הכנסת אסרה להציע מסחר באופציות בינאריות בארץ ובחו"ל

הצעת החוק האוסרת על זירות סוחר שפועלות בישראל להציע מסחר באופציות בינאריות תועבר לקריאה שנייה ושלישית ■ האוזר: "זירת האופציות הבינאריות גורמת לנזק תדמיתי והרסני חמור שמלבה את האנטישמיות"

אופציות בינאריות / צילום: shutterstock
אופציות בינאריות / צילום: shutterstock

לידיעת המשקיעים ברחבי העולם: בקרוב תיסגר באופן סופי הדלת בפני שיווק אופציות בינאריות מישראל. ועדת הרפורמות של הכנסת, בראשות ח"כ רחל עזריה, אישרה היום (ב') את הצעת החוק של שר האוצר משה כחלון ורשות ניירות ערך לתיקון חוק ניירות ערך, האוסר על זירות סוחר שפועלות מישראל להציע ללקוחות בישראל ומחוץ לישראל מסחר באופציות בינאריות. הצעת החוק תועבר להצבעה ולאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ולאחר אישורה, ייכנס החוק לתוקפו לאחר שלושה חודשים מיום פרסומו ברשומות.

תעשיית האופציות הבינאריות נחשפה בשנים האחרונות טפח אחר טפח, ומה שהתגלה הדליק את כל הנורות האדומות ברשות ניירות ערך. הסיפורים מהזירה, שתועדו בין היתר בסדרת כתבות ב"גלובס", כללו וידויים של עובדים לשעבר של חברות שונות על שיטות העבודה של התעשייה, ובין היתר משכורות-עתק של בין עשרות למאות אלפי שקלים לצעירים בני 23-25, על-מנת שיציעו, ימשכו ויפתו משקיעים להעביר את מיטב כספם לחברות בתחום. זאת, בשעה שהם יודעים שהמשקיעים יפסידו את כספיהם. עוד התפרסמו כל העת סיפורים של משקיעים שהפסידו מאות אלפי שקלים, ולעתים מיליונים, תוך חודשים ספורים בלבד של מסחר בזירה.

בעקבות ריבוי התלונות פתחה רשות ניירות ערך במאבק במטרה לחסל את תעשיית המסחר באופציות בינאריות על-ידי חברות ישראליות, והטילה איסור על שיווק אופציות בינאריות ללקוחות בישראל; אולם סגירת השוק הישראלי הובילה את החברות הישראליות להתמקד במשקיעים מרחבי העולם. עם הזמן החלו להצטבר ברשות ניירות ערך ובתחנות המשטרה המקומיות תלונות של משקיעים זרים הטוענים שרומו במאות ואלפי דולר/אירו שהועברו לחברות ישראליות, ונעלמו כלא היו.

הסיפורים הללו מצאו את דרכם לאחרונה גם אל בתי המשפט בישראל. כך, פורסם לאחרונה ב"גלובס" סיפורה של תושבת הונג-קונג שתבעה חברה ישראלית, בטענה כי נפלה קורבן לתרמית חמורה, ובתוך שנה וחצי "הפסידה" כ-10 מיליון שקל, במסגרת השקעה בזירה הבינארית.

תביעה אחרת הוגשה על-ידי אזרח שווייץ, שלטענתו נפגע כתוצאה ממירמה ומצג-שווא שהציגה לו לכאורה חברה ישראלית הפועלת בזירה הבינארית, ובמסגרת זו הפסיד 118.6 אלף אירו - סכום שהיווה את כלל הפנסיה שנותרה לו. בתביעה נוספת שהוגשה לאחרונה, טוען אזרח קנדי כי הפסיד כ-195.5 אלף שקל (51,436 דולר) כתוצאה ממירמה ומצג-שווא שהציגה לו חברה ישראלית בנוגע למסחר בזירה הבינארית.

על רקע זה פעלו רשות ניירות ערך יחד עם משרד האוצר, היועץ המשפטי לממשלה, ומחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים לגבש את הצעת החוק. הצעת החוק מעניקה לרשות ניירות ערך סמכויות אכיפה מסוימות בנוגע לפעילותן של זירות הסוחר המנוהלות בישראל, אך פונות רק ללקוחות מחוץ לישראל. הצעת החוק אוסרת על זירות כאלה להציע ללקוחותיהם בחו"ל לסחור באופציות בינאריות, והיא קובעת כי הצעת מסחר באופציות בינאריות, תהווה עבירת מקור לפי חוק איסור הלבנת הון. זאת, נוכח המאפיינים העברייניים שעלולים להתלוות לתעשייה זו.

תופעה מפלצתית

בשבועיים האחרונים קיימה ועדת הרפורמות דיונים בהצעת החוק. במהלך הדיונים נשמעו עמדותיהם של תומכי החוק ומבקריו מנגד. בין היתר, הופיע בפני הוועדה רפ"ק גבי ביטון, מפקד כוח משימה הלבנת הון במשטרה, שאמר כי "בשנים האחרונות התופעה הפכה להיות מפלצתית. יש פה תנועה מאסיבית של גורמי ומחוללי פשיעה שעוברים מתחום לתחום והגיעו גם לזה. ארגוני הפשיעה המעורבים בתחום מתעצמים ומתעשרים בצורה מטאורית".

בדיונים נכחו גם נציגי החברות הפועלות בתחום האופציות הבינאריות, שטענו כי מקרים של תרמיות משקפים "תפוחים רקובים", ולא את כלל החברות הפועלות בתחום. לטענתם, החוק יפגע באופן בלתי מידתי בחברות ישראליות בתחום המסחר וההיי-טק ככלל.

כך, לדברי עו"ד יהודה שוחט-גורטלר, מאיגוד החברות המספקות שירותי מסחר באופציות בינאריות, "החוק הישראלי אוסר כבר היום על אותה התנהגות עבריינית ופושעת שהוצגה כאן. אבל השינוי המוצע לא מבחין בין פעילות פסולה לפעילות הוגנת. אנו מבקשים שההצעה תהיה מידתית, כך שתימנע תופעות פסולות, אך לא תפגע בעסקים שלא לצורך". אולם, ועדת הרפורמות החליטה כי יש לאשר את החוק.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, שהוביל את המאבק בזירה הבינארית, אשר נתפסת בעיניו כזירת הימורים ולא זירת השקעה, אמר על רקע האישור כי "מעבר לפגיעה הכלכלית החמורה באזרחי העולם, זירות הסוחר המציעות מסחר באופציות בינאריות גורמים לנזק תדמיתי והרסני חמור שהולך וגובר וצובר תאוצה ומלבה את האנטישמיות כלפי היהודים בכלל והישראלים בפרט.

החוק יאפשר לרשות ניירות ערך לפעול באופן תקדימי נגד אותם גורמים הפועלים היום מישראל מול לקוחות מחוץ לישראל, תוך הטלת סנקציות אזרחיות ופליליות חמורות עד לכדי מאסר בפועל".

מהי אופציה בינארית?

אופציה בינארית מקנה למחזיק בה זכות לקבל סכום כסף קבוע שעליו סוכם בעת היווצרות העסקה. האופציה הבינארית מאפשרת שני מצבים בלבד - ומכאן שמה: היא יכולה להיות מסוג "put" או מסוג "call" - אופציית רכש או אופציית מכר. במקרה של אופציית רכש - קונה האופציה זכאי לסכום שנקבע אם האופציה פוקעת "בתוך הכסף" - קרי אם שער נכס הבסיס ביום הפקיעה גבוה ממחיר המימוש שנקבע בעת היווצרות העסקה

כרוניקה של מאבק

ינואר 2016 ואילך

תלונות רבות לרשויות בדבר הפסדים כספיים רבים של לקוחות בארץ וממדינות שונות בעולם, כתוצאה מפעילות מסחר בזירת האופציות בינאריות בישראל. 

מארס 2016

רשות ניירות ערך אוסרת על שיווק אופציות בינאריות לישראלים. 

פברואר 2017

יו"ר רשות ניירות ערך השתתף בישיבה של הוועדה האזורית באירופה שדנה במאבק הבינלאומי באופציות הבינאריות. 

ינואר 2017 ואילך

לבתי המשפט בישראל מוגשות תביעות שונות המגוללות את הסיפורים של משקיעים מרחבי העולם שטוענים שרומו במאות ואלפי דולר/אירו שהועברו לחברות ישראליות, ונעלמו. 

פברואר 2017

משרד האוצר ורשות ניירות ערך מפרסמים תזכיר חוק, האוסר על זירות סוחר ישראליות להציע אופציות בינאריות ללקוחות זרים.