הדירות הלא קיימות שמכרה ענבל אור הפכו לקיימות

ענבל אור מכרה 112 דירות בר"ג - בקרקע שעליה ניתן לבנות 77 ■ כעת אישרה הוועדה המקומית גם את הדירות שנמכרו ביתר, תמורת תוספת של שטחי ציבור

ענבל אור / צילום: תמר מצפי
ענבל אור / צילום: תמר מצפי

הדירות הרעיוניות שהפכו אמיתיות: בימיה הטובים יותר של ענבל אור, שיווקה פרויקט במסגרת קבוצת רכישה, בשדרות הילד 1 פינת ז'בוטינסקי ברמת-גן. על הקרקע הייתה תוכנית בנין עיר מאושרת להקמת מגדל בן 24 קומות הכולל 4 קומות משרדים ומעליהן 77 דירות. בפועל התברר כי אור התחייבה ומכרה 112 דירות (14 מתוכן היו מיועדות לבעלי הקרקע במסגרת עסקת קומבינציה).

לאחר שהתקדם הליך הפירוק של קבוצת ענבל אור, החלה קבוצת הרכישה שאורגנה באמצעות עו"ד מימון אביטן להתגבש, ולנסות לשכנע את הוועדה המקומית לאשר להם 112 דירות - בהתאם למספר הדירות שאור מכרה, שכן עשרות רוכשים נותרו ללא דירה וללא כסף. בדיון שהתקיים בוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-גן ב-18 בדצמבר 2016 תמכו חברי הוועדה באישור התוכנית המבוקשת, אך התנגדו לאשר אותה שלושה חברי וועדה: אביהוא בן משה, רועי ברזילי ואדם קניגסברגר, בטענה כי מדובר במתן זכויות בנייה מפליגות על בסיס הונאה שביצעה אור.

על רקע ההתנגדות, פנתה הקבוצה באמצעות עו"ד אביטן ישירות לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. מתכננת מחוז תל אביב בוועדה המחוזית, נעמי אנג'ל, הבהירה כי הוועדה המחוזית תתמוך באישור התוכנית, במידה וקומות המשרדים התחתונות יוקצו לצרכי ציבור ויועברו לבעלות הרשות המקומית. בדיון שהתקיים השבוע בוועדה המקומית, אישרה הוועדה את התוכנית המבוקשת, הכוללת הגדלת מספר הדירות מ-77 ל-112 והקצאה של 1,550 מ"ר שטחי ציבור לטובת עיריית רמת-גן. הוועדה המקומית המליצה על הפקדת התוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

לדברי חבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רועי ברזילי, "עיריית רמת-גן עמדה לאשר בהחלטתה תוספת זכויות ודירות לקבוצת הרכישה כאשר העירייה שמה עצמה כחברת ביטוח לעסקאות נדל"ן כושלות ולמצגי השווא של ענבל אור לרוכשים. אני ומרבית חבריי לוועדה הבהרנו למהנדסת העיר וליושבת ראש הוועדה כי אנו לא נסכים להגדיל זכויות בבניין ללא תמורה משמעותית לציבור. הנה כי כן, קיבלה הוועדה המחוזית את עמדתנו והבקשה חזרה בשנית לוועדה המקומית והפעם קיבלה העירייה 1,550 מ"ר שלא היו קודם לכן לטובתה ושירשמו על שמה.

"מדובר בשטח עצום שחוזר לציבור בתמורה לתוספת 32 דירות שביקשו הרוכשים. אל הקומות האלה תוכל העירייה עם השלמת הפרויקט להעביר את אגף החינוך וחברת מפעלי בית עמנואל השוכנים בסמוך בשכירות בעלות שנתית של מיליוני שקלים. מדובר בחיסכון עצום לעירייה ובעלות חשובה בנכס ציבורי. אני שמח שהתוצאה היא שמרבית הרוכשים שרכשו על הנייר יקבלו דירה אך מנגד יאלצו להיפרד משטח משמעותי שישמש לצורכי ציבור, בכך לפחות הציבור לא יינזק ממעלליה של ענבל אור".

גם מבחינתה של קבוצת הרכישה מדובר בהישג לא מבוטל, שכן רוכשי הדירות שמכרה אור ביתר, שהיו בסכנה לאבד את כספם, מחזיקים כעת בזכויות לדירות אמיתיות. לדברי עו"ד מימון המייצג את חברי הקבוצה "לשמחתי בסופו של יום גם הוועדה המחוזית וגם הוועדה המקומית הבינו והסכימו שנכון תכנונית לאשר את תוספת הדירות מאחר ומדובר בפרויקט שיוקם על ציבור תחבורה ראשי. הישג נוסף קיבלנו לאחרונה, לאחר שבעל הקרקע ביקש לבטל את הסכם מכירת הקרקע לקבוצת הרכישה, והצלחנו להשיג צו מניעה נגד המהלך".

יחד עם זאת, אין להתעלם מהמסר השנוי במחלוקת הנובע מההחלטה, שכן, בסופו של יום, מדובר בעובדה מוגמרת שהציב יזם נדל"ן, ששיווק יותר זכויות בנייה מאלה הקיימות, ובפועל זכויות אלה הוכשרו על ידי הוועדה המקומית ובכפוף לאישורה של הוועדה המחוזית.