אחרי 5 שנים: הושלם תקצוב 10,000 מיטות במעונות לסטודנטים

עפ"י ההודעה שנשלחה היום, משרד האוצר, הוועדה לתכנון ותקצוב וחברת דירה להשכיר יקצו בשנה הקרובה כ-100 מיליון שקל להקמת מעונות סטודנטים ■ הבטחת הממשלה לעשות כן ניתנה עוד בשלהי 2011, על רקע המחאה החברתית

מעונות המכללה למינהל ראשון לציון/ קרדיט להדמיות - אדריכלית אורית מילבאואר אייל
מעונות המכללה למינהל ראשון לציון/ קרדיט להדמיות - אדריכלית אורית מילבאואר אייל

כמה זמן לוקח לקיים התחייבות ממשלתית להקמת 10,000 מיטות במעונות לסטודנטים ברחבי הארץ? על-פי הודעה שנשלחה היום (ד') על-ידי משרד האוצר והמועצה להשכלה גבוהה - למעלה מ-5 שנים.

נזכיר כי בשלהי 2011, על רקע המחאה החברתית שפרצה ביולי באותה השנה, הבטיחה הממשלה לקדם בניית 10,000 מיטות נוספות במעונות סטודנטים ברחבי הארץ. הבטחה זו נועדה "להרגיע" את המחאה הגדולה, שבין מוביליה היה גם איציק שמולי, היום חבר כנסת במחנה הציוני ואז יו"ר התאחדות הסטודנטים.

הבטחה זו לא הייתה הסיבה לכך שהמחאה שככה, אבל היא הייתה בעלת משקל באותה העת. כעת, הודעת משרדי הממשלה הרלוונטיים בנושא התקצוב הנוסף למטרה זו מעיד כמה זמן לוקח להשלים את אותה ההתחייבות.

על-פי ההודעה שנשלחה היום, משרד האוצר, הוועדה לתכנון ותקצוב (הות"ת) ודירה להשכיר (החברה הממשלתית לדיור להשכרה) יקצו בשנה הקרובה כ-100 מיליון שקל להקמת מעונות סטודנטים. עוד נמסר כי "ההקצאה הנוכחית תשלים תקצוב של כ-10,000 מיטות סטודנטים בהיקף של כ-300 מיליון שקל מאז 2012, וזאת לטובת הקלת הנטל הכלכלי והוזלת שוק הדיור. המעונות החדשים ייבנו באזורי הביקוש, במוסדות להשכלה גבוהה ובאזורי פריפריה".

התקצוב הנוסף מגיע על רקע הכרזת הזוכים בקול קורא לסיוע כספי להקמת מעונות סטודנטים שפורסם על-ידי משרד האוצר, החבר הממשלתית דירה להשכיר, המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) והוועדה לתכנון ותקצוב (הות"ת).

במסגרת הקול הקורא התבקשו גופים להגיש מועמדות כדי לקבל 96.7 מיליון שקל בסך-הכול למתן סיוע להקמת מעונות סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה וברשויות מקומיות. מטרת הקול הקורא הייתה ליישם את המלצות ועדת טרכטנברג, שניתנו בעקבות המחאה החברתית של קיץ 2011.

במסגרת הקול קורא ניגשו עשרות מוסדות להשכלה גבוהה ורשויות מקומיות. בסופו של דבר זכו בתקצוב 8 מוסדות להשכלה גבוהה ורשויות מקומיות. מדובר באוניברסיטת בן-גוריון, אוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת תל-אביב והטכניון; ובמקביל גם בעיריית נתניה, עיריית ראשון-לציון, עיריית גבעת שמואל והמועצה המקומית קצרין.

הזוכים יידרשו להקים מעונות בהיקף של לפחות 200 מיטות באזורי הביקוש במוסדות להשכלה גבוהה ו-100 מיטות לפחות ברשויות מקומיות ו/או מוסדות להשכלה גבוהה באזורי הפריפריה, תוך התחייבות לעמידה בתנאים ובמפרט מינימלי שנקבע.

ממשרד האוצר נמסר היום כי הבקשות למענקים נבחנו בהתאם לקריטריונים הבאים: מספר המיטות בפרויקט, פוטנציאל האכלוס, נגישות, ישימות ובשלות הפרויקט ולוחות הזמנים להקמתו. עוד נמסר כי החברה הממשלתית דירה להשכיר תלווה את הפרויקטים בכל שלבי ההקמה תוך פיקוח על עמידה בלוחות זמנים ועל קיום יתר התנאים שהוגדרו בקול הקורא עד לשלב האכלוס.

בשורה התחתונה, פתרונות דיור לסטודנטים הם דבר חשוב, ויש לברך על התקצוב הנוכחי, על 3,000 המיטות הנוספות לעל השלמת התקצוב של 10,000 המיטות בסך-הכול - רק חבל שהתהליך ליצירת הפתרונות החשובים הללו לוקח שנים ארוכות.