מגבירים תחרות: טמפו תמכור החזקותיה בתאגיד המיחזור אל"ה

זאת במטרה לעודד תחרות בשוק האיסוף ומיחזור מיכלי משקה ■ המשך פעילותה של אל"ה הותנה גם במתן שירותים בתנאים שוויוניים בחוזים בני עד שנה

משקאות של טמפו / צילומים: יח``צ
משקאות של טמפו / צילומים: יח``צ

בית הדין להגבלים עסקיים אישר בסוף השבוע האחרון את המתווה המוסכם אליו הגיעה הממונה על ההגבלים העסקיים עם תאגיד המיחזור אל"ה לאישור המשך פעילותו בכפוף ליציאתה של חברת טמפו מהבעלות באל"ה.

חוק הפיקדון מחייב את היצרנים והיבואנים למחזר את בקבוקי המשקה ששיווקו. מכיוון שלא כל יצרן יכול לעמוד בעלויות ההקמה והתפעול של מערך איסוף ומיחזור, הוקם תאגיד אל"ה שמבצע את הפעולות האלה בכלל התעשייה. היצרנים והיבואנים מדווחים לתאגיד על כמות הבקבוקים שמכרו ומשלמים לו עבור כל בקבוק 30 אגורות (גובה דמי הפיקדון שאותו גובות החברות מהצרכנים, שיכולים לקבלו בחזרה תמורת החזרת הבקבוק הריק).

תאגיד המיחזור מצדו מחויב למחזר כמות בקבוקים שוות ערך ל־77% מהבקבוקים שמכרו היצרנים והיבואנים, שבהם הוא מטפל. הסכום שמקבל התאגיד תמורת יתרת 23% מהבקבוקים משמש אותו לתפעול מערך האיסוף והמיחזור.

אל"ה מוחזקת היום על-ידי 4 גופים מרכזיים בתחום המשקאות: החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, טמפו, יפאורה-תבורי ומעיינות עדן, שהן גם הלקוחות הפוטנציאליים הגדולים של תאגידי איסוף ומיחזור מיכלי משקה.

על-פי הודעת רשות ההגבלים, "טמפו מחזיקה בנתח שוק ניכר בתחום המשקאות, ויציאתה מהבעלות המשותפת באל"ה תפנה ביקוש משמעותי לשירותי איסוף ומיחזור. ביקוש פוטנציאלי זה צפוי ליצור דינמיקה תחרותית בתחום".

הפעילות של אל"ה נבחנה ואושרה מספר פעמים בעבר, אך ההתפתחויות בשנים האחרונות בשוק האיסוף והמיחזור של מיכלי משקה בישראל לימדו כי יכולה להתקיים בשוק זה תחרות. לאחרונה חל שינוי בשוק עם כניסת מתחרה חדש שאינו מוחזק בידי יצרנים או יבואנים. כל אלה העמידו בספק את הצורך בהמשך קיומו של תאגיד מיחזור המוחזק במשותף על-ידי 4 יצרניות המשקאות.

בכל שנה נמכרים בישראל למעלה מ-1.8 מיליארד בקבוקים ופחיות, מתוכם כ-400 מיליון פחיות שתייה. מאז כניסתו של חוק הפיקדון לתוקף נאספים למעלה מ-80% מהבקבוקים הקטנים והפחיות ומועברים למיחזור. זאת לעומת פחות מ-25% מהבקבוקים המשפחתיים. מדובר בפגיעה ממשית באיכות הסביבה ובעלויות איסוף והטמנה גבוהות העולות לעיריות, ולציבור, למעלה מ -60 מיליון של בשנה.

תאגיד המיחזור אסופתא, המתחרה של אל"ה, נוסד בשנת 2002 עם כניסתו לתוקף של חוק הפיקדון. מדי שנה נאספים על ידי התאגיד כ- 150 מיליון מכלי משקה ברחבי הארץ מתוכם כ-760 טון אלומיניום שמקורם בפחיות.

בשנת 2016 הגישה אל"ה בקשה נוספת לבית הדין להגבלים לאשר את ההחזקה המשותפת של 4 יצרניות המשקאות הגדולות באל"ה ל-5 שנים נוספות. בדיקת הרשות העלתה כי הבעלות המשותפת של 4 יצרניות המשקאות הגדולות באל"ה יוצרת חסם עבורן ממעבר למתחרה בתחום האיסוף ומיחזור. כתוצאה מכך, רוב-רובו של הביקוש לאיסוף ומיחזור מיכלי משקה חסום לתחרות, ונוצר חסם כניסה והתרחבות למתחרים חדשים בתחום.

לפיכך, הממונה המליצה לבית הדין בחודש מאי 2016 לא לאשר את פעילות אל"ה. הקושי שראתה הממונה היה נעוץ במבנה הבעלות של אל"ה, שבמסגרתו חברו יחד ארבעת יצרני ויבואני המשקאות הגדולים בישראל.

הממונה ואל"ה הגיעו למתווה מוסכם אשר נותן מענה לחשש התחרותי עליו הצביעה הממונה, ובה-בעת מונע פגיעה באיסוף ומיחזור מיכלי המשקה. לפי המתווה המוסכם, אל"ה תוכל להמשיך בפעילותה, אם חברת טמפו תחדל לכהן כבעלת מניות באל"ה, כך ש-4 היצרניות לא יחזיקו עוד יחדיו באל"ה.

יציאת טמפו מהבעלות באל"ה, בהתחשב בנתח השוק שלה כלקוחה בתחום איסוף ומיחזור מיכלי משקה, תיצור תמריץ לכניסת מתחרים חדשים לתחום איסוף ומיחזור מיכלי משקה, ובמקביל צפויה ליצור דינמיקה תחרותית בין תאגידי המיחזור שיתחרו על ליבם של היצרנים שאינם בעלים של אל"ה. במבנה שוק תחרותי יכולה להתפתח תחרות על ייעול, פיתוח וחדשנות באיסוף ומיחזור מיכלים, דבר שעשוי להביא לירידה בעלויות ובמחיר ולעלייה באיכות השירות ליצרנים ולספקי המיכלים הריקים.

במקביל ליציאתה של טמפו מהבעלות באל"ה, המשך פעילותה של אל"ה הותנה במספר תנאים מוסכמים, ובכללם שכל יצרן או יבואן רשאי לקבל ממנה שירותים בתנאים שוויוניים, ובהסכמים שתוקפם עד שנה. בית הדין להגבלים עסקיים קבע כי "יש לברך על המתווה המוצע בידי הצדדים, ובפרט על ההסכמה על יציאתה של טמפו מהבעלות המשותפת בתאגיד". עוד נקבע כי ההסדר המוסכם יאפשר מניעה של פגיעה בערכי איכות הסביבה ובפעילות האיסוף והמיחזור, תוך יצירת אפשרות במקביל לדינמיקה תחרותית .

ירון ברדוגו, מנכ"ל תאגיד המיחזור אסופתא מסר בתגובה: אנו מברכים על החלטת הממונה על ההגבלים ומאמינים כי ההחלטה לפרק את הבעלות על תאגיד אל"ה המתבטאת בניתוקה של חברת טמפו כבעלת מניות באל"ה תיפתח תחרות הוגנת ובריאה אשר תטיב עם כלל הציבור, תאפשר לו למחזר בקלות ובמהירות ותוזיל את עלויות הטיפול במכלי משקה במסגרת חוק הפיקדון הן ליצרנים, והן לצרכנים. תאגיד אסופתא ערוך ומוכן לספק את שרותיו לחברה כמו טמפו המהווה חלק משמעותי משוק המשקאות במדינת ישראל.

מאל"ה נמסר: "אל"ה מברכת על החלטת בית הדין להגבלים עסקיים על מתן האישור להמשיך ולעסוק במהלך השנים הקרובות בפעילות איסוף ומיחזור מיכלי המשקה בישראל. אל"ה פועלת בשיתוף פעולה עם כלל לקוחותיה למען השגת המטרה המשותפת של קידום המיחזור בישראל, שכבר זוכה להצלחה רבה ועומד בכל קנה מידה למיחזור עולמי, ומעמיד את אל"ה בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם בתחום מיחזור הבקבוקים.

"ההצלחה היא פרי של שנות השקעה רבות בכל מוסדות החינוך וגני הילדים, הסברה לציבור הרחב ויצירת תשתית תפעולית ארצית בהשקעות של עשרות מיליוני שקלים. אנו נמשיך לפעול למען הגברת המיחזור בישראל והמשך המודעות גם בשנים הבאות".