אחרי הפסקת האספקה ליינות ביתן: ירידה בנתחי השוק של נטו

נמשכת מגמת ההתאוששות בשוק המזון והצריכה ■ נתחי השוק של הספקיות תנובה ושסטוביץ נמצאים בצמיחה ■ לעומת זאת, הנתחים של אסם-נסטלה, יוניליוור והחברה המרכזית בירידה

עדי עזרא מציג: נתונים, סילופים ושאר ירקות. איור: גיל ג'יבלי
עדי עזרא מציג: נתונים, סילופים ושאר ירקות. איור: גיל ג'יבלי

אחרי הסכסוך המתוקשר בין ספקית המזון נטו לרשתות מקבוצת יינות ביתן: חברת נטו סחר חווה ירידה של 0.3% בנתחי השוק שלה בחודש יולי לעומת התקופה המקבילה אשתקד מכלל מכירות שוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG). על-פי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", את יולי סיימה נטו בנתח שוק 2.9%, לעומת התקופה המקבילה שבה עמד נתח השוק של נטו על 3.2%. כמו כן, נטו רשמה ירידה של 5.6% במכר החודשי.

גם כשמסתכלים על נתחי השוק של נטו מתחילת השנה, ניתן לראות ירידה של 0.6% במכירות. החברה איבדה 0.1% מנתח השוק שלה וירדה ל-2.3% - לעומת 3.3% בתקופה המקבילה אשתקד.

בחודש שעבר נודע כי ספקית המזון נטו, שבראשה עומד עדי עזרא, הפסיקה לספק סחורה לרשת יינות ביתן, מתוך חשש ממצבה הפיננסי של יינות ביתן. גורם המקורב לנטו טען כי החברה נחשבת כמי שיודעת לזהות בעיות פיננסיות, ואולם גורמים בספקיות הגדולות בענף המזון דיווחו כי ימשיכו לספק סחורה לרשת. ביינות ביתן טענו כי מדובר בסכסוך עסקי על רקע הפסקה מצידה של רכישת פירות וירקות, בשר ודגים מידי נטו בהיקף של חצי מיליארד שקל.

בתוך כך, שוק המזון והצריכה ממשיך במגמת ההתאוששות. כלל מכירות השוק צמחו מתחילת השנה ב-1.4% והסתכמו ב-24.1 מיליארד שקל. מדובר בתוספת מכירות של כ-34 מיליון שקל במחירי צרכן.

ואולם, לא כל הספקים נהנו מצמיחת מכירות השוק. מבין עשרת הספקים הגדולים, שתי חברות בלבד עלו בנתח השוק שלהן. האחת היא תנובה, שרשמה עלייה של 1.4% במכירות מתחילת השנה, ונתח השוק שלה מתחילת השנה עומד על 13.8%, לעומת 13.6% בתקופה המקבילה אשתקד. הספקית הנוספת שעולה בנתח השוק שלה היא שסטוביץ, שרשמה עלייה של 6.7% במכר הכספי שלה מתחילת השנה, ונתח השוק שלה עומד על 1.7%, לעומת 1.6% בתקופה המקבילה אשתקד.

לעומתן, מי שרשמו היחלשות בנתח השוק בנוסף לנטו הן אסם-נסטלה, שחוותה ירידה של 0.2% בנתחי השוק שלה; החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), שחוותה ירידה של 0.1%; יוניליוור, שירדה ב-0.2%; וטמפו עם ירידה של 0.1%.

נתחי השוק
 נתחי השוק