דלויט: אלביט במקום 40 בעולם בדירוג החברות הביטחוניות

מכירותיה של אלביט מערכות הסתכמו אשתקד בכ-3.3 מיליארד דולר, עלייה של 5% בתוך שנה ■ בראש הדירוג: בואינג, איירבוס ולוקהיד מרטין

בואינג האמריקאית דורגה במקום הראשון ברשימת 100 החברות הביטחוניות המובילות בעולם, עם מכירות בהיקף של כ-94 מיליארד דולר ב-2016, כך לפי פירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט.

לפי דלויט, הענקית האמריקאית שומרת על מקומה כמובילת רשימת החברות הביטחוניות הגדולות למרות שביחס ל-2015 מכירותיה ירדו בכ-2 מיליארד דולר.

במקום השני ברשימה נמצאת איירבוס, עם מכירות בהיקף של 73 מיליארד דולר ב-2016, עלייה של כ-2 מיליארד דולר ביחס ל-2015. את השלישייה המובילה משלימה לוקהיד מרטין האמריקאית, שמכרה אשתקד בהיקף של כ-47 מיליארד דולר.

החברה הביטחונית היחידה מישראל שדורגה ברשימת 100 החברות המובילות בתחום האירו-ספייס והדיפנס היא אלביט מערכות - חברה ציבורית שבבעלות איש העסקים מיקי פדרמן. היא מדורגת במקום ה-40, עלייה של חמישה מקומות בהשוואה לדירוג של שנת 2015 אז דורגה במקום ה-45. מכירותיה הסתכמו אשתקד בכ-3.3 מיליארד דולר, עלייה של 5% בתוך שנה.

ראש מגזר התעשייה ומוצרי הצריכה בפירמת דלויט ישראל, אלי תדהר אמר היום (ג') בשיחה עם "גלובס", כי החל מהשנה הבאה הדירוג העולמי יכלול גם את התעשייה האווירית.

לפי נתוני דלויט, ב-2016 ניכרה האטה בצמיחה של החברות הביטחוניות ברחבי העולם, והיא הסתכמה ב-2.4% וזאת ביחס לצמיחה של 3.8% ב-2015. ההכנסות של 100 החברות המובילות בעולם הסתכמו אשתקד בכ-675 מיליארד דולר.

הרשימה נעשתה בהתבסס על ניתוח הדוחות הכספיים שמפרסמות אותן חברות: "מבחינת פילוח המכירות של החברות, הסקטור הצבאי מוכר יותר מזה האזרחי והמסחרי - לפי חלוקה של כ-350 מיליארד דולר לצבאי וכ-300 מיליארד דולר לאזרחי והמסחרי", אמר תדהר. "ניתן להסביר את הדומיננטיות של המגזר הצבאי בכך שהסביבה התחרותית של החברות המשתייכות אליו מצומצמת יותר, והענף כולו מתאפיין בחסמי כניסה גבוהים יותר".

כ-60% מהחברות הביטחוניות המדורגות ברשימת של פירמת דלויט הן חברות אמריקאיות. לפי תדהר, חברות אלה רואות עדנה, בייחוד על רקע הקצאת תקציבים מהממשל האמריקאי לשורה של מיזמים לזרועות השונות של צבא ארה"ב, למשימות של שיפור ביטחון הפנים, הקמת החומה בגבול עם מקסיקו ועוד.