עובדים אחרי גיל 70: יותר ויותר אמריקאים בוחרים שלא לפרוש

ברבעון האחרון עבדו בארה"ב 19% מבני 70-74, לעומת 11% ב-1994 ■ הסיבות: הבריאות המשתפרת, תוחלת החיים העולה והצורך במימון עלויות הטיפול הרפואי

פנסיונרים של תעשיית הפלדה בארה"ב / צילום: רויטרס
פנסיונרים של תעשיית הפלדה בארה"ב / צילום: רויטרס

מספר הולך וגדל של אמריקאים מבלים את גיל הזהב שלהם בעבודה. ברבעון האחרון עבדו 32% מהאמריקאים בני 65-69. גם לאחר גיל 70, מסרב מספר גדל והולך של קשישים לפרוש - או שפשוט אינו יכול להרשות לעצמו לפרוש. ברבעון האחרון עבדו בארה"ב 19% מבני 70-74, לעומת 11% ב-1994.

בעוד האמריקאים הזקנים עובדים יותר, האמריקאים שגילם נמוך מ-65 עובדים פחות. לשכת הסטטיסטיקה התעסוקתית של ארה"ב (BLS) מעריכה כי מגמה זו תימשך. ב-2024 יהיו 36% מבני 65-69 שנים משתתפים פעילים בשוק העבודה, לדברי BLS, לעומת 22% בלבד ב-1994.

האמריקאים ממשיכים לעבוד מכמה סיבות. בריאותם של רבים מהאמריקאים המבוגרים טובה יותר, והם חיים זמן רב יותר בהשוואה לדורות הקודמים. חלק מהם מחליטים להימנע מפרישה מלאה מכיוון שהם נהנים מעבודתם, או פשוט רוצים להמשיך להיות פעילים ועירניים.

אמריקאים אחרים זקוקים לכסף. ככל שיעבדו פרק זמן ממושך יותר, כך יוכלו להרשות לעצמם פרישה בתנאים נוחים. התארכות תוחלת החיים והאמרת עלויות הטיפול הרפואי הפכו את הפרישה לעניין יקר יותר בתקופה שבה הקיפאון בשכר ודעיכת הפנסיה המסורתית מקשים יותר על העובדים לחסוך מספיק כסף.

ארה"ב אינה המדינה היחידה שבה מתכננים התושבים לעבוד זמן רב יותר. ברחבי העולם דוחים עובדים בכל הגילים את יעדי הפרישה שלהם למועד מאוחר יותר ויותר.

גם כשהם מחשיבים את עצמם ל"גמלאים" באופן רשמי, מקווים האמריקאים להמשיך לעבוד קצת. סקר שערך מכון חקר ההטבות לעובד (Employee Benefit Research Institute, EBRI), הראה כי 79% מהעובדים בארה"ב מתכננים להשלים את הכנסות הפנסיה שלהם באמצעות עבודה בתשלום.

מנגד, לא כל מי שרוצה לעבוד, יכול לעשות זאת. 61% מהגמלאים האמריקאים שנסקרו אמרו כי פרשו מוקדם מכפי שתכננו. זהו שיעור גבוה יותר מאשר בכל מדינה אחרת בעולם, על פי סקר המוכנות לפרישה שערכה חברת הביטוח הרב-לאומית Aegon, ושהקיף 16 אלף אנשים ב-15 מדינות. 39% מהגמלאים אמרו כי פרשו מוקדם מדי. גם עבודה חלקית עלולה להתגלות כבלתי מציאותית. EBRI גילתה כי 29% בלבד מהגמלאים דיווחו כי עבדו בתשלום בנקודה כלשהי לאחר פרישתם.

בעיות בריאות עלולות לאלץ את העובדים לפרוש. תוחלת החיים השתפרה באופן כללי במקביל לשיפור בטיפול הרפואי, בייחוד בקרב העשירים והמשכילים, אך מגמות שנצפו לאחרונה בארה"ב משקפות הידרדרות במצב בריאותם של אמריקאים רבים.

וייתכן גם שהמעסיקים פשוט לא יהיו מעוניינים בעובדים המבוגרים. "למרות שאפליה גילית אינה חוקית זה 50 שנה, ממשיכים המעסיקים להחשיב עובדים מבוגרים לנטל", אמרה רות מילקמן, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת העיר ניו-יורק. קשישים שרוצים להאריך את הקריירה שלהם כעובדים במשרה מלאה, נאלצים לעתים להסתפק במשרה חלקית, למשל, או לעבוד כקבלנים עצמאיים. "עובדים מבוגרים שנפלטים מתעסוקה סטנדרטית פונים לתעסוקה ארעית יותר ומתוגמלת פחות", אמרה מילקמן בכנס שנערך בחודש שעבר.

במקום לפרוש, הופכים לעתים העובדים המבוגרים משכירים לעצמאים, על פי ממצאי מחקר שפרסמה בחודש שעבר הלשכה הלאומית למחקר כלכלי, ושהתבסס על ניתוח נתוני מס ואוכלוסין. במסגרת תהליך זה מחליפים העובדים לעתים קרובות גם את משלח ידם. ממצאי המחקר מראים שעובדים אלה משלמים מחיר כלכלי בגין הפיכתם לעצמאים, וכי הרווח השנתי הממוצע מתכווץ ב-18,160 דולר בקרב עובדים קשישים.