מהומות בהר הבית: עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון

עם כניסת המתפללים, הם יידו אבנים לעבר השוטרים ■ המתפרעים נהדפו תוך כדי שימוש באמצעים לפיזור הפגנות - כמאה נפצעו

הר הבית /צילום: רויטרס
הר הבית /צילום: רויטרס

כמאה פלסטינים נפצעו היום (ה') בעימותים עם כוחות הביטחון בכניסה למסגד אל-אקצא - כך דיווח הסהר האדום. זאת אחרי שאלפי מתפללים נכנסו למתחם הר הבית לאחר הסרת אמצעי הבידוק האחרונים שהוצבו במקום ופתיחת כל השערים. בעקבות חידוש האלימות, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום שיחה עם שר הביטחון אביגדור ליברמן והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לשלוח כוחות מג"ב נוספים לירושלים.

לפי המשטרה, עם כניסת המתפללים, הם יידו אבנים לעבר השוטרים. בהוראת מפקד המחוז ניצב יורם הלוי, נהדפו המתפרעים תוך כדי שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. שוטר שנפצע באורח קל מאוד מאבן טופל במקום ולא פונה לבית חולים.

אחרי פתיחת שער הפרחים, האחרון שהיה סגור, הניפו מתפללים דגלי פלסטין בשטח המתחם והמשטרה הסירה אותם. עוד נמסר כי המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים בתוך שטח הר הבית, בשערים ובכל אזור העיר העתיקה. "המשטרה תגיב ביד קשה לכל נסיון להפר את הסדר ולפגוע באזרחים ובשוטרים", נמסר.

הבוקר אמר המופתי של ירושלים כי המצב בהר הבית שב לקדמותו ושאפשר לחזור להתפלל. במסיבת עיתונאים שערכו אנשי הווקף המוסלמי הם קראו למתפללים להגיע הערב למסגד ולהתפלל בו. אנשי הווקף קראו גם לסגור את המסגדים בירושלים מחר ולהגיע לתפילות במסגד, ומסרו כי הם מתנגדים להגבלת הכניסה לאתר הקדוש.

"עמידתם של הפלסטינים חייבה את הכיבוש לחזור בו מצעדיו במסגד", אמר מנהל הווקף, עבד אל-עזים סלהב. "הווקף הוא האחראי הישיר ובעל המילה האחרונה - אסור לכיבוש להתערב. אנחנו מעריכים את עמדת מלך ירדן ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן", הוסיף וקרא לעבדאללה מלך ירדן להמשיך לבלום את ישראל. "כל שער שהכיבוש יסגור נעמוד כולנו מולו עד שייפתח", הזהיר.

אבו מאזן בירך על ההתפתחויות האחרונות בהר הבית. הוא שיבח את אנשי הווקף על עמידתם על רצונם של הפלסטינים. "סוגיית אל-אקצא היא אחת הסוגיות שגרמו להקפאת התיאום הביטחוני עם ישראל", אמר אבו מאזן. "ההחלטות שנקטנו יימשכו בתור תמיכה באנשינו בירושלים. לנוכח מה שקורה בירושלים, נמשיך בדיונים לגבי העתיד, אך עדיין לא נגמר העניין", ציין בהתייחס לישיבה של ההנהגה הפלסטינית.

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך אמר היום במסיבת עיתונאים ברחבת הכותל בירושלים כי "אחריות הביטחון בהר הבית, יהודים, מוסלמים ותיירים, הייתה ונשארה של משטרת ישראל", אמר אלשיך, שנאלץ להעביר את השיחה למשרד פנימי, בשל הפרעות חוזרות של פעילי ימין לדבריו.

"אתמול השלימה עיריית ירושלים לבקשת המחוז את התשתיות ששימשו הן לגלאי המתכות והן מצלמות. היות שהתשתיות כבר חסרות ערך לאמצעי הביטחון שהוצבו ושהיו מתוכננים לשמש באופן זמני", אמר אלשיך בפתח דבריו. "יש לנו אחריות לגיבוש תפיסת ביטחון מתאימה על פי האילוצים שמוטלים עלינו. אנחנו אומרים את דעתנו, מציגים את תמונת המודיעין, את הערכותינו, אבל בסופו של דבר מקיימים את ההנחיות של הדרג המדיני".