ועדת הריכוזיות: "קבוצת עופר היא הריכוזית ביותר בישראל"

הוועדה דחתה את בקשתה של איי.סי.פאואר לקבלת רישיון מותנה לייצור חשמל בגז טבעי ■ אישור הבקשה הוא תנאי מתלה לאישור רכישתה של צומת על ידי קבוצת החברה לישראל

הוועדה לצמצום הריכוזיות בראשותה של הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, מונעת מעידן עופר להפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול ביותר בישראל. הוועדה המליצה היום לרשות החשמל לא להעניק לחברת איי.סי פאואר שבשליטת עידן עופר רישיון להקמת תחנת כוח בצומת פלוגות שליד קרית גת, בנימוק שמדובר בקבוצה הריכוזית ביותר במשק בישראל. בהנחה שרשות החשמל תאמץ את החלטת הוועדה, תטורפד העסקה שבה רכשה איי.סי פאואר מחברת רפק, שותפתה ההולנדית, את הזכויות להקמת תחנת כוח "הצומת", לייצור חשמל בגז טבעי במחזור פתוח בהספק של 400 מגה-ואט.

"כבר היום מדובר באחת משלוש הקבוצות הפרטיות הגדולות בישראל העוסקות בייצור חשמל, והענקת הרישיון של חברת צומת צפויה בסבירות גבוהה להמשיך ולשמר את מעמדה של הקבוצה כאחת השחקניות הגדולות בתחום ואף להגדיל את פעילותה ביחס למתחרותיה", ציינו חברי הוועדה.

מדובר בעסקה שנייה של קבוצת עופר שהוועדה ממליצה שלא לאשר. לפני שנה הומלץ שלא לאשר את בקשתה של רותם אמפרט המוחזקת על ידי עופר לקבל רישיון לכריית פצלי שמן במישור רותם שבנגב. בשני המקרים הנימוק היה שמדובר בקבוצה הריכוזית ביותר בישראל.

בעבר עופר תכנן להפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול ביותר בישראל, אולם משמעות ההחלטה של ועדת הריכוזיות היא שלא יוכל לממש את תוכניותיו, לפחות לא כל עוד הוא עומד בראש הקבוצה הגדולה והמסועפת. עם זאת, החלטת הוועדה בבקשות נוספות בעתיד עשויה להיות אחרת, אם הוועדה תראה שיש בהן תועלת לציבור או במקרה שיבקש לרכוש תחנות כוח בהיקף ייצור קטן יותר.

החלטה זו של הוועדה מגיעה ימים ספורים אחרי ש-OPC, הנשלטת בידי איי.סי פאואר, השלימה בהצלחה את השלב המוסדי בהנפקת המניות שלה וגייסה 386 מיליון שקל לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל "לפני הכסף", לאחר שקיבלה ביקושים בהיקף של כ-770 מיליון שקל. השלב הציבורי בהנפקה צפוי להתקיים מחר. יצוין כי לקראת ההנפקה העריכו בחברת אנטרופי את שווייה של OPC בכ-1.4 מיליארד שקל, ללא עסקת צומת.

OPC רותם מפעילה כיום תחנת ייצור חשמל בגז טבעי במישור רותם בהיקף של 466 מגה-ואט. עופר מחזיק גם בחברה לישראל, שבאמצעות החברות הבנות שלה מפעילה תחנות כוח נוספות לייצור חשמל בגז טבעי בבזן ובמפעלי ים המלח בהיקף כולל של כ-600 מגה-ואט. בוועדה מסבירים כי "כיוון שעל פי העסקה צומת אמורה לעבור לידי חברה שנחשבת לגורם ריכוזי בהתאם לחוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות, נדרשת ועדת הריכוזיות לתת המלצתה בנוגע להקצאת רישיון לגורם זה".

חברת צומת אנרגיה ביקשה להקים תחנה לייצור חשמל שתשמש תחנה "פיקרית", המיועדת בעיקר לגיבוי בעת שיאי ביקוש, כלומר תחנה בעלת יעילות אנרגטית נמוכה יחסית, אך ניתנת להתנעה מהירה, בתוך דקות ספורות.

לפני ארבעה חודשים הודיעה חברת איי.סי פאואר לראשונה כי חתמה על הסכם אופציה לרכישת חברת צומת אנרגיה, המנהלת מגעים עם רשות החשמל להקמת תחנת כוח בהספק של 396 מגה-ואט במחזור פתוח, ממערב לצומת פלוגות הסמוכה לקריית גת, בשטח פתוח סמוך לכביש 35. אישור העסקה היה כפוף לאישור רשות החשמל שפנתה לרשות ההגבלים העסקיים.

בהודעה של הוועדה נכתב כי "החזקותיה המשמעותיות בתשתיות החיוניות מתאפיינות בכך שהן בעלות חיוניות גבוהה במיוחד במשק האנרגיה - זיקוק דלק, מחצבים מרכזיים וחשמל. פעילויותיה אלו אף הקנו לה מעמד של בעלת מונופולין בשורה ארוכה של שווקים נוספים, המספקים תשומות חשובות לתעשיות המשך ובאות לידי ביטוי בין היתר במעמדה כמעסיק משמעותי בדרום ובאזור מפרץ חיפה. כל אלו מקנים לבעל השליטה מר עידן עופר והחברות שבשליטתו כוח מיקוח יוצא דופן כלפי דרג קובעי המדיניות, ובפרט כלפי משרד האנרגיה, הנמצא בממשקים תכופים ומורכבים מול חברות אלו".

על רקע הדברים האלה סיכמה הוועדה כי "המשך חיזוק מעמדו של הגורם הריכוזי ביותר במשק בתחום תשתית חיונית משמעותי כתחום החשמל, חותר תחת מטרות אלו של החוק. התרחבותה של הקבוצה בענף מונעת גידול וכניסה של שחקנים אחרים בתשתית חיונית מרכזית מגבירה את החזקותיה הריכוזיות של הקבוצה במשק וכתוצאה מכך מגדילה את הריכוזיות במשק כולו".

בסמכות הוועדה למניעת ריכוזיות לבדוק רק תחנות כוח בעלות הספק של 175 מגה-ואט ומעלה - כך שלמעשה הוועדה משאירה לעופר אפשרות לרכוש תחנות כוח קטנות יותר. בנוסף אמרו ל"גלובס" גורמים בוועדה כי ישקלו לאשר בקשות לתחנות כוח מעבר לסף - אם יהיה אינטרס ציבורי חשוב בהקמתן. הכוונה בין היתר לתחנות בקוגנרציה הנחשבות לתחנות יעילות במיוחד ובעלות ערך מוסף לעשייה ולסביבה. תחנות פיקריות הן בעייתיות יותר משום שהן מנצלות את השעות שבהן תעריפי החשמל גבוהים.

חברי הוועדה מציינים שמתמודדת נוספת על המכסה של תחנות "פיקריות" היא אתגל מקבוצת שיכון ובינוי, המבקשת לקבל רישיון מותנה לתחנה בהיקף של 186 מגה-ואט. שיכון ובינוי אף היא נחשבת גורם ריכוזי, משום ההחזקה של בעלת השליטה, שרי אריסון, בבנק הפועלים, ולפיכך גם הקצאת רישיון לאתגל מחייב התייעצות בוועדת הריכוזיות.

קבוצות נוספות שלהן החזקות מהותיות בתחום ייצור החשמל הפרטי הן דליה אנרגיות המפעילה את תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל בתל-צפית ודוראד המפעילה תחנת כוח בקרקעות קצא"א דרומית לאשקלון.

קבוצת עידן עופר
 קבוצת עידן עופר