון רגיש עבור הוועד האולימפי, שמתקשה גם כך לשכנע ערים לשאת בעלויות האירוח המטורפות. המשחקים האולימפיים בפורמט הנוכחי הם יקרים והרבה פחות אטרקטיביים, כמעט לכל שרשרת המזון שניזונה מהאירוח.

■ הכותב הוא שחיין אולימפי לשעבר ומייסד חברת OLYMPIC ASSET MANAGEMENT ליעוץ וניהול השקעות

עלות משחקים אולימפיים
 עלות משחקים אולימפיים