עוד הבטחה לשקופים

ההתהדרות ברכישת דירות חדשות לדיור הציבורי מביכה ומקוממת

יואב גלנט  ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור

ההודעה החגיגית שיצאה היום מהאוצר בדבר גיוס מיליארד שקלים לטובת רכישת 1,000 דירות לדיור הציבורי, בעיקר צריכה להזכיר לנו מהו סדר העדיפויות של הממשלה ושל האוצר.

תקציב המדינה "סובל" מסבסוד קרקעות ואובדן הכנסות ממסים בהיקף של מיליארדי שקלים עבור רכישת דירות "מחיר למשתכן" ע"י הזוגות הצעירים - הנחות שמגיעות ל-300 אלף שקל ולפעמים גם לחצי מיליון שקל ויותר, למי שקונה דירה מוזלת בהרצליה או בראשל"צ - אבל כשמדובר בדיור הציבורי צריך לחפש בחוץ את מקורות המימון. המוסדיים והבנקים יממנו את הדירות למסכנים - כי הכסף בקופה הציבורית נגמר על הדירות למעמד הביניים.

ואם היינו יודעים שמחר בבוקר אכן נראה את אותם מיליארד שקלים משמשים לרכישת הדירות - דיינו. אבל עוד בדצמבר 2015, לפני יותר משנתיים, אמר לנו יו"ר עמידר, יצחק לקס, כי החברה פתחה בהליכי גיוס הון, ערכה "רודו שואו" מול מוסדיים ואף גייסה את פירמת KPMG, כדי לגייס 2.5 מיליארד שקל עבור רכישת הדירות.

בפועל, אותם 1-2.5 מיליארד שקלים תיאורטיים בסה"כ מצטרפים לעוד סכום מופלא שכיכב בשנה האחרונה בדיוני הדיור הציבורי (מסיבת עיתונאים חגיגית נערכה באוגוסט 2016) - סכום של 7.5 מיליארד שקל (!) שיזרום לדיור הציבורי מתחום ההתחדשות העירונית - "הפיכתה של עמידר לזרוע ביצוע להקמת אלפי דירות חדשות בתמ"א 38 ופינוי בינוי".

ומה קרה בפועל? בכרוניקה ידועה מראש, יום הדיור הציבורי (שיתקיים ביום שלישי הקרוב) מרענן מחדש את הסיסמאות הישנות. ממילא האנשים השקופים הללו יישכחו ביום שאחרי. אלה אותם אנשים שבפברואר האחרון שמעו את כחלון וגלנט מתחייבים שבקרוב כל מכרז מחיר למשתכן יכלול 5% דירות לדיור הציבורי. רק שאח"כ, בעיקר מחשש לפגיעה בתוכנית הדגל ובעזרה לזוגות הצעירים, זה כבר הפך ל"עד 5%". מאז לא ראינו מכרז אחד שהוסיף דירה אחת לדיור ציבורי.

גם ההתהדרות ברכישת דירות חדשות לדיור הציבורי בשנים האחרונות מביכה ומקוממת. מאז 2015 נרכשו אמנם כ-1,000 דירות, אולם נמכרו 5,000. גם האנרגיות והתקציבים הלכו והתפוגגו לאחר הבאזז הראשוני, ומתחילת 2017 נרכשו בסה"כ עשרות דירות, ורשימת הממתינים רק הולכת ומתארכת.

ואיך בכלל יכולות ההבטחות הללו לצאת לפועל כשהן כולן מתנקזות (בהנחה שנמצא התקציב) לביצוע בחברת עמידר?

רק היום פורשים מהחברה 3 דירקטורים (אחד מהם הוא היו"ר לקס), ועוד 4 פרשו לאחרונה, בלי שנקבע עדיין מי יחליף אותם ואיך לעזאזל יקבלו שם החלטות החל ממחר בבוקר (כשרק 4 נשארו בדירקטוריון). חברה שלפני כל החלומות וההכרזות הגרנדיוזיים אמורה לטפל בעשרות אלפי הדירות הקיימות, שכפי שהגדיר אותן משרד המשפטים בדוח החריף שהוציאו שם בסוף השבוע האחרון: "מצבן התחזוקתי בכי רע. פעמים רבות הן אינן ראויות למגורי אדם, דירות רבות סובלות מבעיות רטיבות, התפוררות קירות ותקרה, תשתית לקויה של חשמל וצנרת, ובעיות בטיחות ותחזוקה רבות אחרות".