גורמים ממשלתיים נגד מכון התקנים: "לא סופר" תחרות

העדפת תקינה אמריקאית בתחום היריעות הקרמיות גוררת תגובות נזעמות ■ המכון עומד בפני רפורמה מקיפה שתפתח את השוק לתחרות

"מכון התקנים 'לא סופר' שיקולים של תחרות במשק ומנסה לאמץ תקן אמריקאי כחלופה לתקן ישראלי - למרות שסביר מאוד להניח שיוביל לדחיקתה של חברה שהובילה לתחרות בשוק יריעות המיגון הקרמיות ולהורדת מחירים חדה בענף", כך לפי גורם ממשלתי בכיר בביקורת חריפה על מכון התקנים.

הביקורת באה בעקבות שינוי שמכון התקנים מוביל בתחום התקינה של יריעות קרמיות למיגון תעלות אוורור מפני אש בבניינים.

לטענת הגורם "המקרה הזה מהווה דוגמה מופלאה לתופעה נרחבת יותר, לפיה מכון התקנים לא מקבל את החלטותיו על בסיס של טובת התחרות במשק".

במסגרת התוכנית יחליף תקן אמריקאי ליריעות מיגון תקן ישראלי קיים. "התקן האמריקאי מחמיר הרבה יותר מהתקן הישראלי, והחלתו במסגרת הרוויזיה תעמיד חסמים לשחקנים חדשים בשוק ואף לדחיקתה החוצה של חברה שהובילה לירידת מחירים בו, שכן היא לא תצליח לעמוד בכללי התקינה האמריקאית שהם מחמירים יותר. ההתנהלות הזאת מקוממת ומעוררת תרעומת ברשויות", אמר ל"גלובס" גורם בכיר באחד ממשרדי הממשלה המעורבים בהליך.

לקראת דיון של ועדת מומחים שצפויה לקדם את הנושא, פנתה רשות ההגבלים העסקיים לממלא מקום מנכ"ל מכון התקנים, אילן כרמית, בבקשה שהוועדה תביא במסגרת החלטותיה גם את שיקולי התחרות במשק.

ממכתב ששיגר עו"ד מוטי כץ, מהמחלקה המשפטית של הרשות והגיע לידי "גלובס", עולה כי אם הצעת הרוויזיה תעבור והתקן האמריקאי החדש יחליף את התקן הישראלי שהונהג עד כה, קיים חשש שהחברה הישראלית אי.אפ.אס הנדסה תידחק מהשוק - וזאת למרות שבשנה האחרונה פעילותה בענף זה הובילה לתחרות ולהורדת המחירים ניכרת של יריעות אלה.

ממכון התקנים נמסר ל"גלובס" בתגובה כי "הצעות הרוויזיה מטופלות בוועדות התקינה, שתחום פעילותן הוא בטיחות אש בבניינים. ועדות התקינה הן ועדות ציבוריות שפועלות מכוח החוק וחברים בהן נציגים מכל מגזרי המשק הרלוונטיים. שני התקנים הישראליים הנדונים וכיום נמצאים בתוקף - מאמצים תקינה אמריקאית: התקנים הישראליים נכנסו לתהליך של עדכון בעקבות פרסום מהדורות חדשות של התקינה האמריקאית".

במכון התקנים הוסיפו וציינו כי פנייתו של עו"ד כץ, מהרשות להגבלים עסקיים הועברה לוועדות התקינה שעתידות לדון ברוויזיה. "יש להדגיש כי ועדות התקינה דנות בנושא בכובד ראש ובמקצועיות, ורואות בבטיחות אש בבניינים נושא בעל חשיבות עליונה", נמסר ממכון התקנים.

מכון התקנים עומד לפני רפורמה מקיפה שבמסגרתה, הוא ייחשף החל מעוד כחודשיים לתחרות בתחום התקינה - עם מעבדות תקינה פרטיות. רפורמה זו אמורה לשנות את מעמדו של מכון התקנים כמונופול בשוק תקינת המוצרים.

כך, מנכ"ל מכון התקנים לשעבר, פנחס שחר הודח מתפקידו בידי הוועד הפועל לפני כחודשיים - בעקבות מחלוקות שהתגלעו על האופן שבו יש להכין את המכון לקראת הרפורמה - והתחרות הצפויה לו. אילן כרמית ממלא את מקומו של שחר באופן זמני, ובמקביל ועדה מיוחדת שמינה הוועד הפועל צפויה לאתר מנכ"ל חדש.