מי את משפחת דיין, שמהמרת בכמיליארד שקל על מלונאות?

המשפחה חתמה על עסקה לרכישת מלוא הבעלות בחברת מלונות אפריקה ישראל בכ-415 מיליון שקל ■ גורם מקורב: "למרות ההשקעה הגדולה, במשפחה מעריכים שיש פוטנציאל בחברה הנרכשת ושהם יכולים להרוויח עליה"

מלון קראון פלאזה / צילום: תמר מצפי
מלון קראון פלאזה / צילום: תמר מצפי

משפחת דיין השלימה אתמול קפיצת מדרגה בהיקף עסקיה, כשחתמה על עסקה לרכישת מלוא הבעלות בחברת מלונות אפריקה ישראל (אפריקה מלונות) מידי אפריקה ישראל וקבוצת נץ תמורת כ-415 מיליון שקל.

עם השלמת העסקה, הכפופה לכמה תנאים מתלים, תשלים המשפחה השקעה של כ-950 מיליון שקל בתחום המלונאות בישראל בתוך חודשים ספורים, לאחר שבתחילת השנה רכשה ארבעה בתי מלון מידי אותה חברה (אפריקה מלונות) תמורת כ-525 מיליון שקל.

משפחת דיין, האלמונית מבחינת התקשורת למרות עסקיה הענפים, כוללת שמונה אחים ושלוש אחיות, לאחר שבאחרונה נפטר במפתיע דודו דיין, אחד האחים. כמו גורמים רבים בשוק, נראה כי המשפחה מחפשת תשואה על ההון שלה בתקופה של ריבית אפסית, ומנסה לאתר כבר זמן לא קצר עסקה גדולה - בעיקר בתחומי הנדל"ן והמלונאות.

הרכישה בפירוק של מגדל הזוהר

בשנים האחרונות ניסתה המשפחה לרכוש את מלון הנסיכה באילת בהשקעה מוערכת (כולל שיפוץ) של כמה מאות מיליוני שקלים, התעניינה ברכישת השליטה בחברת רבוע כחול נדל"ן, ואף הוזכרה לפני כמה חודשים כאחת המועמדות לרכישת השליטה באפריקה ישראל עצמה (במסגרת הסדר חוב) - אבל אף אחת מהעסקות האלה לא יצאה לפועל.

עסקה שכן הוציאה משפחת דיין לפועל בישראל, היתה רכישה בפירוק של מגדל הזוהר (בעבר של היזם דודי אפל) - חברה שיש לה זכויות בפרויקטים של מגורים בגבעת שמואל ובלוד. נציגי משפחת דיין הגיעו לבית המשפט, לאחר שכבר הוחלט כי היזם משה אהרוני יקנה את החברה, וגרמו לבית המשפט להפוך את ההחלטה ולהעדיף את הצעתם.

אחד הגורמים המקורבים לעסקת המלונות הסביר היום כי "אחרי שפיתחו את פעילות המלונאות שלהם בגרמניה, במשפחת דיין לוטשים עיניים לפעילות מלונאית בישראל, ולמרות ההשקעה הגדולה, הם מעריכים שיש פוטנציאל בחברה הנרכשת ושהם יכולים להרוויח עליה". את העסקה הובילו, ככל הידוע, האחים איציק ואמיר דיין, שמנהלים פעילות ענפה של המשפחה בתחומי הנדל"ן והמלונאות בגרמניה ופועלים גם בתחום הריהוט למלונות.

עסקיה של משפחת דיין, שהוריהם הגיעו לישראל מאיראן ב-1950, מתפרסים על שלל תחומים נוספים, ובהם תחנות דלק בארה"ב, עסקי רכב (הכוללים סחר במכוניות משומשות באמצעות חברת טרייד מוביל, וכן מוסכים, יבוא תוספי דלק ושמנים וציוד למוסכים), כלים סניטריים ועוד. מקורו של עיקר הונם הוא, ככל הידוע, בעסקי נדל"ן נרחבים, שכיום פרוסים גם באירופה וגם בארה"ב, כאשר איש העסקים הדומיננטי במשפחה הוא האח הבכור, מיקי דיין.

"קנו בגרמניה נדל"ן במחיר מגוחך"

לאחר שהתבססו בפעילות נדל"ן ומלונאות באירופה, באחרונה החליטה המשפחה להיכנס יותר למעורבות בישראל, ולפי אחד הפעילים בשוק, לא מן הנמנע כי רכישת המלונות לא תהיה העסקה הגדולה האחרונה שתבצע המשפחה בשוק המקומי, אם היא תזהה את ההזדמנות הנכונה עבורה. בזכות קשריהם הטובים עם הבנקים, לא פעם המשפחה מקבלת הצעות ישירות לרכישת נכסים מכינוס נכסים עוד לפני הגיעם לשוק, ומחליטה לרכוש נכס, לפתח ולשפץ אותו, כך שערכו יושבח.

כך, על פי עדויות, הרחיבה בעבר המשפחה את פעילות הנדל"ן שלה בגרמניה - אחד ממוקדי הפעילות המרכזיים שלה כיום. לפי עדות של אחד משחקני הנדל"ן הישראלים בגרמניה (בכתבה שפורסמה באחרונה במוסף G של "גלובס"), "בתקופה שהם התחילו לפעול בגרמניה, לפני כ-20 שנה, הם קנו נכסים במחירים מגוחכים, חבילות של 5,000 דירות, בנייני משרדים, פרויקטים שלמים, משרדים ומלונות".

עוד ציין באותו ראיון מקורב לעסקי המשפחה כי "עד כה הם רכשו נכסים, וכל אחד מהם נוהל בנפרד, אבל עכשיו הם בשלב של רה-ארגון, וזה כחצי שנה חושבים על הקמת חברת החזקות אחת מסודרת".

חברת אפריקה מלונות, שתעבור כעת לידי משפחת דיין, היא בעלת הזיכיון לתפעול בתי מלון הנושאים את שם המותג "קראון פלאזה" ו"הולידי אין", ומחזיקה כיום במלון קראון פלאזה ירושלים, במלון קראון פלאזה חיפה ובמלון קראון פלאזה סיטי סנטר, הממוקם במגדלי עזריאלי בתל אביב, וכן 50% ממלון קראון פלאזה ים המלח.

נוסף על כך, מנהלת החברה את המלונות ביי וויו בחיפה והולידי אין באשקלון. כאמור, בתחילת השנה מכרה אפריקה מלונות למשפחת דיין את המלונות קראון פלאזה תל אביב, קראון פלאזה אילת, לה פלאיה אילת ובי סיטי אילת. את 2016 סיימה אפריקה מלונות עם צמיחה של כ-4.5% בהכנסות לכ-400 מיליון שקל, לצד הפסד של כ-14 מיליון שקל. ברבעון הראשון השנה נהנתה מרווח נקי של 120 מיליון שקל, וזאת כתוצאה ממכירת המלונות, שהניבה רווח הון של כ-123 מיליון שקל.

העסקה של מכירת אפריקה מלונות תייצר לצמד המוכרות, אפריקה ישראל וקבוצת נץ (המחזיקות כיום ב-50% מהמניות כל אחת), תזרים מזומנים נטו של 130 מיליון שקל כל אחת, לאחר שהחלק הקודם של העסקה, מכירת ארבעת המלונות בתחילת השנה, ייצר להן תזרים נטו של 50-65 מיליון שקל.

מצדה של אפריקה ישראל, עסקת המכירה מתבצעת כחלק מהתפרקות חברת ההחזקות, כשברקע מתגבש בה הסדר חוב שני במספר. בשבוע שעבר התחילו מחזיקי האג"ח של החברה לנהל משא ומתן לביצוע ההסדר מול האחים נתי ועופר סיידוף מארה"ב, המועמדים לרכוש את הבעלות בחברה.

קבוצת נץ, השותפה האחרת באפריקה מלונות, נמצאת בבעלות טוני אלישע, ז'ק אמויאל וצבי איציק, מנכ"ל החברה. הקבוצה צפויה לחלק את מניות חברת נץ מלונות, שבאמצעותה היא מחזיקה את מניות אפריקה מלונות, כדיבידנד בעין לבעלי המניות של קבוצת נץ, שבכך צפויים ליהנות מהרווח מהעסקה הנוכחית.

קבוצת נץ, הפועלת לאתר עסקות בנכסים שבעליהם נתונים במצוקה (עסקות הנעשות כשהצד המוכר נמצא בלחץ לממש), משלימה בעסקת אפריקה מלונות מימוש מוצלח שני בתוך פחות משנתיים. זאת, לאחר שב-2016 השלימה השקעה מוצלחת בחברת התעשייה מנדלסון, כשמכרה אותה ברווח של כ-55 מיליון שקל וסיכמה השקעה של שלוש שנים בתשואה שנתית ממוצעת של כ-40%.

לאחר מכירת מנדלסון בשנה שעברה ופעילות המלונאות כעת, נץ נותרת עם פעילות נדל"ן בארה"ב, שאליה נכנסה לראשונה ב-2010, וכיום היא מנהלת שם קרוב ל-3,000 יחידות מגורים באטלנטה ובקונטיקט, ונוסף על כך, מחזיקה בבנייני משרדים במיאמי.

האחים דיין: אמיר משמאל, מיקי,אבי ויעקב דיין / איור: גיל ג'יבלי
 האחים דיין: אמיר משמאל, מיקי,אבי ויעקב דיין / איור: גיל ג'יבלי