התופעה שעלולה לחסל את התוכנית לנחות על מאדים

החלום להניח רגל אנושית על גבי מאדים מלווה את המין האנושי מזה זמן רב - מיזמים רבים נמצאים בהליכי תכנון שונים, פותחו חליפות וכלי תעופה חדשניים, וגם על יוזמות בתחום התיירות והנדל"ן כבר שמענו לא מעט ■ אולם מחקר חדש שמצביע על תופעה מסוכנת מאוד בכל הקשור לחיים על פני הכוכב עשוי לשים קץ לחלום האדום הזה

אדמת מאדים / צילום: רויטרס
אדמת מאדים / צילום: רויטרס

המסע לכיבוש החלל ויישוב פלנטות מרוחקות הוא חלום המצית את הדמיון האנושי מזה מאות שנים. לאחר הנחיתה ההיסטורית של ארצות-הברית על הירח, היעד הבא שסומן הוא כוכב הלכת השכן מאדים, ומירוץ החלל יצא לדרך. לאחר לא מעט שנים של קיפאון אנו עדים בעת האחרונה לשורה של יזמים וארגונים שהחלו לקדם באופן נמרץ מיזמים עצמאיים בנושא, תוך הצבת יעדים, אותם הם מחשיבים לריאליים.

בנאס"א לדוגמה מדברים על שנות השלושים של המאה עשרים ואחת כיעד הגיוני להתחלה של בניית מושבה על מאדים, היזם אילון מאסק הצהיר כבר בנובמבר 2012 שניתן להתחיל על הכוכב ציביליזציה שתוכל לצמוח ולדאוג לעצמה וארגון "מארס 1" - אליו כבר נרשמו מאות אלפי אנשים התחייב על משלחת שתצא לכוכב עד שנת 2026, פחות מעשר שנים מהיום.

אולם, ייתכן והחלום על מסע מאויש ורצוף אתגרים לכוכב הלכת מאדים עלול להיות עדיין רחוק מהישג יד. מחקר מדעי שפורסם בביזנס אינסיידר מציב סימן שאלה גדול מעל כל הנושא. מסתבר כי מדענים כבר יודעים מזה זמן רב שרמת הקרינה על פני מאדים היא גבוהה בהרבה מזו שעל פני כדור הארץ. קרינה שעשויה לגרום לסרטן בשיעור כפול ממה שחשבו עד היום. אולם לא רק זה. השדה המגנטי שמקיף את כדור הארץ ולוכד את מרבית הקרינה הקוסמית מייצר שכבת הגנה שעל פני מאדים כלל אינה קיימת.

הנזק שנוצר בגוף, כך הם גילו לאחר מחקר שעשו בעכברים משול לאפקט הדומינו כשהוא מתחיל במספר תאים ומשם בקצב מואץ עובר לתאים בריאים סמוכים והופך אותם למוטציות, תופעה שאינה מתרחשת על פני כדור הארץ. המדענים מתריעים על כך שמחקרים רבים נוספים צריכים עוד להיערך בטרם תצא המשלחת האנושית הראשונה בכוון מאדים.