מנכ"ל הבורסה: החלטת ועדת הריכוזיות בנוגע ל-OPC "אומללה"

הוועדה דחתה את בקשת OPC לקבלת רישיון מותנה לייצור חשמל בגז טבעי ■ בן-זאב אמר כי "התערבות כה בוטה, תוך כדי תהליך הנפקה ראשונית לציבור, פוגעת ביכולת של הבורסה הישראלית"

איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב, התייחס היום (ג') לראשונה להחלטת ועדת הריכוזיות באשר ל-OPC, שתתחיל להיסחר בבורסה החל ממחר, ואמר: "מדובר בהחלטה אומללה שאסור שתהפוך לתקדים". לדברי בן-זאב, למרות שתפקידה של ועדת הריכוזיות במרחב הציבור הוא בעל חשיבות רבה, מדובר בעיתוי ההחלטה בעייתי ביותר.

הדברים נאמרו בנוגע להחלטת הוועדה לצמצום הריכוזיות לפני שבוע לא להעניק לחברת איי.סי פאואר שבשליטת עידן עופר רישיון להקמת תחנת כוח בצומת פלוגות, בנימוק שמדובר בקבוצה הריכוזית ביותר במשק בישראל.

בן-זאב הוסיף: "התערבות כה בוטה, תוך כדי תהליך הנפקה ראשונית לציבור, פוגעת ביכולת של הבורסה הישראלית להפוך לאבן שואבת לחברות והוא מהווה הפרה בוטה של העקרונות המקובלים בפעילות שוק ההון בארץ ובעולם".

"אנו מאמינים כי הדרך הטובה ביותר להפחתת ריכוזיות במשק היא באמצעות הבורסה ושוק ההון המקומי. אנו פועלים נמרצות לא רק להגדלת מספר החברות הנסחרות בבורסה אלא גם להגדלת החזקות הציבור בחברות ציבוריות".

עוד ציין בן-זאב כי "הפנסיות של כל אזרחי מדינת ישראל מושקעות בבורסה ולכן בורסה חזקה וצומחת זהו אינטרס של הממשלה ולא רק של האזרחים. אחד המפתחות לכך הוא שיתוף של הציבור בחברות והפיכתו לגורם שייהנה מתחרות שנוצרת במשק כמו במקרה דנן, גם באמצעות שוק ההון.

שהרי המטרה של ועדת הריכוזיות היא להגדיל את התחרותיות במשק החשמל ואין דרך טובה יותר מחברה שהופכת להיות חברה ציבורית על כל המשתמע מכך."

כזכור, החלטת הוועדה לצמצום הריכוזיות התקבלה ימים ספורים אחרי השלב המוסדי בהנפקת OPC וכמה ימים לפני השלב הציבורי.

בהנחה שרשות החשמל אכן תאמץ את החלטת הוועדה, תטורפד העסקה שבה רכשה איי.סי פאואר מחברת רפק, שותפתה ההולנדית, את הזכויות להקמת תחנת כוח "הצומת", לייצור חשמל בגז טבעי במחזור פתוח בהספק של 400 מגה-ואט.

"כבר היום מדובר באחת משלוש הקבוצות הפרטיות הגדולות בישראל העוסקות בייצור חשמל, והענקת הרישיון של חברת צומת צפויה בסבירות גבוהה להמשיך ולשמר את מעמדה של הקבוצה כאחת השחקניות הגדולות בתחום ואף להגדיל את פעילותה ביחס למתחרותיה", כתבו חברי הוועדה בהחלטתם.

מדובר בעסקה שנייה של קבוצת עופר שהוועדה ממליצה שלא לאשר. לפני שנה הומלץ שלא לאשר את בקשתה של רותם אמפרט המוחזקת על ידי עופר לקבל רישיון לכריית פצלי שמן במישור רותם שבנגב. בשני המקרים הנימוק היה שמדובר בקבוצה הריכוזית ביותר בישראל.

בעבר עופר תכנן להפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול ביותר בישראל, אולם משמעות ההחלטה של ועדת הריכוזיות היא שלא יוכל לממש את תוכניותיו, לפחות לא כל עוד הוא עומד בראש הקבוצה הגדולה והמסועפת. עם זאת, החלטת הוועדה בבקשות נוספות בעתיד עשויה להיות אחרת, אם הוועדה תראה שיש בהן תועלת לציבור או במקרה שיבקש לרכוש תחנות כוח בהיקף ייצור קטן יותר.

מטעם ועדת הריכוזיות נמסרי כי: ועדת הריכוזיות פועלת מכוח הסמכויות ולוחות הזמנים שנקבעו לה בחוק. וועדת הריכוזיות אינה שוקלת ואינה רשאית לשקול במסגרת שיקוליה את מועדי ההנפקות או גיוסי הכסף של מי שהיא עוסקת בעניינו.