אושר: מיליארד שקל יגויסו לרכישת 1,000 דירות לדיור הציבורי

במקביל, 5% מהדירות הנבנות כיום על קרקעות המדינה בתוכנית "מחיר למשתכן" יוקצו לדיור הציבורי ■ כחלון: "הממשלה לא תתנער מאחריותה לזכאי הדיור הציבורי"

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

הקבינט החברתי-כלכלי אישר היום (ב') את הצעת שר האוצר משה כחלון לגייס מיליארד שקל לטובת רכישה של כ-1,000 דירות למלאי הדיור הציבורי. זאת, בהמשך להחלטה להקצות כ-5% מכלל הדירות הנבנות כיום על קרקעות המדינה במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן" לטובת הגדלת מאגר דירות הדיור הציבורי והקטנת זמן ההמתנה של משקי הבית הזכאים.

על פי המתווה, חברת עמידר תגייס הון מהגופים המוסדיים ומהבנקים באמצעות הנפקת אג"ח. החזר ההלוואה שימומן מתקציב המדינה ייפרס על פני 10 שנים. סכום זה מצטרף להכנסות מחוק המכר המיועדות לרכישת דירות בהיקף של מיליארד שקל בשנת 2017.

נכון להיום, ממתינים בתור לדירות 2,500 זכאים לדיור ציבורי. עד שנות השבעים בנתה המדינה במרץ דירות דיור ציבורי ברחבי הארץ ומספרן הגיע ל-100 אלף. בשנת 2000, החלה המדינה למכור לזכאים את דירות הדיור הציבורי בהנחה משמעותית, ומכרה שליש מהדיור הציבורי שבבעלותה בהנחה של עד 90%.

בכספים שקיבל משרד האוצר בגין רכישת הדירות, הייתה המדינה אמורה לרכוש דירות חדשות למלאי הדיור הציבורי. אלא, שלפי דוח מחלקת המחקר של הכנסת, רק 7.5% מתוך כמעט 3 מיליארד שקל שקיבלה המדינה הושקעו למטרה זו. גם בשנים האחרונות הולך ונשחק מלאי הדיור הציבורי, שכן על כל דירה שנרכשת ומתווספת למלאי, נמכרות 4-5 דירות לזכאים. על כן, המלאי היום עומד על 40 אלף דירות בלבד.

משרד המשפטים: מצב הדיור הציבורי בכי רע

בדוח חמור ששלח בשבוע שעבר משרד המשפטים, הוא תאר את מצב הדיור הציבורי בישראל "עגום, עד כי לא נוכל לפרט בנוגע למכלול הבעיות...תחום הדיור הציבורי הוא תחום הלוקה באופן הסדרתו בצורה קשה, הפוגעת פגיעה קשה בזכאים לו, ואף פוגעת באופן מיצוי זכותם, בין השאר, בייצוגם על ידי הסיוע המשפטי". 

בדוח נכתב כי "מצבן התחזוקתי של דירות רבות בדיור הציבורי בכי רע. פעמים רבות הדירות אינן ראויות למגורי אדם. דירות רבות סובלות מבעיות רטיבות, התפוררות קירות ותקרה, תשתית לקויה של חשמל וצנרת, ובעיות בטיחות ותחזוקה רבות אחרות. חברות משכנות מפרות באופן שיטתי את הוראות חוק זכויות הדייר בדיור הציבורי ותקנות הדייר בדיור הציבורי ולא פועלות לתיקון ליקויים שהם מחויבים בתיקונם".  

בהודעת האוצר היום נמסר, כי מ-2015 הוקצו מיליארד שקל לטובת רכישת דירות ו-350 מיליון שקל עבור תחזוקה ושיפוץ לדיור הציבורי. בנוסף, במסגרת הסכם שנחתם בין משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון והסוכנות היהודית, ייבנו כ-2,650 דירות קטנות המוקצות לזכאי הדיור הציבורי בסך כולל של 530 מיליון שקל.

בשנה האחרונה חברת עמידר נערכה לקראת גיוס ההון שצפוי לצאת לפועל תוך מספר שבועות מרגע סיום העבודה הממשלתית בנושא. התקציב המיועד למימון רכישת הדירות תוקצב בתקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 ומובא בחשבון במסגרת ההתחייבויות לשנים 2019 ואילך בתקציב משרד הבינוי והשיכון.

שר האוצר משה כחלון אמר היום: "הממשלה לא תתנער מאחריותה לזכאי הדיור הציבורי. יש להדגיש כי חברת עמידר תישאר חברה ממשלתית בבעלות מלאה ולא תופרט. מדובר בבשורה עבור מאות משפחות שמחכות יותר מדי שנים לקורת גג במסגרת הדיור ציבורי. המהלך יקצר באופן דרמטי את זמן ההמתנה לדירה ויצמצם את תור הממתינים. ההחלטה הזאת היא חלק בלתי נפרד מהמאבק הצודק לצמצום הפערים החברתיים בישראל".