יפן הפריכה את התחזיות. עכשיו היא רק צריכה מהגרים

הדמוגרפיה הייתה אמורה לפגוע בכלכלת יפן, אבל היא זינקה לצמרת מועדון 7 המדינות המתועשות

נגיד הבנק היפני / צילום בלומברג
נגיד הבנק היפני / צילום בלומברג

יפן מזדקנת, אבל מפריכה את התחזיות עליה. היא כבר ריצתה את עונשה כמי שנחשבת כישלון כלכלי. נתוני הצמיחה האחרונים שלה מציבים אותה כמדינה מצליחה הרבה יותר.

לפי הדעה המקובלת, הדמוגרפיה של יפן אמורה לפגוע בכלכלה שלה. במקום זאת היא זינקה לצמרת מועדון מדינות G7 (שבע הכלכלות המתועשות הגדולות בעולם), עם עלייה שנתית של 4% בתמ"ג שלה ברבעון השני של השנה. לשם השוואה, בארה"ב נרשמה ברבעון הזה צמיחה שנתית של 2.6%.

ההישגים הגדולים ביותר ביפן היו בצריכה ובהוצאה עסקית, שני מרכיבים קריטיים להמשך ההתרחבות הכלכלית. הכלכלה השלישית בגודלה בעולם הייתה יכולה להיות במצב עוד יותר טוב אילו רק היה ממשל שינזו אבה מתגבר על אופוזיציה מסורתית להגירה בקנה-מידה גדול למדינה.

כדי לקבל תחושה של פוטנציאל של אוכלוסייה גדולה, צריך רק להתבונן בנתוני הצריכה. הקפיצה בתמ"ג התרחש למרות עליות אנמיות בשכר שמשלמים המעסיקים הגדולים ביותר, ולמרות המאמצים המתמשכים של הבנק המרכזי להיחלץ מהמלכודת הממושכת של אינפלציה נמוכה מאוד או דפלציה.

השכר מתחיל לעלות

הגידול בהוצאה הפרטית גם מנוגד למגמה הדמוגרפית. אוכלוסיית יפן מזדקנת ונשחקת. אוכלוסיית גיל העבודה, 15 עד 64, רשמה את השיא שלה יותר מעשור לפני 2009 ומאז היא התכווצה בכ-13%. קורה ביפן משהו שהכותרות הסטטיסטיות אינן משקפות. אותם קשיים דמוגרפיים יכולים להתחיל בקרוב לעבוד לטובת הכלכלה. עם אבטלה בשיעור של 2.8%, חברות ועסקים מתחילים להבין שהם צריכים לשמור על העובדים שלהם לפני שמאגר גיוס העובדים יתרוקן לגמרי. פירוש הדבר הוא להעלות את השכר שלהם. זה מתחיל לקרות בקצב איטי. נתוני השכר המצטברים, עם עלייה של 0.6% בלבד ברבעון השני, מסתירים את הדינמיקה בקרב עובדים זמניים ובעסקים קטנים. עליות השכר בשני הסקטורים הללו גדולות בהרבה מעליית השכר בחברות הגדולות, אם כי מדובר כמובן על בסיסי נמוך יותר.

המעסיקים יודעים כבר זמן מה שהם בבעיה. נתוני התמ"ג שפורסמו אתמול (ב') מראים שהיא כבר הגיעה. קתי מאצוי, סגנית יו"ר ואסטרטגית המניות הראשית ליפן של גולדמן זקס, אמרה לבלומברג שההוצאה הצרכנית בהיקף שדווח אתמול לא יכלה להתרחש ללא גידול מסוים בשכר.

יפן עדיין איננה Boomtown - עיירה שמשגשגת במהירות. הצמיחה שראינו ברבעון שעבר עלולה עוד להתעדכן כלפי מטה, ובעשורים האחרונים ראינו כמה וכמה אשליות של התחלה חדשה. רצף העליות בתמ"ג הוא אמנם הארוך ביותר מאז 2006, אבל מדובר רק על שישה רבעונים של צמיחה. גם עלייה פוטנציאלית במס הקנייה עלולה לפגוע בכלכלה, כפי שקרה לפני כמה שנים.

אבל יפן כבר איננה כרזה של כישלון כלכלי. קרן המטבע הבינלאומית הכירה בזה כשהיא עדכנה את תחזיותיה העולמיות בחודש שעבר. לפי הקרן, ההתרחבות העולמית מתרחשת כאשר סין, אירופה ויפן אחראיות ליותר ממנה, וארה"ב - לפחות.

האתגרים הדמוגרפיים של יפן הם עדיין ענקיים. בסופו של דבר היא תצטרך לאמץ הגירה גדולה כפתרן למחסור בכוח עבודה, או להתבסס יותר על רובוטים. מהגרים יכולים למלא כמה מקומות עבודה בשכר נמוך, אבל אין כעת תמיכה פוליטית רחבה בהתרת כניסתם. אם להיות הוגנים כלפי אבה, ההתנגדות להגירה היא מסורתית, והחלה הרבה לפני כהונתו.

רובוטים ובינה מלאכותית נראים פופולריים בהרבה, וחבל. תארו לעצמכם איזו עוצמה הייתה ההבראה ביפן מקבלת אילו היו בסביבה יותר אנשים שיקנו יותר דברים.

יפן פורחת
 יפן פורחת