גוגל: פועלים לקיים את הצו להסרת פרסומים מכפישים

התלונה שהגישה עיריית ת"א באמצעות עו"ד גיא אופיר נגד חברת גוגל ונגד מנכ"ל גוגל ישראל מאיר ברנד - על כך שאינם מקיימים את צו ביהמ"ש בנוגע להסרת פרסומים מכפישים נגד עובדים סוציאליים - עשתה כנראה את שלה

גוגל לוגו
גוגל לוגו

התלונה שהגישה עיריית תל-אביב באמצעות עו"ד גיא אופיר נגד חברת גוגל ונגד מנכ"ל גוגל ישראל מאיר ברנד - על כך שאינם מקיימים את צו בית המשפט בנוגע להסרת פרסומים מכפישים נגד עובדים סוציאליים - עשתה כנראה את שלה, ואתמול (ב') הודיעה גוגל לבית המשפט כי היא פועלת לקיים את הצו.

בעקיפין הסבירו גוגל את אי-קיום הצו עד עתה בכך שהצו ניתן בהליך ביניים שמעצם טבעו לא איפשר בירור מלא ומפורט של הסוגיות המהותיות וכבדות-המשקל בהן ניתנה ההחלטה. יש להניח כי השאלות אליהן מכוונת גוגל נוגעות בסמכות שיש לבית משפט ישראלי לתת צו המורה להסיר פרסומים ממנועי חיפוש גם במדינות אחרות.

כפי שנחשף ב"גלובס", לפני למעלה משבוע קבע בית המשפט כי יש להסיר פרסומים מכפישים ואלימים נגד עובדים סוציאליים של עיריית תל-אביב. כזכור, האנשים שכתבו את הפרסומים שכוללים קללות ופרטים אישיים של העובדים הסוציאליים ובני משפחותיהם נמצאים במעצר ארוך ואף צפויים להתמודד עם כתבי אישום. עוד טרם המשפט כבר הסירה גוגל חלק מסוים מהפרסומים, אך נותרה מחלוקת לגבי אחרים.

בבקשה לסעד זמני שהגישה עיריית תל-אביב, קבעה השופטת כי הסיכון של פגיעה מתמשכת בשמם הטוב של הנפגעים גדול יותר מהפגיעה שעלולה גוגל לספוג במקרה שהתביעה נגדה לא תתקבל, והורתה להסיר את הפרסומים הפוגעניים ממנוע החיפוש של גוגל. בפעם הראשונה בישראל קבעה השופטת כי גוגל תסיר את החיפוש גם ממנועי החיפוש שלהם בעולם.

כידוע, גוגל היא ישות בינלאומית עם משתמשים בכל העולם, והשאלה לאיזה חוק והיכן היא כפופה מאפיינת מאוד את הסוגיות של העולם החדש, בו פועלים גופים כמו פייסבוק וגוגל, שכוחם והשפעתם גדולים לעתים מכוחה של מדינה. לכאורה יכלה גוגל לבקש עיכוב ביצוע של הצו ולכפור בזכותו של בית המשפט לקבל החלטה הכוללת גם פעילות של החברה בחו"ל, אולם היה עליה לעשות זאת במסגרת הליך משפטי - מה שלא קרה עד אתמול.

לפני יומיים איימה עיריית תל-אביב כי תפעל לקבל סעד משפטי בעבור ביזיון בית משפט ואף הגישה תלונה במשטרה על אי-קיום הצו. התלונה התבררה כזרז הולם, ועתה כאמור הודיעה גוגל כי תפעל לקיום ההחלטה.