הפיצוי לטרגט מהתאגיד: הארכת הזיכיון בחודשיים ו-2 מ' ש' בעמלות

בשל תקלה במערכת שיבוץ הפרסומות ברדיו שבחר התאגיד, לא יכלה טרגט ספיריט למכור פרסומות והפסדיה בשל כך נאמדו ב-12 מיליון שקל

רדיו כאן / צילום: יוסי אלוני
רדיו כאן / צילום: יוסי אלוני

לאחר שהפרסום חזר לתחנות הרדיו בתאגיד השידור, נראה כי גם סוגיית הפיצוי הכספי לזכיינית הפרסום טרגט ספיריט נפתרה. ל"גלובס" נודע כי הצדדים הגיעו למנגנון פיצוי, שבמסגרתו יוארך בחודשיים מועד פקיעת הזיכיון של טרגט, והחברה גם תפוצה על ההפסדים שלה בהיקף של כ-2 מיליון שקל. אין מדובר בכסף שיועבר לטרגט ספירט, אלא בשיפור באחוז העמלה שהיא גובה מהתאגיד על שיווק זמן הפרסום. סכום זה אמור לשקף את היקף ההכנסה שלכאורה איבדה טרגט בתקופה שבה לא ניתן היה לשבץ פרסום בשידורי הרדיו של התאגיד.

טרגט ספיריט קיבלה את הזיכיון לשיווק זמן הפרסום של התאגיד למשך שנתיים עם אופציה להארכה של שנתיים נוספות. לפי המכרז, העמלה של טרגט תעמוד על 10% עד 60 מיליון השקלים הראשונים, ו-16% מעליהם.

כבר עם הזכייה במכרז טענו בענף כי מדובר בעמלה נמוכה מאוד, שספק אם תאפשר לחברה רווחיות - בוודאי לא במצב שבו התאגיד אינו מתחייב להתקשרות של יותר משנתיים. טרגט לא עסקה לפני כן בשיווק זמן אוויר, ולכן נדרשו ממנה עלויות הקמה גבוהות שלא בהכרח יצדיקו עצמן להתקשרות קצרת מועד.

כששידורי תאגיד "כאן בהרצה" יצאו לדרך, התברר כי במערכת שבחר התאגיד לצורך שיבוץ פרסומות קיימת תקלה שאינה מאפשרת את השיבוץ בפועל. מדובר במערכת חדשה של התאגיד, שלא נעשה בה שימוש בעבר.

עד תחילת הפעילות של התאגיד שווק זמן האוויר של רשות השידור באמצעות שפ"מ, שהחזיק מערכת שיבוץ פרסומות משלו. לאברהם פרחי משפ"מ ולרשות השידור הייתה מערכת יחסים מורכבת, ואנשי התאגיד לא ששו לתת לו דריסת רגל בניהול החדש - ודאי לא לרכוש ממנו את מערכת הפרסום. מנהלי המכרז של התאגיד גם הקפידו שלזכיין לא יהיה קשר או אפשרות השפעה על בחירת מערכת הפרסום שאמורה להתממשק לשידורי התאגיד - אף שהוא זה שיפעיל אותה.

כך, במקום להשתמש במערכת קיימת, בחרו בתאגיד זכיין שהתאים מערכת של ניהול פרסום בטלוויזיה למודל של רדיו. יום לפני העלייה לאוויר נערך פיילוט של 5 דקות פרסום. הפיילוט התרסק, והוחלט שלא לעלות לאוויר עם מערכת מקרטעת.

במשך חודשיים ניסו בתאגיד למצוא פתרון לתקלה, ואובדן ההכנסות מפרסום כתוצאה מכך נאמדו בלפחות 12 מיליון שקל. בסופו של דבר הוחלט בטרגט ספיריט שלא לחכות לפתרון מהתאגיד ולשכור מפרחי את המערכת ששימשה את שפ"מ. המערכת הושכרה למשך שנה עם אופציה להארכה חודשית. מה שנותר פתוח הוא מנגנון הפיצוי של טרגט.

כעת מתברר כי מנגנון פיצוי כזה אמנם נמצא. הוא מתייחס בעיקר לאובדן הכנסות בעבר ולא מנסה לכמת את הנזק לטווח ארוך שנגרם לטרגט, אבל נראה כי בחברה העדיפו לשים את הבעיות מאחור ולא לערער את היחסים עם התאגיד שעמו הם אמורים לעבוד מעתה.

מתאגיד השידור טרם נמסרה תגובה. בטרגט בחרו שלא להגיב.