הכנסת דנה בעתיד עובדי ערוץ הכנסת: עשינו טעות בתנאי המכרז

כפי שדווח ב"גלובס", רוב עובדי ערוץ הכנסת, שמופעל כיום ע"י חדשות 2, לא יועסקו בו תחת ערוץ 20 ■ המנכ"ל מוטי שקלאר: נעסיק כ-60 עובדים, ומתוכם כ-30 יהיו מהערוץ הנוכחי ■ יו"ר ועדת הכנסת פנה לאנשי הערוץ: "הסירו את העננה מעל ראש העובדים"

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

ועדת הכנסת קיימה היום (ב') דיון בנושא עתידם של עובדי ערוץ הכנסת לאור החלפת המפעיל של הערוץ הצפויה בסוף החודש. עד כה הפעילה את הערוץ במשך 13 שנה חברת החדשות של ערוץ 2, אך לאחרונה נקבע במכרז של מועצת הכבלים והלוויין כי החל מסוף החודש הערוץ יועבר להפעלתו של ערוץ 20.

לאור זאת, חדשות 2 תיאלץ לפטר את כל עובדי ערוץ הכנסת, בין 80 ל-100 איש, וישנם חברי כנסת שמנסים כבר מזה תקופה לנסות לדאוג לכך שהמפעיל החדש, ערוץ 20, יקלוט כמה שיותר מהמפוטרים.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, למרות ניסיונות שבהם היה מעורב גם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, רוב עובדי ערוץ הכנסת במתכונתו הנוכחית לא ייקלטו בערוץ החדש.

בדיון היום, שנערך ביוזמתה של חברת הכנסת יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), התייחס לראשונה באופן רשמי לדברים מנכ"ל ערוץ הכנסת במתכונתו החדשה, מוטי שקלאר. לדבריו, הוא נתן "הנחיה ברורה לתת עדיפות לעובדי ערוץ הכנסת הקיים". עם זאת, הוסיף, "צריך להבין שבהצעה שלנו 40% מההפקות הן הפקות חוץ, ולכן מטבע הדברים נדרש פחות כוח-אדם כאן בערוץ".

לדברי שקלאר, "בערוץ הכנסת תחת ערוץ 20 יעבדו 55-60 עובדים, לעומת 100 עובדים בערוץ הכנסת כיום. מתוך אותם 55-60 עובדים, כ-30 יהיו עובדי הערוץ הנוכחי". הוא הוסיף כי "עם רובם עדיין לא נחתמו חוזים, אבל הסיבות לכך הן טכניות, וזה יטופל בהקדם".

נציגת העובדים בדיון אמרה כי לה לא ידוע על 30 עובדים שצפויים להמשיך לעבוד בערוץ, וככל שידוע לה, המספר עומד על בערך חצי מהכמות הזאת. בערוץ הסבירו בהמשך כי מי שאחראי על החתמת העובדים, מנהל התפעול יורם כהן, נמצא כעת בחו"ל ולכן הסיכום עם העובדים מתעכב.

חברי הכנסת התייחסו במהלך הדיון גם לצביון הפוליטי של המפעילה המיועדת של הערוץ. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר: "לי ולחברי הכנסת הערבים יש חששות גדולים מכניסתכם לערוץ הכנסת, כי אתם מזוהים עם הימין הקיצוני. זו האווירה שקיימת בכנסת, ואתם צריכים להיות ערים לזה".

גם ח"כ מיכל רוזין (מרצ) הביעה חשש דומה והזכירה כי "רק לפני מספר שבועות ועדת האתיקה של הכנסת השעתה חבר כנסת שתקף אותי בשידור (ח"כ אורן חזן) בשיתוף-פעולה מלא עם ערוץ 20".

מעבר לכך, רוב הדיון התנהל באווירת השלמה של חברי הכנסת עם כך שמעבר לבקשות והפצרות אין להם הרבה מה לעשות בנידון. "אנחנו רוצים לראות מה אפשר לעשות כדי שיהיה טוב לעובדים ולערוץ החדש, אבל חשוב להדגיש שבסופו של דבר הכנסת היא אינה גורם מכתיב בסוגיה הזו", אמר בפתח הדברים יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (ליכוד), ובהמשך הודה: "עשינו טעות שלא שילבנו את סוגיית העובדים בתנאי המכרז. כדי למנוע טעות כזאת בעתיד, נקדם תיקון חקיקה שיחייב התייחסות לסוגיה זו במרכזים עתידיים להפעלת הערוץ. אנחנו פונים למפעילי הערוץ החדש ומבקשים לקדם את הליך הגיוס כדי להסיר את העננה מעל ראשם של העובדים".

ערוץ הכנסת אמור לעבור לידיו של ערוץ 20 ב-27 ביולי. בשבוע שעבר הגישה חברת החדשות של ערוץ 2 עתירה לבג"ץ, בבקשה שיוציא צו על-תנאי וצו ביניים שיעצרו את העברת הערוץ לידיו של ערוץ 20. בג"ץ ידון בעתירה בשבוע הבא.