ליצמן וכחלון חתמו על התקנות להגשת אוכל בריא בצהרונים

התקנות מגדירות מזונות מותרים ומזונות אסורים להגשה במסגרת הצהרונים במסגרות הלימוד, כאשר הפיקוח על כך יתבצע ע"י משרד הבריאות ■ אילו מאכלים נשארו בחוץ?

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

משנת הלימודים הקרובה יוגש מזון בריא יותר בצהרונים - כך על-פי הצו עליו חתמו היום (ה') שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון.

התקנות שנקבעו בוועדת הבריאות של הכנסת מגדירות מזונות מותרים ומזונות אסורים להגשה במסגרת הצהרונים במסגרות הלימוד. עוד נקבע כי הפיקוח על המזונות שיוגשו בצהרונים הפועלים במסגרות מפוקחות של הרשויות השונות ייעשה על-ידי משרד הבריאות, וכאמור הוא ייכנס לתוקף כבר בשנת הלימודים הקרבה.

למעשה, בכל המכרזים שמוציא השלטון המקומי לצהרונים הפועלים בבתי הספר ובגני הילדים יוכנס סעיף המתייחס למזונות המוגשים, כחלק בלתי נפרד מתנאי הפעלת הצהרון במסגרת הלימודית. יודגש כי עד כה היה פיקוח תברואתי על המזון שהוגש במסגרת הצהרונים (בדומה לפיקוח על קייטרינג ומזון מוסדי), אבל לא היה פיקוח על המזונות עצמם ועל איכותם בהיבט הבריאותי.

בין היתר נקבע כי ילדים בגילאי 3 עד 5 יקבלו לארוחת הצהריים מדי יום מנה עשירה בחלבון (חזה עוף, שניצל אפוי וכו'), חצי עד שלושת רבעי כוס (תלוי בגיל) של דגנים מלאים וקטניות (אורז, קוסקוס, עדשים וכו'), חצי כוס ירקות וחצי יחידת פרי. כמו כן, תתאפשר ארוחה צמחונית. ילדים בגילאי 6 עד 10 יקבלו מנות דומות, אך במשקלים ובכמויות גדולים יותר .

בנוסף, ייאסר על מפעילי הצהרונים לתת לילדים משקאות ממותקים, מאפים עשירים בשומן ובשומן רווי, פיצה, צ'יפס, חטיפים, חמוצים, קטשופ ומיונז. כמו כן, המפעיל יחויב לספק ארוחות עם הרכב מזון ייעודי לילדים עם רגישויות (בהתאם להצהרת ההורים). האריזות הייעודיות יסומנו באופן בולט.

בין המוצרים שיוצאו מהתפריט: קטשופ, מיונז, אבקות מרק, ממרח שוקולד, ריבה, משקאות ממותקים, תה, גבינות עתירות שומן, מזון מטוגן ומזון מעובד. המוצרים המותרים להגשה כוללים תיבול מתבלינים טריים, שימוש בשמני זית וקנולה, אבוקדו, טחינה, ממרח בוטנים מים וסודה.

נציין כי עד כה הפיקוח על המזונות המוגשים בבתי הספר נגע לאוכל ומשקאות הנמכרים במזנונים - האיסור מתייחס למשקאות ממותקים או למזונות עתירי שומן, כשהחוק אף קובע סנקציות כספיות על מזנונים שיימכרו לתלמידים מזון לא בריא. בשטח נדמה כי התמונה שונה, משום שבמזנונים רבים נמכרים משקאות ממותקים באין-מפריע.