עימותים בהר הבית: מאות מתפללים מוסלמים הגיעו להר

(עדכון) המשטרה נערכת בכוחות גדולים לקראת עשרות אלפי מתפללים שצפויים להגיע לתפילות יום השישי בהר הבית ■ כוחות הביטחון מתכוננים לאסור את הכניסה לעיר העתיקה

הר הבית /צילום: רויטרס
הר הבית /צילום: רויטרס

הבוקר הודיעה המשטרה כי בכוונתה להגביל את גיל הכניסה למתחם לגברים מגיל 50 ומעלה, כשלנשים תותר הכניסה בכל גיל. אחד המתפללים שהגיעו למקום, מחאה ואמר כי "השערים הראשיים הם לא של נתניהו - הם של אללה", וסירב להיכנס למתחם דרך שער הבידוק. "בבית אללה לא שמים מגנומטרים, זה בית התפילה של האסלאם, ולא שלכם".

לאחר שיום רביעי עבר בשקט כמעט מופתי במזרח ירושלים חזרו אמש העימותים האלימים בין המשטרה לפלסטינים לרחובות. העימות העיקרי פרץ מחוץ לשער האריות בעת תפילת הערב, כאשר לאחר ידויי אבנים לעבר השוטרים פוזרו המתקהלים באמצעות שימוש ברימוני הלם ועל פי דיווחי הפלסטינים אף בכדורי גומי. חמישה שוטרים נפצעו באורח קל והסהר האדום דיווח על כ-50 פצועים בקרב הפלסטינים.

עוד דווח כי כוחות ישראליים פשטו על בית החולים אל-מקאסד, במזרח העיר. מחזיק תיק ירושלים בתנועת פתח, חאתם עבד אל-קאדר, מסר אמש כי "אנחנו בדרך להסלמה, והכיבוש נושא באחריות לאלימות".

החל משעות הבוקר יגיעו אלפי מתפללים לכיוון הר הבית ובמשטרה החליטו לאפשר להם לקיים את התפילות מחוץ לשערי ההר אולם הכינו פקודת מבצע שבה יחסמו ההמונים מחוץ לעיר העתיקה כדי למנוע לחצים בשערי ההר, תוך הבנה שהפעלתה תחמם עוד יותר את המצב. חסימת המוסלמים מחוץ לעיר עלולה לחזק את הנרטיב כי ההר למעשה סגור, בניגוד למה שניסתה המשטרה לשדר לאורך השבוע כולו.

במקביל, חוששים במשטרה מצפיפות בשערי ההר הפתוחים ומבעיות שיווצרו בשל העובדה שזהו יום שישי ראשון בו פועלים המגנומטרים בשערי הכניסה. המתיחות צפויה להתעצם החל מהשעה 11, לקראת תפילת הצהריים ועל פי ההערכות לאזור ההר צפויים להגיע במהלך היום כ-50 אלף מתפללים.

בהודעת הקבינט שפורסמה הלילה נכתב כי הוא הסמיך את המשטרה לקבל כל החלטה, "על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים, תוך שמירה על הביטחון והסדר הציבורי" בהר הבית. בתום ישיבה לילית שנמשכה כארבע שעות פורסמה הודעה בשם הקבינט בה נמסר כי "ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית וחופש הגישה למקומות הקדושים. ישראל מחויבת לשמור על הביטחון של כל המתפללים והמבקרים בהר הבית".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, החבר בקבינט, הבהיר הבוקר כי "הוחלט להמשיך ולהפעיל את כל האמצעים עליהם הוחלט בעקבות הפיגוע השפל, כולל השימוש בגלאי מתכות. משטרת ישראל אחראית ליישום מדיניות זו", מסר השר שהוסיף, "הר הבית בידינו, על ריבונות לא מתפשרים".