דונלד טראמפ נאלץ לפרק שני גופי ייעוץ כלכליים משמעותיים

טראמפ נאלץ לפרק גופי יעוץ ממשלתיים בגלל עריקות תעשיינים ■ הרקע: ראשי תאגידים החלו להפנות עורף לנשיא בגלל תמיכתו בארגונים נאציים ■ יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, גארי קוהן (יהודי), לשעבר נשיא גולדמן זקס – כעוס במיוחד, אך טרם התפטר

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

מהלומה לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ: הוא נאלץ לפרק שני גופי יעוץ כלכליים לבית הלבן לאחר שרבים מחבריהם, ובהם ראשי תאגידים גדולים כאינטל ו-M3, הודיעו על פרישתם במחאה על התבטאויות התמיכה של טראמפ בארגונים ניאו-נאציים וגזעניים אחרים.

בציוץ בטוויטר, הודיע הערב (ד') טראמפ, כי החליט לפרק את שני הגופים - מועצת הייצור (The Manufacturing Council) והפורום לאסטרטגיה ומדיניות (Strategy and Policy Forum) - "במקום להעמיד בלחץ את אנשי העסקים שנותרו בהם".

שני הגופים היו הקשר הממוסד המרכזי של טראמפ לקהיליית העסקים האמריקאית והוא ייחס להם חשיבות מרובה בהצהרות שונות בעבר. טראמפ הגדיר את עצמו כמנהיג עסקי במהלך מסע הבחירות שלהם והבטיח שקשריו עם קברניטי הכלכלה יסייעו לו להניף את ארה"ב לשיאים כלכליים חדשים.

הצהרות טראמפ אמש, שבהן הוא קבע סימטריה מוסרית בין ניאו-נאצים, חברי קו-קלאקס-קלאן ורכיבים אחרים של הימין הקיצוני, שחוללו פרעות בשארלוטסוויל, בווירג'יניה, בסוף השבוע שעבר, לבין מפגינים שמחו על נוכחותם שם, העכירו את יחסיו עם העולם התאגידי כמעט בבת-אחת.

יתר על כן, הערב דיווח "פוליטיקו", כי תמיכת טראמפ בניאו-נאצים "מכעיסה במיוחד" את יועצו הכלכלי הראשי של הנשיא, גארי קוהן (יהודי), יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן ולשעבר נשיא ומנכ"ל גולדמן זקס. בכל אופן, נכון לשעת כתיבתן של שורות אלה, קוהן לא הודיע על התפטרותו. קוהן ניצב ליד טראמפ אמש, יחד עם יהודי אחר, שר-האוצר סטיבן מנוצ'ין, כאשר הנשיא ניסה להציג את הניאו-נאצים וחברי קו-קלאקס-קלאן כקרבנות של מפגיני השמאל הקיצוני.

 

בראש הפורום לאסטרטגיה ומדיניות, שעבר עתה מן העולם, עמד יהודי נוסף, סטיבן שוורצמן, יו"ר חברת האחזקות הענקית בלקסטון, שנחשב בעל ברית של טראמפ. על פי דיווח ב-CNBC, עמד גוף זה על סף התפרקות עוד לפני החלטת הנשיאלפרקו, אך לא ברור מה עמדתו של שוורצמן בסוגיה זו.

הראשון שפרש ממועצת התעשיינים היה מנכ"ל מרק, קנת פרייזר (שזכה בציוץ מזלזל מטראמפ: "עכשיו היה לך זמן להוזיל את מחירי התרופות") ואחריו פרשו שבעה אחרים, בכללם מנכ"לי אינטל, חברת ביגוד הספורט אנדר-ארמור, M3 וקמפבל סופס, חברת המזון הפופולרית.

דניז מוריסון, מנכ"לית קמפבל, אמרה הערב: "גזענות ורצח הם תופעות נתעבות באופן חד-משמעי ואין שום הקבלה מוסרית בינם לבין מה שהתרש בשארלוטסוויל".