מדד השירות: מי מוביל את השירות בגמל ובפנסיה?

רשות שוק ההון פרסמה את המדד לשנת 2016, ובמסגרתו בולטים לחיוב הלמן אלדובי, פסגות, הראל, ילין לפידות, אנליסט, אי.בי.אי וכלל ביטוח

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

קצת יותר מחודש לאחר שרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון פרסמה את דירוג השירות השלישי לענפי הביטוח, מפרסמת היום (ד') הרשות, בראשותה של דורית סלינגר, מדד שירות חשוב לא פחות, הנוגע כמעט לכל הישראלים הבוגרים: מדד השירות בחיסכון הפנסיוני לשנת 2016.

ומי נמצא בראש הדירוג? בתחום הצומח ביותר בתחום החיסכון לטווח ארוך - תחום הפנסיה החדשה - בולטים בראש הדירוג קבוצת הביטוח הראל ובתי ההשקעות הקטנים בהרבה הלמן אלדובי ופסגות. בתחתית הדירוג, לעומת זאת, ניצבות (בסדר יורד) מנורה מבטחים, מגדל מקפת ואיילון פנסיה (שכבר אינה קיימת, לאחר שמוזגה אל תוך מיטב דש פנסיה וגמל).

בתחום הגמל, הגופים הבולטים במעלה דירוג השירות של רשות שוק ההון הם בתי ההשקעות ילין לפידות, אנליסט ואי.בי.אי, ושני הראשונים בולטים גם בדירוגי התשואות. ומי ניצבים בתחתית דירוג השירות של הרשות? כלל פנסיה וגמל, מגדל מקפת, פסגות גמל ופנסיה, מנורה מבטחים פנסיה וגמל, ואיילון פנסיה וגמל.

בתחום ביטוחי המנהלים הגופים המובילים בדירוג השירות של הרשות הם פסגות, הראל וכלל ביטוח. ואולם, כאן יש להדגיש כי פסגות התחיל לפעול בתחום רק באחרונה, ויש לו פעילות מינורית עד זניחה - כך שאין להתייחס להובלה שלו באותה רצינות שיש להתייחס להצטיינות של הגופים המובילים בגמל ובפנסיה, וההצטיינות של הגופים המדורגים אחריו רלוונטית הרבה יותר.

"כלי נוסף להגברת התחרות"

תחום החיסכון לטווח ארוך מורכב מעוד שני מכשירי חיסכון שבהם מנוהלים מאות מיליארדי שקלים: שוק הגמל וההשתלמות ושוק ביטוחי המנהלים (פוליסות החיסכון הזכאיות להטבות מס כחיסכון לפנסיה, המנוהלות על ידי חברות הביטוח במסגרת פעילות ביטוח החיים). כך, בתחום הפנסיה החדשה, שנשלט על ידי חמש קבוצות הביטוח הגדולות, מנוהלים כיום נכסים בהיקף של כ-274 מיליארד שקל, כשלקרנות אלה יש הפקדות בהיקף שנתי אדיר של כ-34 מיליארד שקל. בשוק הגמל וההשתלמות מנוהלים כיום נכסים בהיקף של כ-421 מיליארד שקל, כאשר בביטוחי המנהלים (לא כולל פוליסות ותיקות המבטיחות תשואה) מנוהלים כ-278 מיליארד שקל נוספים.

ברשות שוק ההון ציינו היום עם פרסום המדד כי "החברות שהשתפרו ברמת השירות באופן בולט, הן הפניקס ופסגות בתחום הפנסיה, הפניקס וכלל ביטוח בתחום הגמל, והפניקס וכלל ביטוח בתחום ביטוחי המנהלים". מנגד, ציינו ברשות, "בכמה חברות חלה ירידה ברמת השירות: בפנסיה - באיילון ובאלטשולר שחם; בגמל - באיילון ובמגדל; ובביטוחי המנהלים - בהכשרה ביטוח ובמנורה מבטחים".

לדברי הרשות, "המדד מציג את המוצרים המרכזיים על בסיס השוואה יעילה ופשוטה בין שלושה נדבכים: שביעות רצון והמלצת לקוחות; טיפול בפניות הציבור; וזמני מענה טלפוני". לדברי סלינגר, "מדד השירות מציע לחוסך מבט ייחודי על השירות שמספקות החברות המנהלות את החיסכון הפנסיוני שלנו", והוא "כלי נוסף להגברת התחרות לטובת הצרכן".

מדד השירות
 מדד השירות