"רכישת מניות המיעוט בשטראוס קפה היא עסקה טובה מאוד"

שחר פלורנץ, סמנכ"ל הכספים של שטראוס, מספר על רכישת חלקה של TPG בשטראוס קפה: "נכנסנו בתכנון מאוד קפדני, ולא חתמנו לפני שהיו לנו מסגרות מימון חתומות על כל סכום הרכישה"

לפני כשבועיים, בסוף חודש יוני, השלימה חברת המזון שטראוס  גיוס הון של כ-180 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות פרטית שביצעה לכמה גופים מוסדיים. מהלך זה סיכם עבור יצרנית המזון והמשקאות שלושה חודשי פעילות פיננסית אינטנסיבית, שכללו גיוסי חוב והון בהיקף נרחב, המתקרב ל-1.3 מיליארד שקל - סכום המיועד בעיקרו לרכישת חלק השותפה שלה, קרן TPG, בחברה הבת שטראוס קפה, תמורת כ-1 מיליארד שקל (257 מיליון אירו).

המספרים העיקריים של שטראוס כללו גיוס חוב פרטי של כ-430 מיליון שקל שביצעה חברת הקפה בחודש מארס, הנפקת הון פרטית וציבורית של כ-260 מיליון שקל שביצעה שטראוס בחודש אפריל, והנפקה נוספת, כאמור, בהיקף של כ-180 מיליון שקל לפני כשבועיים, וכן הנפקת אג"ח בהיקף של כ-400 מיליון שקל בתחילת יולי. מול אלה עמדה עלות רכישת כ-25% משטראוס קפה תמורת כ-1 מיליארד שקל, מתוכם כ-700 מיליון שקל כבר שולמו עם החתימה על ההסכם בחודש מארס, והיתרה מתוכננת לחודש הבא.

לצד זאת השקיעה שטראוס בחודשים האחרונים כ-150 מיליון שקל ברכישת 15% ממניות מיזם משותף לטכנולוגיות טיהור מים שלה בסין עם חברת האייר (כ-80 מיליון שקל) והגדלת חלקה ל-49% וברכישת מניות המיעוט (כ-12%) בשטראוס מים (כ-70 מיליון שקל) להחזקה מלאה.

שחר פלורנץ, סמנכ"ל הכספים של שטראוס, מספר ל"גלובס" על תקופת הפעילות האינטנסיבית ועל ההכנות שנעשו בחברה לקראת צעדים אלה, שבמרכזם כאמור, מימון רכישת החזקות TPG בחברת הקפה: "נכנסו לעסקת הקפה בתכנון מאוד קפדני, משום שעבורנו סכום הרכישה הוא נכבד וצריך להתכונן לכך. לא חתמנו על ההסכם לפני שהיו לנו מסגרות מימון חתומות על כל סכום הרכישה, גם אם ידענו שבסופו של דבר נחליף חלק מהן ונעשה אופטימיזציה למימון, בעזרת כלים פיננסיים שונים. כבר הרבה חודשים לפני שחתמנו על העסקה מול המוכר התחלנו בדיונים ובמו"מ עם הגופים המממנים, ובמסגרת זו הצגנו בפניהם את העסקה המתוכננת, הסברנו להם איך ישתנה מאזן החברה ביום שלאחר העסקה ובנינו מולם את ההבנות לצורך המימון".

לדבריו, "בנינו את העסקה כך שכשליש ממנה (כ-300 מיליון שקל א' ל') ישולם כחצי שנה לאחר החתימה, וזאת כדי שנצליח להתארגן על המימון עבורה. כעת, לאחר המהלכים האלה, התוכנית שלנו היא לחזור לרמות המינוף שהיו לנו קודם לעסקה, תוך בערך כשנתיים.

"בלי קשר לעסקאות שביצענו, בשנים האחרונות שטראוס הייתה חברה עם יחסית הרבה מזומנים, והרגשנו שזה הופך להיות כלי פחות יעיל עבורנו, ולאט לאט הורדנו את החוב שלנו עם אותם מזומנים".

לגבי גיוס האג"ח האחרון אומר פלורנץ, כי זה נעשה "כחלק ממהלך העסקים הרגיל שלנו, בלי קשר למהלכים האחרים, והושלם בריבית מאוד נמוכה של 2.6% - מה שיכול להעיד על אמון המשקיעים בנוגע לניהול היחסית שמרני של החוב ושל הסיכונים שלנו".

אחת מעשר הגדולות בעולם

תחום הקפה הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של קבוצת שטראוס, ושטראוס קפה נחשבת לאחת מחברות הקפה הגדולות בעולם. לפי דוחות שטראוס, שטראוס קפה היא אחת מעשר חברות הקפה הגדולות בעולם מבחינת נתחי שוק. שוק הפעילות העיקרי שלה הוא ברזיל (כ-45% מסך המכירות) ונוסף על כך, לחברה פעילות בעיקר במדינות מזרח אירופה, וכן בישראל.

פעילות הקפה מהווה כיום קרוב למחצית מסך פעילותה של שטראוס, והיקף המכירות של פעילות זו עמד בסיכום 2016 על כ-3.7 מיליארד שקל, מסך מכירות של 7.9 מיליארד שקל שהציגה שטראוס לתקופה זו.

מערכת היחסים בין שטראוס לקרן TPG שהסתיימה כעת לאחר כעשור, ידעה עליות ומורדות, והצדדים אף נקלעו לפני שנים לא רבות לסכסוך שהגיע לבית המשפט ההולנדי (שם ממוקם המטה של שטראוס קפה). TPG נכנסה להשקעה בשטראוס קפה בספטמבר 2008, ורכשה 25.1% ממניותיה תמורת 293 מיליון דולר, שכעת נמכרו חזרה לשטראוס תמורת 257 מיליון אירו.

ההודעה הרשמית לגבי החלטתה של TPG - אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי האמריקאית הבולטות - להיפרד מהשותפות בפעילות הקפה של שטראוס, הגיעה בסוף שנת 2016, אז עדכנה שטראוס כי הקרן "החלה בתהליך לבדיקת אפשרויות למכירת מניותיה בשטראוס קפה".

זמן די רב טרם לכך, במהלך 2013, פנתה TPG לשטראוס בדרישה לרכוש את חלקה או להוציא את חברת הקפה להנפקה - מהלך שהתקדם ובמסגרתו הוגשה טיוטת תשקיף חסויה לרשות ני"ע האמריקאית בחודש מארס 2015. אולם בסופו של דבר המהלך לא יצא לפועל, וכאמור, הוביל את הקרן לפנות לביהמ"ש בהולנד בטענה (שנדחתה) כי שטראוס פעלה לסכל את ההנפקה.

על מערכת היחסים שנרקמה בין הצדדים אומר פלורנץ, כי "זו אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הגדולות בעולם, ולמדנו ממנה הרבה. היו עליות וירידות במערכת היחסים בינינו עם השנים, ולפעמים הסתכלנו על ניהול העסק מזוויות שונות. אבל היציאה שלה מהחברה היא מובנת ומקובלת משום שהיא חלק מהמודל העסקי שלה.

"כשאתה עובד עם פרייבט אקוויטי, ביום הכניסה לשותפות אתה צריך לדעת שגם יהיה לזה סוף, כי אלה גופים שמגייסים כסף ממשקיעים, וצריכים להשביח אותו ולהחזיר אותו למשקיעים".

עוד אומר פלורנץ, כי "צריך לזכור שהקרן ביצעה את ההשקעה שלה בשטראוס קפה בספטמבר 2008, שלושה ימים בלבד לפני פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס, ובסביבה עסקית כזו, ויחסית ליתר ההשקעות שנעשו באותה תקופה, זו הייתה בין ההשקעות היותר מוצלחות שלה. הם קנו ומכרו בערך באותו סכום, אבל נהנו מדיבידנדים לאורך הדרך".

במבט קדימה, לאחר הפרידה, פלורנץ מעריך כי "מבחינתנו זו עסקה טובה. אם בוחנים את התוספת לרווח ומנכים את הוצאות המימון של העסקה, למרות שמספר המניות של שטראוס גדל בעקבות ההנפקות שביצענו, בסופו של דבר העסקה מוסיפה לרווח של בעלי המניות".

החזקה של 100% בחברות הבנות

מלבד הקפה, במבט נרחב יותר על עסקי הקבוצה, מוסיף פלורנץ ואומר כי "כחלק מסידור הפורטפוליו שלנו, בשנה האחרונה מכרנו עסקים שאינם בליבה שלנו, כמו מקס ברנר וגן שמואל, וקנינו את חלק השותפים בחברות אחרות, במטרה לבצע סינרגיות בין חברות הקבוצה - מהלכים שהם חיוביים גם למבנה הניהולי שלנו".

לדבריו, כיום, חוץ מסברה - יצרנית החומוס והמטבלים המשותפת עם קונצרן פפסיקו, שעיקר פעילותה מתרכז בארה"ב, "החברות הבנות שלנו - שטראוס קפה, שטראוס ישראל ושטראוס מים - מוחזקות ב-100%, ועובדה זו תורמת לשיפור המודל הניהולי ומספקת אפשרות קלה יותר לעבוד עם החברות".

ככל הנראה, בשלב הנוכחי השוק אוהב את המהלכים שקידמה ומבצעת שטראוס, ומנייתה נסחרת סביב מחיר שיא שמשקף לחברה שווי של 7.8 מיליארד שקל, אחרי שמתחילת השנה טיפסה בכ-12%.

הגיוסים וההשקעות הגדולים
 הגיוסים וההשקעות הגדולים