האם תקום התנגדות מצד בנקים לאישור שינוי מבנה הבורסה?

בנק לאומי צפוי לתמוך במהלך להפיכת הבורסה לחברה למטרות רווח, וכך גם דיסקונט והבינלאומי ■ מזרחי והפועלים עדיין לא החליטו

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

בשבוע הבא תתקיים האסיפה הכללית לאישור שינוי מבנה הבעלות בבורסה בת"א והפיכתה לחברה למטרות רווח - מהלך שהותווה על ידי יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, וראשי הבורסה, ואשר זכה לרוח גבית משר האוצר משה כחלון ומהח"כים שאישרו את החוק בנושא. ימים אחדים טרם ההתכנסות, מתברר כי ייתכן שהאישור לא יתקבל באופן חלק.

על פי הערכות שהגיעו לידי "גלובס", ייתכן שחלק מהגופים במערכת הבנקאית - ששולטת כיום בבורסה וצפויה לאבד את השליטה בה לאחר השלמת השינוי המבני (הבנקים יהיו מחויבים למכור את המניות שיקבלו בחברת הבורסה) - יתנגדו לשינוי המבני באסיפה הכללית. אם תהיה התנגדות כזו והאסיפה תדחה את ההצעה, או אז ייכנס לתוקף מנגנון קידום ההליך שנקבע בחקיקה, שייארך כמה חודשים עד להשלמתו.

בקרב הגורמים שמבקשים לזרז את הליך שינוי מבנה הבעלות - הליך שיו"ר רשות ני"ע האוזר תולה בו תקוות רבות ביחס לקידום הבורסה המקומית, שאותה מנהל איתי בן זאב - רואים בהתנגדות עוד דרך לדחות את הבלתי נמנע. זאת, מתוך מטרה לשמר את כוחה הרב מדי של המערכת הבנקאית בבורסה המקומית, שמבחינות רבות מהווה חלופה מימונית לבנקים.

ככל הידוע, עיקר הטענות של גורמים במערכת הבנקאית כלפי המהלך נוגע לכך שההליך נעשה באופן לא ראוי ומהיר מדי (הזימון לאסיפה יצא לפני ימים ספורים), כשההנחיות הקיימות לשינוי המבני קיצוניות ולמעשה קובעות שלגופים הפיננסיים הישראליים לא יהיה כל חלק בניהול הבורסה. כלומר, בניגוד למצב שקיים בבורסות מרכזיות וחשובות בעולם, בישראל לא תהיה לגופים הפיננסיים כל נציגות בבורסה.

לפני כשבועיים בנק לאומי הגיש לביהמ"ש בקשה בעניין זה ממש, בה ציין כי הוא אמנם "תומך בהסדר בכללותו", אך כי עם זאת יש לו "השגות מהותיות ביחס להיבט ספציפי אחד של ההסדר, הנוגע לשינוי התקנונים של מסלקת הבורסה ומסלקת המעו"ף". זאת, שכן השינוי "יוצר חשש ממשי לכך שהמסלקות - שיישלטו על ידי הבורסה כגוף שנועד להשיא רווחים לבעלי המניות - ייטלו סיכונים אופורטוניסטיים תוך החצנת סיכונים אלו על חברי המסלקות".

על כל פנים, לאומי, לאחר שהיו לו הערות למכביר על התקנון, קיים דיון עם הבורסה והצדדים הגיעו לנוסח מוסכם, כך שהבנק צפוי לתמוך בהצעה. גם בבינלאומי ובדיסקונט צפויים שלא להתנגד. במזרחי טפחות עוד לא התקבלה הכרעה, ככל הידוע, ומהפועלים נמסר כי "טרם גיבש עמדתו בקשר לאופן ההצבעה באסיפת בעלי המניות לאישור מבנה הבורסה".