הנשיא ריבלין: הגבלות השחרור של משה קצב לא יבוטלו

בין תנאי השחרור - השתתפותו בתוכנית שיקום של הרשות לשיקום האסיר עד סוף 2018, שילוב בלימודים יומיומיים בבית מדרש ובקבוצה טיפולית תורנית בתדירות של אחת לשבוע, טיפול פסיכו-סוציאלי פרטני אחת לשבוע ועוד

משה קצב / צילום: אוריה תדמור
משה קצב / צילום: אוריה תדמור

המגבלות שנקבעו כתנאי לשחרורו המוקדם ממאסר של נשיא המדינה לשעבר משה קצב שהורשע באונס לא יבוטלו - כך קבע הבוקר (א') נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אשר דחה את בקשת קצב לביטול תנאי שחרורו ממאסר, ובהם השתתפותו בתוכנית שיקום של הרשות לשיקום האסיר עד סוף 2018.

קצב הורשע בביצוע עבירות מין כלפי 3 מתלוננות ובשיבוש מהלכי משפט, ונגזרו עליו 7 שנות מאסר בפועל, מאסר על-תנאי וכן תשלום פיצויים למתלוננות. בדצמבר אשתקד, לאחר שתי דחיות, קיבלה ועדת השחרורים של הנהלת בתי המשפט את בקשתו של קצב לניכוי שליש מתקופת המאסר שנגזרה עליו, ואשר אותה החל לרצות ב-7 בדצמבר 2011 בכלא מעשיהו.

שחרורו של קצב התאפשר לאחר שהוכנה תוכנית לשיקומו על-ידי הרשות לשיקום האסיר. ועדת השחרורים דחתה את בקשת קצב לביטול תנאי השחרור שהוטלו עליו, מאחר שסברה כי התוכנית הטיפולית שהציע הייתה בלתי מספקת, בין היתר ביחס לנפגעות העבירה. הוועדה ציינה כי קצב עבר כברת דרך משמעותית. על-פי הוועדה, תוכנית השיקום של קצב מהווה המשך ישיר להליך הטיפולי שעבר במהלך המאסר, ולכן הוועדה אפשרה את שחרורו.

לפי התוכנית, קצב ישתלב בלימודים יומיומיים בבית מדרש בקריית מלאכי ובקבוצה טיפולית תורנית בתדירות של אחת לשבוע. בנוסף, הוא יעבור אחת לשבוע טיפול פסיכו-סוציאלי פרטני. חל עליו איסור להתראיין בכלי התקשורת בתקופת שחרורו על-תנאי, בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו. כמו כן, נאסר עליו לעסוק בכל תפקיד בו יימצא ביחסי מרות וכפיפות עם נשים.

בנוסף, בין היתר, קצב יימצא בכל ימות השבוע במעצר-בית בשעות 22:00 בלילה ועד השעה 6:00 למחרת היום, ולא יוכל לנסוע לחו"ל ללא אישור הוועדה.

"בשלה השעה להורות על שחרורו של האסיר. תוכנית רשות שיקום האסיר יש בכוחה לאיין את מסוכנותו, ויש לראות בה משום המשיך להליך הטיפולי הנוסף שעבר האסיר בכלא", נכתב בהחלטת ועדת השחרורים.

בהמשך לשחרורו, קצב ביקש מנשיא המדינה כי יבטל את התנאים שהוטלו עליו. בהחלטתו הדוחה את הבקשה, הבהיר הנשיא ריבלין כי "ועדת השחרורים הורתה על שחרורו של קצב רק בכפוף לתנאים מגבילים ותוכנית שיקום מורכבת שיקיים עד תום תקופת מאסרו הרשמית בדצמבר 2018, ובנסיבות אלה ונוכח אופיין של העבירות, אין מקום להיענות לבקשה לביטול תנאים קריטיים אלה".