כשכץ מדבר על מפולת

ראש-העין כסמל לאוזלת-היד של הממשלה

מגרשים בראש העין / צילום: תמר מצפי
מגרשים בראש העין / צילום: תמר מצפי

בזה אחר זה נחתמים הסכמי-גג עם הרשויות המקומיות שמבטיחים להם תקציבי עתק ממשלתיים לפיתוח שכונות; מינהל התכנון מציג מספרים אדירים של דירות מתוכננות; ומשרד האוצר משדר ביטחון מוחלט בהצפת השוק באינספור דירות חדשות. אז למה כל-כך קשה לנו להאמין שהכול משתנה, וסוף סוף תהיה פה תנופת היצע אדירה בשנים הקרובות? בגלל ראש-העין.

העיר שריכזה והכילה בשנים האחרונות הכי הרבה ציפיות, סיסמאות ותוכניות נדל"ן מסודרות, הפכה סמל לאוזלת-היד של השלטון בירושלים. "בלי לפגוע", אמר בשבוע שעבר שר התחבורה ישראל כץ בהרצליה, "תפקיד ראשי הערים לדאוג שלא תהיה אצלם מפולת כמו בראש-העין".

מפולת בראש-העין? לפני שנתיים וחצי, בפברואר 2014, שר האוצר לפיד הגיע לחגוג הסכם-גג בעיר. "אין יום שלא שואלים אותי 'המחירים ירדו'? והתשובה היא שהם ירדו, מפני שהשוק לא יעמוד במה שאנחנו עושים", הוא אמר שם ובאמת האמין במילים הללו.

סוף כל סוף, ממשלת ישראל הפנימה ששיווק קרקעות לבניית יחידות דיור בלבד זה לא מספיק. במקרה הרע הן ייבנו ללא כל המעטפת הנחוצה מסביב, ובמקרה אחר (קשה לומר מה רע יותר ומה פחות), הן לא ייבנו, בגלל שראש העיר פשוט לא יוציא היתרים. אבל אז, עם הסכם-גג שתקצב פיתוח תשתיות בלמעלה מ-2 מיליארד שקל, אחרי שיווק של 6,000 יחידות דיור ולפני שיווק מובטח של 10,000 דירות נוספות, החזון היה נראה מבטיח. מ-42 אלף תושבים, תצמח ראש-העין לעיר של 120 אלף תושבים בתוך שנים ספורות. דוגמה ומופת לעיר שבה היצע עצום יעקוף בקלות את הביקוש, ועוד במרחק של חצי שעה מתל-אביב.

ולפיד כמובן גם לא המציא כלום. בדצמבר 2010 כבר טיפס שר השיכון אריאל אטיאס למגדל עדר בכניסה לראש-העין והכריז על הקמת "מתחם המגורים הגדול של אזור המרכז", הודות לשיווק מהיר של 16 אלף דירות. הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הבטיח שם הסרת כל החסמים התחבורתיים. הבטחה של ראש ממשלה.

שש וחצי שנים אחרי כן, עם כ-3,000 היתרי בנייה חדשים בלבד, שר התחבורה עצמו - היחיד (מלבד ראש הממשלה כמובן) שהיה בתפקידו מאז ועד היום - מדבר על "מפולת בראש-העין", לאחר שכמה מאות דירות מאוכלסות פגשו שכונות בלי תשתיות, בלי בי"ס, ובלי מתנ"סים, ספריות ומסחר בסיסי.

ולכן, כששר האוצר כחלון (ושר השיכון גלנט) כועסים על חוסר האמון, צריך להזכיר להם את ראש-העין, שכוללת היום 45,034 תושבים - צמיחה מינימלית בכל אותן שנים. ואם השר כץ מודה שהממשלה לא מתפקדת, ואם ככה נראה הסמל שנקרא ראש-העין, מותר בהחלט לחשוד במערכת בירושלים שלא ממש יודעת ומסוגלת להוציא את העגלה מהבוץ.