בריטניה קובעת את סוף עידן רכבי הדיזל והבנזין בתחומיה

המדינה תאסור מכירתם בשנת 2040 ■ לפני שבועיים חשפה צרפת את האסטרטגיה שלה להפוך לנייטרלית בפליטת פחמן ע"י איסור מכירת כלי רכב שמונעים בדלק פוסילי, גם כן מ-2040

דלק  / צלם: thinkstock
דלק / צלם: thinkstock

בריטניה תאסור מכירת מכוניות שמונעות בדיזל ובבנזין בשנת 2040 כדי להילחם בזיהום האוויר וגזי החממה. בכך הפכה הממלכה למדינה האירופית האחרונה שמאמצת את חזון התחבורה של כלי רכב חשמליים.

שר הסביבה הבריטי מייקל גוב הודיע אתמול (ד') על תוכנית חדשה לקידום אוויר נקי, שבועיים אחרי שצרפת חשפה את האסטרטגיה שלה להפוך לנייטרלית בפליטת פחמן על ידי איסור מכירת כלי רכב שמונעים בדלק פוסילי, גם כן משנת 2040.

"חשוב שכולנו נתארגן לשינוי משמעותי שמטפל לא רק בבעיות הבריאות שנגרמות מפליטת גזים, אלא גם בבעיה הרחבה במונחי האצת השינויים האקלימיים", אמר גוב בתוכנית "טודיי" בערוץ 4 של הבי.בי.סי.

המעבר העולמי לאימוץ כלי רכב חשמליים ייצור זעזועים גדולים: חברות הנפט הענקיות יאבדו ביקוש לבנזין, כמו גם יצרני נתיכים (פלאגים) ומערכות הזרקת דלק שיהיו מיותרים בכלי רכב חשמליים. בבריטניה ההחלטה נובעת גם מתקנות פליטת האוויר הנוקשות של האיחוד האירופי, שבריטניה חייבת לכבד גם כאשר היא פורשת מהאיחוד הזה.

יצרניות הרכב כבר נערכות למציאות החדשה הזו. קבוצת הרכב השבדית וולוו מבליטה את "סוף עידן מנועי השריפה הפנימית לבדם", ואומרת שבשנת 2019 כל רכביה יהיו בעלי מנוע חשמלי. ב.מ.וו. הודעה אתמול (ג') שהיא תייצר גרסה חשמלית של המיני האייקונית שלה (מיני מיינור הבריטית שבבעלותה) בבריטניה.

"הממשלה צודקת בקביעת תאריך תפוגה למנועי הדיזל והבנזין המזוהמים, אבל שנת 2040 רחוקה הרבה יותר מדי", אמר אריבה חאמיד, מנהל קמפיינים לאוויר נקי בארגון שוחרי הטבע גרינפיס בבריטניה. "יצרניות רכב כמו וולוו הודיעו על כוונותיהן להתרחק מבנזין מודיזל עד תום העשור הנוכחי. גרמניה, הודו, הולנד ונורבגיה שוקלות לאסור מכירת כלי רכב כאלו כבר משנת 2030".

המאמץ הסביבתי בבריטניה בא על רקע תוכניות להשקיע יותר ממיליארד דולר בטכנולוגיות נסיעה אוטונומית או פליטה אפסית של גזים, יחד עם תוכניות להשקיע כ-350 מיליון דולר בפיתוח של טכנולוגיות סוללות חשמל לרכב.

בבריטניה, הרשויות המקומיות הן אלה שיישאו באחריות להטיל קנסות גבוהים על רכבי הדיזל עם פליטות גזים הגבוהות ביותר משנת 2020. התוכנית היא לעודד תחילה רשויות מקומיות לצמצם את הפליטה על ידי התקנת מסננים ברכבי דיזל, שינוי תוואי כבישים והסרת פסי האטה מהכבישים.

"מה שאנחנו אומרים לרשויות המקומיות הוא: חפשו פתרונות יצירתיים לרעיונות הללו", אמר השר גוב לבי.בי.סי.