סוף החופש הגדול - זמן מצוין לרפטינג בנהר הירדן

נהר הכול כלול: בילוי משפחתי עם המון אקשן

נהר הירדן / צילום: באדיבות רפטינג נהר הירדן

הרוח העזה הצליפה בנו, ומשבי רוח חבטו לנו בפנים. לרגע הרגשתי כמו ציפור שדואה על זרמי אוויר, אבל אף שעפנו עם הרייזר על השבילים בתחושת ריחוף, נותרנו מחוברים היטב לקרקע שעליה נסענו.

את הטיול התחלנו באתר של רפטינג נהר הירדן הסמוך לקיבוץ גדות, ובזכות המיקום שלו, יכולנו בתוך כמה רגעים לברוח לשטחים הפתוחים ולהתמזג עם הסביבה. השבילים הראשונים היו מבחינתי כמו ראלי פרעונים, שבילי עפר שבהם אפשר היה להשתעשע מעט עם הכלי הממזרי, לחוות עליות וירידות משוגעות, לקפוץ במהמורות ולא להרגיש כלום. הרייזר מאובזר בקפיצים ובולמים איכותיים, שמשככים את המהלומות שגורמים המכשולים השונים שבדרך - בורות, אבנים ועוד. במקום לספוג זעזועים קשים, הנסיעה הייתה רכה ונוחה להפליא.

את הנתיב שלנו ליווה רוב הזמן ערוץ הירדן, עורק חיים חשוב במשק המים הישראלי. הוא מספק לא רק מים לכינרת ולחקלאים, אלא מהווה גם בסיס לתיירות. בחלק הזה הנהר רגוע יחסית, וגילינו לצדו פינות קסומות, שממש קראו לנו לצאת לפסק זמן מהחיים. כשהמשכנו בדרכנו, סטינו קצת מהתוואי וגילינו פינות חמד מסתתרות.

חצינו את סכר הג'ילבון הזורם, נסענו בשולי מטע שקדים אל חניון הדרדרה היפהפה (מקום נפלא לפיקניק), חלפנו על פני עין טינה (חובה לטבול!), ביקרנו בטחנת דרבשייה הקסומה (עצירה מושלמת לקפה) וטיפסנו מעט בשולי רמת הגולן לתצפית נהדרת מעל נחל עורבים, שממנה חזינו בעמק החולה. הטיול הממוצע נמשך כשעה עד שעה ורבע, אבל יש גם טיולים ארוכים יותר של כשעתיים, שבמהלכם אפשר לטפס אל רמת הגולן או ליהנות גם מנסיעה בעמק, בין שדות ומטעים.

ובחזרה לאתר הרפטינג: זה המקום היחיד בארץ שבו אפשר לעשות רפטינג נהרות אקסטרימי אמיתי, אבל זה קורה רק בחורף כשהירדן גועש ושוצף (הנה אתגר לחורף הבא). בקיץ, כשהמפלס יורד, עוברים לרפטינג משפחתי נינוח ויפה, שמסתיים במצד עתרת ונמשך 1.5-1 שעות. המלצה אישית - אין לאן למהר. כדאי לזרום בכיף ולעצור לטבילות מרעננות במים.

החלק הראשון בירדן רחב ואיטי. אחרי גשר בנות יעקב הוא צר ומהיר מעט יותר. בקטעים הרדודים חשים את ירידת המפלס ולכן נעשה לאחרונה פיילוט בשיתוף החקלאים שבו מי הנהר נסכרים בשעות הלילה באזור גשר הפקק, ומשוחררים בבוקר לשמירת המפלס.

הרפטינג היה רק אמצע הדרך, כי האזור מציע מגוון גדול של הרפתקאות. סמוך לקו המים יש אומגה, מהיחידות בארץ שזורקת אותך למים הקרירים של הירדן. אורכה 70 מטר, והיא גולשת למים מגובה של 15 מטר - לא לבעלי לב חלש. במרחק נסיעה קצר יש פיינטבול ובשולי החניה יש אפילו מעיין קטן וקסום.

אטרקציה מדליקה נוספת היא טיול באופני שטח חשמליים - כלי תחבורה שגיליתי לראשונה, והתאהבתי בשנייה. רכיבה על אופנים בחיק הטבע היא כיף גדול, ומעניקה תחושת התמזגות עם הבריאה והסביבה. מסלול הרכיבה חולף בנתיבי הנסיעה של טיולי השטח, והירידות ובעיקר העליות עלולות להיות אכזריות. אבל אז נכנס לפעולה המוטיב החשמלי באופניים, והופך לשוס דו גלגלי. במקום להתעמת עם שיפועים, להזיע את עצמי לדעת, ולהתעייף עד כלות, הטיול היה ממש פאן. כשהחלק הטכני כל-כך קל, הראש היה מפוקס בטיול, בהתבשמות מהנופים ומהדרך היפה, והמאמץ הצטמצם להנאה נטו.

אל תבינו אותי לא נכון - לא מדובר בטיול בקצב השאנטי, כי בכל זאת צריך לפדל ולהתמודד עם השטח, אלא שבזכות המנוע הקטן, מדובר בפעולה קלילה יותר, שלא סוחטת את המיץ אלא ממקסמת את החוויה. אלדד גלעד, שהביא את המיזם, מפעיל אותו כטיול מודרך בלבד שמלווה בהסברים ובסיפורים על הסביבה (מגיל 16, 100 שקל לאדם). עייפים, רטובים, מאובקים ורפי שרירים, סיימנו את הביקור בסעודה כהלכתה במסעדת הבשרים איסקנדר. השירות המצוין והאוכל הטעים היו אקורד סיום מושלם.

אתר הרפטינג שודרג לאחרונה בהשקעה לא קטנה. הוקמו שירותים ומלתחות חדשים, נוסף מתחם ישיבה גדול ויפה ומזנון נחמד ובחורשה הסמוכה נותרו שולחנות לפיקניק. חשוב להדגיש שיש ימים שמספר האוטובוסים בחניה גדול ממספר המכוניות הפרטיות ולכן המקום מלא וגדוש ולעיתים זה פוגע ברמת התחזוקה/ניקיון (ברוכים הבאים לחופש הגדול). לכן, כדאי לכוון את הביקור לימים או לשעות רגועות יותר. היתרון הגדול באתר הוא במחירים. אף שהמחירון הנקוב גבוה, יש באתר האינטרנט, וגם באתרים אחרים, שפע שוברי הנחה וחבילות משתלמות ביותר, שמשלבות כמה אטרקציות ומציעות פתרון מעולה למשפחות.