חסן נגד כחלון: פועל לטרפד בניית 46 אלף דירות באשדוד

יו"ר ועד נמל אשדוד לשעבר וחבר מועצת העיר מוביל את התנגדות התושבים להסכם הגג בעיר ■ התושבים מאיימים בבג"ץ: "הפרה בוטה של כללי המינהל התקין"

משה כחלון ואלון חסן / צילומים: איל יצהר ואמיר מאירי
משה כחלון ואלון חסן / צילומים: איל יצהר ואמיר מאירי

יום אחרי ביטול מס דירה שלישית על ידי בג"ץ , מהלך משמעותי אחר של שר האוצר משה כחלון למלחמה במחירי הדירות - הסכמי-הגג מול הרשויות המקומיות - ממשיך לספוג מהלומות. ימים ספורים לפני טקס החתימה על הסכם-הגג הגדול ביותר עד כה לבניית 46 אלף דירות בתוך 7 שנים בעיר אשדוד, נשלח אתמול (א') מכתב מחאה לשר האוצר משה כחלון נגד ההסכם, "לפני עתירה לבג"ץ". מובילי המאבק הם תושבים וחברי מועצת העיר, בהם גם יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן, המכהן כחבר מועצת העיר.

הסכמי-הגג נועדו לסייע לממשלה להגדיל במהירות את היצע הדירות, זאת באמצעות הבטחת תקציבים לרשות המקומית לפיתוח התשתיות, במקביל להקמת הדירות. עד כה נחתמו הסכמים עם כ-20 רשויות להקמה של 270 אלף יח"ד חדשות. אלא, שבשבועות האחרונים נתקל הסכם-הגג הראשון שיצא לדרך בקרית גת בקשיים, לאחר שראש העיר הודיע כי הוא מסרב להנפיק היתר בנייה לפרויקטים, והמדינה מצידה הודיעה כי תעתור נגדו לבית המשפט. במקביל, כאמור, מסתבר שגם הסכם-הגג הענק מול העיר אשדוד זוכה להתנגדות רחבה עוד לפני נחתם.

מכתב לפני בג"ץ

המוחים שלחו אתמול, כאמור, מכתב בהול לכחלון, לשר הבינוי והשיכון יואב גלנט, למנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון, לראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, וגם ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, בו דרשו למנוע את חתימת הסכם-הגג, וזאת: "עד שיתקבל החומר המבוקש במכתב זה, ועד לקיומו של הליך מינהלי תקין לאישורו של הסכם-הגג נוכח הפגמים אשר נפלו בהליך". 

יוזמי המכתב, שנשלח על-ידי עורכי הדין אסף פריאל ושהם קרן ממשרד תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות', מאיימים כי מדובר בצעד מקדים להגשת עתירה לבג"ץ בנושא. במסגרת המכתב הם מסבירים מדוע אין לקדם את ההסכם האמור: "מדובר במהלך לשינוי פניה של העיר מן הקצה אל הקצה. רעידת אדמה של ממש. מהלך שכזה היה מצופה שייעשה בשקיפות מלאה, תוך שיתוף תושבי העיר... ההתנהלות שאפפה את אישורו של הסכם-הגג במועצת העיר מהווה הפרה בוטה של כללי המינהל התקין ושל הוראות יסוד שבדין". במכתב נטען כי חברי מועצת העיר לא קיבלו די זמן לבחון את העותק של הסכם-הגג על כל נספחיו טרם דיון שהתקיים בנושא שנקבע בדחיפות.

במקביל מעלים המתנגדים כמה נקודות נוספות שלטעמם בעייתיות במובנים שונים: "במסגרת ההסכם מתחייב משרד הבינוי והשיכון לייעד ולשווק 25% מיחידות הדיור לאוכלוסייה החרדית, תוך פגיעה בעיקרון השוויון ובניגוד להחלטת ממשלה מפורשת... ההסכם מתיימר לקבוע מדיניות תכנונית כוללת לעיר אשדוד כולה, על בסיס תכנון של טלאי על טלאי, ללא חשיבה אסטרטגית ובהיעדר תוכנית כוללנית. זאת, בניגוד לעקרונות יסוד שבדיני התכנון והבנייה".

המתנגדים גם טוענים שהתחייבות מראש על אישור תוכניות בשנים הקרובות - תוכניות שחלקן טרם הופקד במוסדות התכנון - מהווה "הפרה בוטה של כלל היסוד המינהלי בדבר איסור על כבילת שיקול הדעת".

"חריג קיצונית ממתחם הסבירות"

בנוסף דורשים המתנגדים להעביר להם חומרים שעמדו בבסיס הדיונים המקדימים לגיבוש הסכם-הגג. בין היתר, מדובר בחוות דעת מקצועיות, כמו גם חוות דעת משפטיות הנוגעות להליכי האישור, מסמכים נוספים פרי עבודת מטה של משרדי ממשלה הקשורים להסכם-הגג, טיוטות קודמות של ההסכם, פרוטוקול הדיון שנערך במועצת העיר אשדוד בנושא, וסיכומי ישיבות שנערכו בהקשר הסכם-הגג האמור.

לסיכום כותבים המתנגדים במכתב: "חתימה על הסכם-הגג תוך התעלמות מהפגמים הקשים שנפלו בתהליך אישורו, ומהפגמים היסודיים שכבר נמצאו בהוראותיו, ומבלי שמרשנו יקבלו לעיונם את התשתית העובדתית אשר עמדה ביסוד הסכמי-הגג - תחרוג באופן קיצוני ממתחם הסבירות המצופה מרשות מינהלית, ותהווה פגיעה קשה בהוראות הדין ובכללי המינהל התקין".

המתנגדים מבקשים מהשרים, מראש רמ"י, מראש העיר ומהיועץ המשפטי לממשלה "לפעול לביטול טקס החתימה על הסכם-הגג לאלתר", ומאיימים, כאמור, כי לא יהססו לפנות לערכאה השיפוטית המתאימה.

"ריח רע מאוד"

"אני בטוח ששר האוצר עושה הכול בכדי להוריד את מחירי הדירות, וכדי לעזור לזוגות הצעירים ולמחוסרי הדיור", אמר היום חסן ל"גלובס". "לצערי הרב", הוא הוסיף, "בעירייה מנצלים זאת לרעה. תחת הכותרת 'הסכ- גג' מכשירים את כל מה שניסו במשך שנים להעביר במועצת העיר ללא הצלחה, במסגרת הסכם מבורך זה שכוונותיו טובות. הצורה והדרך שבחרו לעשות זאת מדיפה ריח רע מאוד. מועצת העיר כונסה בזמן פגרה, כשחברי מועצה שהו בחופשתם. מדובר פה בתוספת של 50% תושבים לעיר אשדוד. לא נערך שום סקר איכות סביבה, תחבורה או כל דבר שמצדיק ומראה שאיכות חייהם של התושבים לא תיפגע. יש התעלמות מוחלטת מעמדת התושבים שמתנגדים באופן מוחלט לתוכנית", אמר חסן.

לדבריו, הוא לא עוסק רק במה שרע בהסכם-הגג, ולכן הציע אפשרות חלופית לכל הבנייה החדשה שהסכם זה אמור להניב: "הצעתי לראש העיר לחדש את כל הרובעים הוותיקים שבעיר לטובת התושבים הקיימים ולטובת הזוגות הצעירים וחסרי הדיור. רובעים אלה הם בשטח גדול הרבה יותר מכל הרובעים החדשים יחד".

נציין, כי במשרד האוצר, כמו גם ברשות מקרקעי ישראל, השיבו לפניית "גלובס" בנוגע למכתב כי יש להפנות את השאלה למשרד הבינוי והשיכון שאמון על הסכם-הגג האמור.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי: "הפנייה התקבלה במשרדינו היום ואנו בוחנים את  הנושא".

בתגובה למכתב שנשלח, השיבה העירייה באמצעות היועץ המשפט של העירייה עו"ד רוני עמיר. במכתב התגובה נכתב כי: "איני מוצא מקום בשלב זה להתייחס לכל טענה האמורה במכתבכם הארוך אלא לעיקרי הדברים. אני דוחה את טענותיכם כאילו נפלו פגמים המאיינים את הליך אישורו של הסכם-הגג.

"מדובר בהסכם עקרונות בין עיריית אשדוד ובין מדינת ישראל המתווה הסכמה עקרונית של עיריית אשדוד למהלך בו יאושרו תוכניות להקמת כ-30 אלף יחידות דיור חדשות בהתאם להליכים הקבועים בחוק ומדינת ישראל תישא בעלויות פיתוח התשתיות, מבני הציבור והשטחים הירוקים הנדרשים ליחידות אלו. הסכמים מעין אלו נחתמו במהלך השנים האחרונות עם רשויות מקומיות רבות.

"שיקול הדעת של אף גורם לא נפגע, שכן בסופו של יום כל תוכנית בנין עיר שתקודם במסגרת הסכם-הגג תעבור את הפרוצדורה הקבועה בחוק ולגורמים המאשרים תוכניות אלו שיקול הדעת המלא לאשר, לדחות או לבקש הבהרות/תיקונים בתוכניות שיוגשו לאישור".

עוד במכתב: "המו"מ לחתימה על הסכם-הגג נמשך תקופה ארוכה ובמסגרת תקופה זו עדכן ראש העיר לא פעם את חברי המועצה כי מתנהל מו"מ שכזה שמטרתו הגדלה משמעותית של מצאי יחידות הדיור בעיר, דבר שיאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה בעיר אשדוד".

עוד נטען במכתב כי אישור הסכם-הגג אינו טעון את אישור המועצה (על פי סעיף 126 לפקודת העיריות) אולם בשל חשיבותו הובא ההסכם לדיון ואישור המועצה. "בזימון חברי המועצה לדיון בישיבה שלא מן המניין לא נפל כל פגם והוא נעשה כדין", ממשיך היועץ המשפטי לעירייה במכתב, "ממלא מקום הממונה על המחוז קיבל תלונה מחברת מועצה, ולאחר בדיקה היא החליטה שאין מקום להתערבותה. בדיון שהתקיים במועצת העיר יכול היה כל חבר מועצה להביע את דעתו וכך עשו חברי מועצה מסיעות האופוזיציה. לטענה ולפיה הדיון היה למראית עין אין כל מקום. לאור כל האמור לעיל, אין כל סיבה לדחיית החתימה על הסכם העקרונות".  

עולים על הגג-הסכמים בין האוצר לרשויות
 עולים על הגג-הסכמים בין האוצר לרשויות