הוארך מעצרו של בני שטיינמץ; דוד גרנות שוחרר בתנאים מגבילים

(עדכון) - המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ והיחצ"ן טל זילברשטיין חשודים בהלבנת הון בהיקף 9 מיליון אירו ■ עוד חשודים בפרשה: מ"מ יו"ר בזק, דוד גרנות; ואשר אבידן, עובד בכיר לשעבר של שטיינמץ

בני שטיינמץ הארכת מעצר / צילום: אמיר גוטפריד
בני שטיינמץ הארכת מעצר / צילום: אמיר גוטפריד

מעצרם של המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ והיחצ"ן טל זילברשטיין הוארך ב-3 ימים עד 17 באוגוסט. השניים חשודים בפרשת הלבנת ההון הענקית שנחשפה היום (ב'). השניים חשודים בהלבנת הון בהיקף 9 מיליון אירו באמצעות מרמה וזיוף מסמכים, "והכל כדי להסתיר פעילות פלילית, בכללה פעילות שוחדית", נכתב בבקשת המשטרה להארכת מעצר.

השופט מנחם מזרחי, סגן נשיאה בבית משפט השלום בראשון-לציון, התבסס בהחלטתו על דוח סודי שהוצג בפניו ביום 13.8.17. "קיים חשד סביר לביצוע העבירות המיוחסות לחשודים", אמר. אחת הראיות עליהן התבסס הייתה צילום של מסרון. השופט הוסיף כי הוצג בפניו הסבר המניח את הדעת לכך שהמעצר התבקש בתאריך שבו צפויה הייתה להסתיים תקופת 180 הימים של עיכוב היציאה מן הארץ של שטיינמץ, והמעצר לא תוזמן על-ידי המשטרה.

"קיים יסוד סביר לחשש ששחרור החשודים ישבש את מהלכי החקירה. פעולות החקירה המתבקשות הן רלוונטיות וניתנות לשיבוש. יש לאפשר ליחידה החוקרת לבצען", קבע.

השופט הזכיר בהחלטתו כי קיימת ראיה "דרמטית" שהציגה המשטרה בדוח הסודי, ובגללה קיים יסוד סביר לשיבוש חקירה על-ידי טל זילברשטיין. בעניין שטיינמץ קבע כי "לכאורה, הוא כבר נקט מעשים שביכולתם לשבש את החקירה".

עוד בין החשודים: ממלא-מקום יו"ר בזק, דוד גרנות - שלא הובא לבית המשפט, אלא בתום חקירתו הוא שוחרר על-ידי היחידה החוקרת בתנאים מגבילים, ללא מעצר-בית. כמו כן, גרנות רשאי לשוב למקום עבודתו בבזק, כיוון שהפרשה הנחקרת אינה נוגעת לעבודתו בחברה כלל.

עוד בין החשודים: אשר אבידן, עובד בכיר לשעבר של שטיינמץ בגינאה, ששימש כנשיא זרוע הכרייה בחברת האחזקות BSGR של שטיינמץ במשך עשור וחשוד עמו בפרשה פלילית אחרת אשר במסגרתה נחקר שטיינמץ.

המשטרה נימקה את בקשת המעצר של השניים בכך ש"יאח"ה לא שקטה על שמריה אלא המשיכה בחקירה וגילתה שיש התפתחויות חדשות. הפרשה החדשה קשורה לישנה. ישנן פעולות חקירה רבות שאין אפשרות לבצע מבלי לעצור, ויש חשש משיבוש. את האקדח שירה תפסנו עכשיו".

עו"ד רונן רוזנבלום, בא-כוחו של שטיינמץ, מסר בתום הדיון כי "בית המשפט נעתר חלקית לבקשת המשטרה (המשטרה ביקשה הארכת מעצר של 8 ימים). זה מחזק אותנו, ואנו מבינים היום שבתיק גינאה אין ממש. שטיינמץ נחוש להילחם בבעלי ההשפעה שרוצים להוריד אותו מהמפה העסקית. כמו שעד כה לא הוגש כתב אישום - כך גם לא יוגש".

שטיינמץ עצמו תיאר מוקדם יותר בדיון לשופט כי "לא הוצג בפני אפילו רבע שיבוש. אי-אפשר לשתף פעולה יותר משאני שיתפתי. התייצבתי בשווייץ לימים שלמים. כל התיק בנוי על עדה שקרנית. מעצר עבורי זה דבר נורא".

שטיינמץ הזכיר את שמו של ג'ורג' סורוס, שאותו תבע לאחרונה במיליארדי דולרים, בטענה כי הסב לו נזק של לפחות 10 מיליארד דולר בגלל מסע הכפשה ששלל ממנו זכויות על מרבצי עפרות ברזל בגינאה והזדמנויות עסקיות נוספות ברחבי העולם.

עו"ד אייל רוזובסקי, בא-כוחו של טל זילברשטיין, מסר בתום הדיון כי האירועים המדוברים קרו ב-2011, וכי " בית המשפט ראה חומר סודי ונעתר באופן חלקי לבקשת המשטרה. ניאלץ להמתין עוד כמה ימים כדי לראות".

עו"ד רוזובסקי ציין כי זילברשטיין "מכחיש כל מעורבות בכל חשד, וברור מהדיון היום שמה שמיוחס לו הוא שולי ומשני". עוד הדגיש רוזובסקי כי "אנחנו לא נחשפנו לכל החומרים, ונוכל להגיב אחרי שנראה. הוא (זילברשטיין, מ.ר.) יוכל להגיב אחרי שייחשף לכל החומרים".

יו"ר בזק הזמני בין החשודים

דוד גרנות נכנס לתפקיד ממלא-מקום יו"ר בזק, לאחר שהיו"ר הקבוע, שאול אלוביץ', הורחק מהחברה עקב חקירת רשות ניירות ערך בעניינו. בזק פירסמה דיווח לבורסה מספר שעות לאחר התפוצצות הפרשה, בגלל שדרישת חוקרי המשטרה הייתה לאיסור פרסום - מה שסיבך את המצב ודרש מעורבות של בכירי רשות ניירות ערך עם חוקרי המשטרה כדי להביא את המידע לידיעת הציבור.

גרנות שימש בעברו כיו"ר הבנק הבינלאומי ונחשב מזה שנים ליד-ימינו של שטיינמץ, כשכיהן כיו"ר חברת הנדל"ן סקורפיו שבבעלות שטיינמץ. 

5 החשודים עוכבו היום לחקירה באזהרה ביחידת להב 433 במשטרת ישראל, בחשד להבנת הון בהיקפי עתק במסגרת עסקאות נדל"ן בינלאומיות. החשדות נגד העצורים הם ביצוע עבירות על חוק איסור הלבנת הון, זיוף מסמך, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שיבוש מהלכי משפט ומתן שוחד.

החשודים ומעורבים נוספים נחקרים החל משעות הבוקר בחשד שפעלו יחד באופן שיטתי עם החשוד העיקרי, וזאת על-מנת לייצר ולהציג חוזים ועסקאות פיקטיביים, בין היתר בתחום הנדל"ן במדינה זרה, וזאת לצורך העברות כספים והלבנת הון.

מדובר בחקירה מורכבת המנוהלת בשיתוף-פעולה בינלאומי וכן בשיתוף הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה והמחלקה הפלילית והבינלאומית בפרקליטות המדינה.

הבוקר עברה החקירה לשלב הגלוי שלה. במהלך הפעילות הבוקר בוצעו פשיטות וחיפושים בבתיהם ובמשרדים המשמשים חלק מהחשודים, ונתפסו חומרים.