לא רק בזוס: המתחרים של גייטס על תואר האיש העשיר בעולם

מיהם האנשים שניסו להדיח את האיש שניצב בראש רשימת עשירי העולם ב-20 השנים האחרונות, ואיך הוא תמיד חוזר להוביל? צפו בוידאו

ביל גייטס / צילום: shutterstock
ביל גייטס / צילום: shutterstock

במשך 30 השנים בהן "פורבס" עוקב אחר עושר עולמי, רק 6 אנשים דורגו כאנשים העשירים ביותר על פני כדור הארץ.

ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון, הצליח לכבוש את הפסגה הזו לפני כשבועיים, לאחר עלייה בערך מניות אמזון, בה הוא מחזיק כ-17%. לאחר מספר שעות, העליות הפכו לירידות, והוא סיים את היום עם הון העומד על כ-88.7 מיליארד דולר -  מה שהחזיר את ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט למקום הראשון עם הון העומד על כ-89.8 מיליארד דולר. גייטס מחזיק במקום הראשון ב-18 מתוך 23 השנים האחרונות.

בזוס הוא לא היחיד שהצליח לעקוף את גייטס לזמן קצר. אמנסיו אורטגה, יו"ר חברת ההלבשה אינדיטקס, עבר את גייטס במקום הראשון בדירוג בזמן אמת במשך כמה שעות באוקטובר 2015, ובמשך יומיים בספטמבר 2016, אבל באותה מהירות גם נפל מהדרג העליון. אורטגה, הקמעונאי העשיר בעולם, מרוויח בדרך כלל יותר מ-400 מיליון דולר מדיבידנדים בשנה.

בשנת 2010, מיליארדר נוסף עקף את הרשימה בפעם הראשונה: איל התקשורת קרלוס סלים חילו. הוא החזיק במקום הראשון למעלה מארבע שנים. וורן באפט עקף אותו בחזרה ב-2008. באותה התקופה, מזלו של גייטס לא ממש האיר לו פנים, והוא עמד בפני ניסיון כושל של מיקרוסופט להתמזג עם יאהו.

בשנת 1991, הפך טאיקיצ'ירו מורי לאדם העשיר ביותר בעולם עם הון של 15 מיליארד דולר. הוא עבד כפרופסור לכלכלה, ועזב את האוניברסיטה ב-1959, נכנס לעסקים והקים בנייני משרדים ברובע מינאטו שבטוקיו. היו לו 65 בנייני משרדים שעומדים על כ-7.7 מיליון מטרים רבועים של שטח, כשפורבס הציגו כאדם בעל ההון הגדול ביותר בעולם .

האדם העשיר ביותר ברשימת המיליארדים הראשונה של פורבס היה המיליארדר היפני יושיאקי טסוטסומי, שהיה בעל הון שעמד על כ-20 מיליארד דולר באותה תקופה. העושר של טסוטסומי הגיע מנדל"ן וקמעונאות באמצעות קבוצת סאיבו בשיא בועת הנדל"ן היפני. לאחר שנעקף בדירוג על ידי מורי ב-1991, טסוטסומי חזר לפסגה שנתיים לאחר מכן עם הון של 9 מיליארד דולר, והיה גם האדם העשיר ביותר בשנה שלאחר מכן, בפעם האחרונה.

עשור לאחר מכן, טסוטסומי חווה נפילה גדולה כשקבוצת סאיבו שלו נמחקה מרשם החברות בשנת 2004 בשל גילוי על שנים של שגיאות דיווח. הוא נעצר בשנה שלאחר מכן, נקנס ב-42 אלף דולר וקיבל מאסר על תנאי של ארבע שנים. הוא יצא לגמרי מתוך רשימת המיליארדרים בשנת 2007.

לכתבה בפורבס - לחצו כאן