ברגע האחרון: פיצול צמודי קרקע יכלול גם שטחי מרתף ושירות

מדובר בהצעת החוק לפיצול צמודי קרקע שכבר עברה את אישור הוועדה לקריאה שנייה ושלישית אך חזרה לדיון מיוחד בעקבות בקשת משרד המשפטים ■ כזכור, הצעת החוק לא חלה על מושבים וקיבוצים או על בנייה רוויה

פרויקט בנייה למגורים בטורונטו, קנדה / צילום: בלומברג
פרויקט בנייה למגורים בטורונטו, קנדה / צילום: בלומברג

ועדת הרפורמות בכנסת התכנסה היום לדיון מיוחד בעקבות בקשת משרד המשפטים וזאת כדי לדון ברביזיה שהוגשה להצעת החוק. נזכיר כי הצעת החוק עברה בשבוע שעבר את אישור הוועדה לקריאה שנייה ושלישית, זאת לאחר חודשים ארוכים של דיונים ועיכובים. הדיון המיוחד שהתקיים היום עסק בסוגיית שטחי השירות והמרתפים בצמודי הקרקע ובשאלה האם גם שטחים אלו יכולים להיחשב כשטחי בנייה המותרים לפיצול.

נזכיר כי בדיון האחרון בהצעת החוק התקבלה בקשתו של ח"כ דוד ביטן (הליכוד) לאפשר המרת שטחי שירות בבתים פרטיים לצורך פיצול דירה. היום, במסגרת הדיון הנוסף, הוסדרו התנאים להמרת שטחים אלו. במהלך הדיון הביעה נציגת מינהל התכנון שבמשרד האוצר, אפרת ברנד, חשש כי קביעה כללית מידי לפיה מותר להמיר שטחי שירות לצורך פיצול דירות תאפשר שימוש בשטחים שאינם ראויים למגורים לצורך הפיצול, כגון מחסנים, חניות ועוד. בתשובה לחשש זה אמר ח"כ ביטן כי החוק מתייחס לחללים הראויים למגורים וגם קובע גודל מינימלי ליחידה המפוצלת בשטח שצריך להיות מעל 45 מ"ר, שאינו מאפשר בנייה של יחידות דיור 'מאולתרות' שאינן ראויות למגורים.

במהלך הדיון הוחלט, בהסכמת משרדי הממשלה והשלטון המקומי, כי בעת הפיצול ניתן יהיה להפוך עד 60 מ"ר המוגדר כמרתף לשטח עיקרי לצורך בניית היחידה הנוספת. כמו כן נקבע כי ניתן יהיה לעשות שימוש גם בשטח המוגדר כמחסן, במגבלה של עד 7.5 מ"ר בלבד וזאת בתנאי שכלל ההמרה של שטחי השירות אינה עולה על 60 מ"ר. עוד נקבע כי מי שיבחר לעשות שימוש בשטחי המרתף או שטחי השירות יחוייב בהיטל השבחה מלא על התוספת וזאת בניגוד להיטל השבחה מופחת שנקבע בחוק למפצלי צמודי הקרקע שאינם עושים שימוש בשטחים אלו.

במקביל, קבעה הוועדה שגרם מדרגות לא ייכלל בסך השטח המינימלי של הדירה המפוצלת.

נדגיש כי הצעת החוק מתייחסת רק לצמודי קרקע, ולא לדירות בבנייה רוויה. מדובר בצמודי קרקע בשטח בנוי של למעלה מ-120 מ"ר. עוד נזכיר כי בסופו של דבר הוחלט להחריג את המושבים והקיבוצים מהצעת החוק וביישובים אלו לא ניתן יהיה לפצל את צמודי הקרקע.

יו"ר הוועדה ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה היום כי: "מדובר בשטחים בנויים, ככל הנראה בסדרי גודל עצומים, שעומדים היום ריקים בגלל חקיקה שאינה מותאמת למציאות המשתנה. דירות שיבנו במקום אותם מרתפים ובתנאי שאלה ראויים למגורים, יוכלו לשמש בעתיד למגורים של עשרות אלפי זוגות צעירים, סטודנטים ואוכלוסיות נוספות וימלאו את שוק השכירות".