תובנה כללית

איך מדד הפחד VIX מלמד על מהלך של יצירת שיאים

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

למרות שאציג לכם השבוע גרף של נגזר ממדד המניות העיקרי האמריקאי S&P500, דעה זו אינה דנה בשוק המניות האמריקאי דווקא, ואף לא בהיבט חדשותי נוכחי, אלא בעניין כללי, התופס לגבי כמעט כל שוק גדול המזהה, ומודד, אלמנט של שאננות ופחד. מה שנקרא אצלנו "סנטימנט". כמו כן, אנסה כאן לתת מבט קצת חורג מן המקובל בכך שאנסה להפריך מוסכמה נפוצה הקיימת כלפי אותם מדדי "פחד" למיניהם.

אבל, תחילה, הנה גרף ה-VIX:

משה-שלום-ויקס-01-08
 משה-שלום-ויקס-01-08

 בגרף הזה ניתן לראות את מדד המניות בחלק העליון, בשחור, ומדד הפחד עצמו מטה, בחום. למי שאינו בקיא ברזי המדדים, אזכיר מיד שמדד ה-VIX משקף את ממוצע סטיות התקן (Implied Volatility) של האופציות סביב הכסף (מחיר המימוש שלהן נמצא סביב המחיר הנוכחי של מדד הבסיס)' הנסחרות בכל זמן נתון בבורסה.

ומיד נתחיל בהנחות היסוד:

הראשונה סובבת סביב ההיגיון האומר שהסטיות יהיו גבוהות יותר כאשר השחקנים יצפו שנכס הבסיס יירד בקרוב.  השנייה אומרת שכאשר אנו מגיעים לאזורים נמוכים במיוחד של אותו מדד פחד, יימצא תמיד גורם אשר יגרום לו לעלות, וזה יהיה אותו תיקון טכני יורד שהזכרתי עכשיו.

כפי שאתם יכולים לראות בבירור בגרף, הנחות אלו אכן התקיימו. זאת, אם נתייחס למה שקרה בתקופה שקדמה למשבר של הסאב-פריים (משבר בועת הנדל"ן באמריקה. משבר אשר סחף את העולם למשבר כלכלי אמיתי חמור במיוחד, ושאת השפעותיו אנו מרגישים עד היום), דהיינו בין סיום 2006 והתחלת 2008.

אבל, אם נסתכל קצת אחורה, ונתבונן במשבר הדוט.קום (פיצוץ בועת האינטרנט של שנת 2000), רצף האירועים הזה לא ממש התרחש. למעשה, ניתן אז לסמן את השפל של מדד ה-VIX בסביבות תחילת 1996, ומשם, אותו מדד פחד החל לעלות לרמה גבוהה יחסית. זאת, עד משבר רוסיה (סוף 1998).

רמה גבוהה של "חשש" זו נשמרה בתור מגמת דשדוש, עד הגעתו של שיא הבועה ב-2000. כמו כן, הירידה במדד המניות עצמו, מ-2000 ועד 2003, לא הצליחה לגרום לערכים שונים משמעותית ממה שנראה עד אותו דשדוש. ולבסוף, רק כאשר מדד המניות החל את דרכו לשיקום מן הקריסה, מעלה, ראינו את ההקלה בפחד, וכניסתה החוזרת של השאננות.

לפני שנתכנס לימינו אנו, הבה נחשוב רגע על המהלך הזה: מה קרה שם? למה הסטיות עלו, למרות ששוק המניות עצמו עלה גם כן? ההסבר לכך פשוט: אצל כותבי האופציות (המתוחכמים יותר מן המשקיעים הרגילים) הייתה הבנה שלמחירים שנראו בשוק לא הייתה אחיזה במציאות הכלכלית בשטח.

ולכן, למרות שהנזילות המשיכה לייצר שיאים, הפחד עלה גם הוא פרופורציונאלית. רק כאשר האוויר יצא מאותה בועה מאיימת, דהיינו בתחתית של 2003, אזי יכולנו לראות חזרה לשגרה של אותם כותבי האופציות, והערכה שיש עכשיו הגיון בתמחור של הנכסים. ומה כל זה אומר לימינו?

שימו לב שהעלייה הנוכחית במניות, למרות היותה מדהימה ממש בהישגיה, אינה מלווה בפחד. זאת אומרת שהמשקיעים ממשיכים להאמין באחת משתי האפשרויות:

הראשונה, ואולי המוטלת קצת בספק, היא שהמניות אכן משקפות את המצב האמיתי הכלכלי, ושלמרות המגמה העולה העקבית אין כאן חריגה משמעותית המעוררת פחד של קריסה אפשרית.

השנייה, ואולי זו ההגיונית יותר בעיני, סובבת סביב עניין הגיבוי של השוק על ידי הנזילות של הבנקים המרכזיים. לא משנה שהפדרל רזרב כבר לא ממש עושה זאת, ושהבנק המרכזי האירופי כבר מדבר על צמצום. התפיסה ממשיכה להתקיים.

וכך, אנו מגיעים להכללה, ולא לתובנה התופסת לגבי השוק האמריקאי בלבד:

היסטורית, ואת זה הגרף מראה היטב, חייבת לעבור תקופה קצרה, או ארוכה, של עלייה ב-"פחד" ובנכס הבסיס, בו זמנית, לפני שנראה ירידות משמעותיות. ולמרות התחושות שלנו של שיאים בשוק האמריקאי שם, זה עוד לא קרה.

משה שלום - מנתח שווקים פיננסים

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.